Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Kan denne lages noen dager i forveien? Og er det veldig vanskelig å dekke en kake med det? Sønnen vår har bursdag på lørdag og jeg tenkte å lage en borg. Har jeg tatt meg vann over hodet tro?? Noen tips til en nybegynner???
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 sukkerpasta kan iallefall lages laaang tid i forveien. Blir den for hard når den skal brukes varmer du et par sekund i mikroen. Jeg bruker en av villaperlesukker sine oppskrifter. Den er veldig enkel å ha med å gjøre, både kjevling og å ha den over kaken går greit. Fondant har jeg ikke peiling på, så det må noen andre svare på.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Probelemet med sukkerpasta er ikke holdbarheten. Problemet er at det smaker vondt!
Gjest Mentha & Junior Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Sukkerpasta og fondant er det samme (vel, fondant kan også være noe annet, men regner med HI mener fondant som i sukkerpasta). Sukkerpasta er holdbart i ukesvis, så lenge det er pakket godt inn i plastikk. Jeg bruker to lag plastfolie og så oppi en plastpose til slutt. Villaperlesukker sin oppskrift er kjempegod synes jeg og (www.villaperlesukker.no) Hvordan borg skal du lage da? Høres spennende ut synes jeg, det kan jo gjøres både avansert og enkelt. Det er aller enklest å trekke en rund kake, på en firkantet f.eks må du være forsiktig så ikke kaken revner i hjørnene eller du får folder. Bare vær tålmodig og jobb deg sakte nedover rundt hele kaken. Ha litt ekstra sukkerpasta i bakhånd så du kan kjevle ut nytt om den skulle revne "uhelbredelig" Kjevle ut i en diameter som er ca 5 cm større enn kaken (husk at du må beregne med både diamteren av toppen på kaken pluss høyden og gjerne litt ekstra for å ha litt å gå på). Rull sukkerpastaen over kjevlen og rull den så oppå kaken så midt på som mulig. Evt kan du løfte den som en pizzadeig med begge underarmene og legge den oppå som et lokk (det pleier jeg å gjøre, ble aldri helt venn med det kjevletrikset).
Gjest Mentha & Junior Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Probelemet med sukkerpasta er ikke holdbarheten. Problemet er at det smaker vondt! Synes ikke det smaker noe annet enn søtt jeg. Og hvis man ikke liker den er det ikke vanskelig å ta den av kakestykket og la være å spise den Marsipan er selvsagt et alternativ, men det går jo litt på smak og behag (og pris). Et annet alternativ er marshmallowfondant. Utrolig sticky å lage, men smaker marshmallow og egentig bedre enn sukkerpasta smaksmessig. Jeg blir bare så sliten av at det blir så mye kliss når den skal lages Endret 6. mars 2012 av Mentha & Junior
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Åh, tusen takk for svar!! Og mange tips. Ja, jeg har vært innom siden til Villaperlesukker og snappet opp oppskrift derfra. ;-) Aner ikke hvordan borgen skal se ut, fÅr se om jeg finner pÅ noe smart... :-) HI
Gjest Mentha & Junior Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Hvis du skal ha f.eks tårn kan du bruke runde pepperkakeformer og stikke ut kake som du så stabler oppå hverandre med smørkrem imellom. Eller noe annet om du har det Bruk fantasien og alt mulig rart du har på kjøkkenet Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå