Gå til innhold

Vanlig at alt blir helt forandret etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Underlivet altså......

Leser i en artikkel at det kun er marginale forskjeller, men så ser jeg de som sier at det er helt ødelagt der nede etterpå....

Er det ikke vanlig at man er som før når barseltid er over og knipeøvelsene på plass? Ser man virkelig at ting er blitt maltraktert der nede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan bli temmelig ødelagte nedentil.

Det som ofte er årsaken til ødeleggelser er:

* stor baby

* rask fødsel

* stjernekikker

* setefødsel

Noen revner så mye at de revner helt bak til endetarmen, og må gjennom flere operasjoner for å bli normale igjen...

Litt revning/klipping tåler de fleste uten for store ødeleggelser...

Selv har jeg vært tilbake til normalen kort tid etter fødsel.

En går jo gjennom en renselsesperiode på ca 6 uker, og det er ikke alle som synes at det er OK å ha sex i denne perioden.

Når renselsen er over tror jeg nok at de aller fleste er normale igjen.

Det jeg oppdaget ved mitt første barn, som ingen sa til meg, var at det var vondt å ha sex etter fødselen. I 1 år revnet jeg ved samleie og begynte å blø. Tok det opp med lege men fikk ingen forklaring.

Først da jeg sluttet å amme sluttet problemene, og det viste seg at så lenge jeg ammet var hormonene i kroppen i ulage og slimhinnene mine var på nivå med en 70 åring... Etter det lærte jeg at glidemiddel var gull verd..... Det var ganske frustrerende å revne og ha smertefull sex, uten å vite hvorfor...

Skrevet

Tja...hvis ungen har kommet ut på skrå eller trukket ut ned tang f. eks, så kan du jo tenke deg selv. Å opereres for å rette opp skadene i ettertid, slite med smerter, miste kontroll over vannlating og avføring er jo noen av skadene som kan skje. Det finnes ulike grader av ruptur, jeg husker ikke hvordan de var men det kan sikkert noen andre opplyse om :)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Min baby var 38 cm rundt hodet, 4 kg, 53 cm lang og kom ut som supermann (hånda i panna). Jeg merker helt ærlig ikke forskjell, bortsett fra at jeg kan se en liten hvit strek der jeg ble klippet og sydd. Sydde 6 sting.

Legen min spurte meg forøvrig på 6 ukers kontrollen om jeg var sikker på at jeg hadde født, hehe. Tok det som et kompliment.

Min mor var veldig informativ ang knipeøvelser helt siden jeg som 14 åring fikk mensen, så kan jo være noe der!?

Jeg tror det er 50/50 sjangse..enten så bli det anderledes, eller så blir det ikke det.

Skrevet

Har født to ganger, og både klippet og revnet. Kan ikke si jeg merker så stor forskjell jeg.

Under første fødsel ble jeg klippet pga vakuumforløsning. Merket riktignok en del til klippingen i ettertid, både under sex og ellers.

Og ved andre fødsel revnet jeg opp igjen der jeg ble klippet, men det har jeg ikke merket noe til i ettertid, føles helt som før jeg ble gravid og fødte. Så for min del var det like greit å revne opp igjen :P

Føler meg heller ikke at det er blitt videre der nede. Ikke har jeg vært spesielt flink å knipe heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...