Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Er det et faktisk begrep eller er det et ord en gjeng dramaqueens har funnet på for å legge ytterligere dramatikk til keisersnittet sitt? Syns bare det høres så ubeskrivelig teit ut. Det heter da vitterlig hastekeisersnitt?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Katastrofesnitt er om babyen må ut NÅ!!! Ved Hastekeisersnitt har man ofte noe mer tid, f.eks at babyen må ut Ila 30 min. Så det er forskjell. Begge begrep brukes av helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Man har tre "grader" av keisersnitt - planlagt keisersnitt - her er datoen bestemt på forhånd og man har god tid hastekeisersnitt - her haster det med å få barnet ut men man har tid på seg og det kan ta opp til en time før ks utføres akutt keisersnitt eller katastrofesnitt - her står det om livet til mor eller barn, snittet må skje innen få minutter, man har ikke tid til å legge inn epidural så om ikke mor har dette legges hun i narkose. I de verste tilfellene vasker de ikke engang magen til mor før de snitter..
bitthen Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Neeei, det heter visst alt det der. Det er en forskjell, som #2 sier...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Det er forskjell på et hastesnitt og et katastrofesnitt.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Nei, det er stor forskjell på et hastesnitt og et katastrofesnitt og det er et faktisk begrep ja. Ved et katastrofesnitt er det fare for liv, og det står om sekunder. Da løpes det i gangene, mor legges rett i narkose (ikke tid til spinalbedøvelse) og ungen hentes ut uten å engang vaske magen først. De som har opplevd et katastrofesnitt forteller om at ungen er ute mellom 5 og 10 min etter at katastrofeknappen er trykket på fødeavdelingen, og det er raskt altså.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Katastrofesnitt innebærer at de løper avgårde med deg fra fødestue til operasjonssalen, du blir umiddelbart lagt i narkose og kirurgen skjærer med en gang anestsilegen gir klarsignal. Ofte rekker ikke kirurger ta kirurgisk håndvask først, da det står om liv. De skjærer fort og uten særlig "presisjon" ergo arret kan bli skeivt etc, men slikt betyr i jo lite i den stor sammenhengen for en vil jo ha et levende barn. Ved hastesnitt har de som oftest tid til å sette spinalbedøvelse først, det tar et par minutter om det går som det skal og virkningen kommer raskt. Katastrofesnitt er sjelden, hastesnitt noe oftere.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 Dette har Jordmor Siri uttalt: "Man skiller mellom planlagt og ikke planlagte keisersnitt. Noen steder deler man også de ikke planlagte inn i to, haste og katastrofekeisersnitt. Haste, da skal det skje ganske raskt, men med katastrofe står det om livet for mor eller barn, så da skal det skje innen minutter." http://www.jordmorsiri.no/542/expert_chat_message/item_normal/null
fluffy74 Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 Katasfrofekeisersnitt er et begrep. Der jeg jobber skiller vi mellom planlagte keisersnitt, akutte k.snitt, hastekeisersnitt og katastrofekeisersnitt. Ved katastrofekeisersnitt går det på to hjul i svingen, pasienten får narkose og magen desinfiseres ikke før man legger på dekkelaken og skjærer. Ved hastekeisersnitt går ting som regel mye roligere for seg, pasienten får som regel spiral bedøvelse og man har tid til å desinfisere magen. Hilsen operasjonssykepleier.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Katasfrofekeisersnitt er et begrep. Der jeg jobber skiller vi mellom planlagte keisersnitt, akutte k.snitt, hastekeisersnitt og katastrofekeisersnitt. Ved katastrofekeisersnitt går det på to hjul i svingen, pasienten får narkose og magen desinfiseres ikke før man legger på dekkelaken og skjærer. Ved hastekeisersnitt går ting som regel mye roligere for seg, pasienten får som regel spiral bedøvelse og man har tid til å desinfisere magen. Hilsen operasjonssykepleier. Ca hvor ofte utføres katastrofekeisersnitt?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI
Skylander Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 Er det et faktisk begrep eller er det et ord en gjeng dramaqueens har funnet på for å legge ytterligere dramatikk til keisersnittet sitt? Syns bare det høres så ubeskrivelig teit ut. Det heter da vitterlig hastekeisersnitt? Jeg måtte ha katastrofekeisersnitt. Da gikk det maks 10 min. fra de løp avgårde med meg, til den nydelige gutten min var ute. Jeg fikk egentlig aldri noe ordentlig forklaring på hva som gikk galt, men min mor mener hun hørte snakk om at det var pga. morkakeforløsning(eller hva det nå heter). Det var visst ganske kritisk for lillemin da fosterlyden datt ned på 60, det var da de plutselig løp avgårde med meg.
Tauriel Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Her på sykehuset "slår de alarm", så spørs om ikke det betyr noe ala "vi ringer og sier vi kommer opp Nå!"
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 6. mars 2012 #15 Skrevet 6. mars 2012 Spiral bedøvelse faktisk... Nå skjønte vel de fleste at hun mente spiNalbedøvelse vil jeg tro. Men litt festlig feilskriving/autocorrect eller hva det var
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #16 Skrevet 6. mars 2012 Jeg er nr 2 i den andre KS tråden. De løp med sengen, husker at jeg var imponert over at de klarte å løpe så fort med en sykehusseng. Ble dratt over på operasjonsbenken og fikk narkose. Aner ikke om de trykket på noen knapp. Men fort gikk det, bare noen minutter fra de sa dette går ikke til jeg fikk narkose.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #17 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Det er en annen sak, om alle som sier de har hatt katastrofesnitt virkelig har hatt det... Det er jo ikke noe vi som leser her inne kan avgjøre. Hilsen #2
Sweetpea Skrevet 6. mars 2012 #18 Skrevet 6. mars 2012 Har aldri hørt om katastrofekeisersnitt......har utfra definisjonen hatt det selv tydeligvis, men det ble kalt hastekeisersnitt, tok 10-12 min fra UL-benken til datteren var ute, måtte gå til operasjonssal selv og klatre op på benken mens narkosen ble gjort klar.......vips så var man mamma Gikk jo bra men var rimelig dramatisk da det sto på, men som sagt aldri hørt noe om katastrofe....dette er nå 11 år siden, kanskje nytt begrep?
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 6. mars 2012 #19 Skrevet 6. mars 2012 Jeg som var fra det andre innlegget med lille jenta mi og springing i gangen.. På sykehuset jeg var på hadde de en knapp. Men den funka ikke:/ Vet at på noen andre sykehus ringer de, mend et som er vanlig er at de har en knapp de trykker,,
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #20 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Det er en annen sak, om alle som sier de har hatt katastrofesnitt virkelig har hatt det... Det er jo ikke noe vi som leser her inne kan avgjøre. Hilsen #2 Hvorfor i alle dager skulle noen si de har fått det om de ikke har det? Det er vel ikke akkurat stas eller status å måtte gjennom noe slikt?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #21 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Det er en annen sak, om alle som sier de har hatt katastrofesnitt virkelig har hatt det... Det er jo ikke noe vi som leser her inne kan avgjøre. Hilsen #2 Hvorfor i alle dager skulle noen si de har fått det om de ikke har det? Det er vel ikke akkurat stas eller status å måtte gjennom noe slikt? for at det kanskje hørs mer dramatisk ut enn det faktisk er
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #22 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Det er en annen sak, om alle som sier de har hatt katastrofesnitt virkelig har hatt det... Det er jo ikke noe vi som leser her inne kan avgjøre. Hilsen #2 Hvorfor i alle dager skulle noen si de har fått det om de ikke har det? Det er vel ikke akkurat stas eller status å måtte gjennom noe slikt? for at det kanskje hørs mer dramatisk ut enn det faktisk er Og det skal liksom være stas? Eller imponere? Skjønner ikke den jeg...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #23 Skrevet 6. mars 2012 Okei, så det er et faktisk begrep. Det er ganske mange her inne som forteller de har hatt det, har alle virkelig det? Langt ifra alle sier jo at det er trykt på noen katastrofeknapp? HI Det er en annen sak, om alle som sier de har hatt katastrofesnitt virkelig har hatt det... Det er jo ikke noe vi som leser her inne kan avgjøre. Hilsen #2 Hvorfor i alle dager skulle noen si de har fått det om de ikke har det? Det er vel ikke akkurat stas eller status å måtte gjennom noe slikt? Vel, enkelte er jo i overkant dramatiske og oppmerksomhetssyke. Tror det finnes en del av dem her inne... ^^, HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå