Gå til innhold

1.klassing og venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 1.klassing får spørsmålet: Hvem er vennene dine på skolen? Han svarer: Vet ikke hvem som er vennene mine jeg.

Grunn til bekymring eller er dette greit?

Det er ellers en gutt som er aktiv med på fellesaktiviteter og ser ut til å fungere bra.

Skal en "godta" at 6åringer svarer at de ikke vet hvem som er vennene sine? Bør en grave dypere? ønsker synspunkt:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det kan være så enkelt som at han leker med alle og ikke med de samme hver dag. Han skjønner sikkert at han burde svare noen navn, men siden han leker med alle så blir han litt usikker.

Du kan jo spørre litt mer, om du mener det er grunn for å tro at han er ensom, blir utelatt el.

Skrevet

Vet du, samme situasjon har vi her også.

Når vi i tillegg spør jenta vår om hvem hun har lekt med den dagen, kan hun jaggu meg ikke alltid svare på det heller. "Litt med alle", "ingen", "husker ikke", "ingen spesielle" osv. er ofte svarene. Men etter samtaler med kontaktlærer, så ser vi ikke grunn til bekymring. Flere av foreldrene jeg har snakket med, rapporterer om at barna deres svarer det samme når de blir spurt.

Altså: jeg tror kanskje at det blir litt mye for disse førsteklassingene, og "vennebegrepet" blir litt annerledes enn i barnehagen. Plutselig er det veldig mange flere å forholde seg til, og jeg tror nok også at man må forvente at det tar litt tid å "kjøre seg inn" i venneflokken, og danne gode vennskap. Men det betyr likevel ikke at gutten din går alene, bare at det er litt til og fra hvem han går sammen med! Jenta vår er forøvrig heller ikke bare sammen med andre førsteklassinger, men også med fadderne sine på femte trinn, feks.

Men: det jeg ville ha gjort, var å ta dette opp på en samtale med guttens kontaktlærer. Forhåpentligvis har læreren sett litt av situasjonene i friminuttene, og hvis ikke, så ber du lærer om å følge med gutten din en stund framover og så ta en samtale igjen. Det er lov å være bekymret, og man VET jo at ikke alle unger er like åpne på dette som det man skulle ønske.

Nå vet jeg jo ikke om gutten din kjenner mange av de andre i klassen fra før (det var ikke tilfelle hos oss), og hvis han ikke gjør det, så er det viktig at lærer er obs på dette og hjelper barna til å ta kontakt med hverandre. Men forøvrig er det jo supert at han er med på fellesaktiviteter og ser ut til å fungere bra der - hadde han ikke gjort det, ville han neppe ha vært med. Det samme gjelder for skolen. Jeg tror du vil merke ganske raskt om det er noe som "skurrer", i form av magevondt, kvalm, vil ikke stå opp, gruer seg til skolen osv.

Lykke til :-)!

Skrevet

En vil jo helst at barna skal ramse opp flere venner og jeg har nok hengt meg litt for mye opp i det.. ser jo egentlig at han har det bra. Men skal høre med kontaktlæreren hans for å roe meg ned litt:-)

Takk !

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...