Gå til innhold

Utbetaling ufør/ung ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk i 10 år nå, og utsatt og utsatt avgjørelse om 50% uførtrygd. Nå forstår jeg etter nok en innleggelse på sykehus at det er på tide.

Legen min mente det lønte seg og gjøre dette nå før jeg når en viss alder, da det ville gi mer utbetalt.

Noen her som vet hva forskjellen er i utbetalingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er at satsen er høyere på ung ufør. Husker ikke hvor høy.

For å få innvilget ung ufør skal en ha bevist at sykdommen inntraff OG gjorde deg arbeidsufør før fylte 26 år.

Du må også søke før du blir 36.

Ellers så vil jeg nevne at uførepensjon er veldig vanskelig å få nå iforhold til tidligere, og desto vanskeligere er det å få innvilget ung uføre. Som oftest er det kun msk med lyte som får innvilget ung uføre.

Du må ta kontakt med ditt lokale NAV kontor (hvis du ikke allerede har oppfølging der?). Det stilles høye krav til arbeidsutprøving/ tilrettelegging og dokumentasjon på dette. Du må levere inn egenvurdering og medisinsk dokumentasjon fra fastlege evt spesialist, rapporter fra arbeid/ tilrettelegging/ arbeidsavklaring. Veileder på NAV vil etter å ta sett på all informasjon informere deg om du fyller inngangsvilkårene til uførepensjon, og om du bør søke.

Det er viktig å huske på at selv om legen uttaler at en er arbeidsufør, så er det ikke sikkert at NAV har samme definisjon på arbeidsufør. Mange leger forstår ikke definisjonen, og blander sammen med tidsbegrenset uførepensjon som var en tidligere ytelse (nå aap).

Skrevet

#2 her igjen..

Jeg ser at jeg svarte laaangt utover det du spurte om.

Sorry.. Ble litt revet med ;-)

Skrevet

Vanskelig å få utføre.trygd??

Kjenner en del jeg som har vært sykemeldte, og de fikk spm om de ville uføre seg?? NAV er ikke så vanskelige på det nei, de velger bare den letteste utveien....

Har selv hatt midl.uføre, fikk det uten problemer, ble heldigvis frisk.

Skrevet

Kjenner en del jeg som har vært sykemeldte, og de fikk spm om de ville uføre seg?? NAV er ikke så vanskelige på det nei, de velger bare den letteste utveien....

He he...lever du i en eventyrverden eller?

Det er veldig vanskelig å få varig uføretrygd.

Det er stor forskjell på midlertidlige uføre som du har hatt (som ikke eksisterer lenger) og varig.

Hvis du har fulgt med litt så bør du ha fått med deg at målsettingen til regjeringen og da nav å få flere ut i jobb. Det innebærer ikke å få flest mulig på uførepensjon.

Skrevet

Vanlig ufør, og ung ufør har en differanse på mange tusen kr utbetalt pr mnd.

Skrevet

Det er stor forskjell på midlertidlige uføre som du har hatt (som ikke eksisterer lenger) og varig.

Hvis du har fulgt med litt så bør du ha fått med deg at målsettingen til regjeringen og da nav å få flere ut i jobb. Det innebærer ikke å få flest mulig på uførepensjon.

Lever ikke i en drømmeverden nei.

De jeg kjenner som ble tilbudt varig uføretrygd ble faktisk fornærmet, her ville de gjerne ha omskolering eller annet, men de fikk tilbud om uføretrygd?! Da tenker jeg at det ikke skal så mye til for å få det nei..

Skrevet

Lever ikke i en drømmeverden nei.

De jeg kjenner som ble tilbudt varig uføretrygd ble faktisk fornærmet, her ville de gjerne ha omskolering eller annet, men de fikk tilbud om uføretrygd?! Da tenker jeg at det ikke skal så mye til for å få det nei..

Så fordi du kjenner noen som har fått tilbud om varig uføretrygd så mener du at du har kunnskap nok til å uttale deg om at det generelt sett er enkelt å få uføretrygd? Og at det for nav er enkleste utvei å innvilge det?

Jeg kjenner noen som reiser til Spania 3 ganger i året, det betyr vel at alle gjør det da eller?

Skrevet

Jøss, blir man tilbudt uføretrygd? Det visste jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...