Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Mannen min måtte komme hjem da vi er midt i en abortprosess og jeg tok første pilla idag. Det endte med oppkast og svimmelhet og jeg turte derfor ikke ta meg av barnet vårt for jeg risikerte å miste henne i gulvet. Han har fått beskjed om at han ikke rett på betaling når kona tar abort, men det går vel under syk barnepasser?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Har han fortalt på jobb at du tar abort? Herlighet for en ufølsom mann, hadde virkelig gått i taket om mannen min spredde det rundt på arbeidsplassen! Han skriver selvfølgelig en egenmelding på syk barnepasser, han er jo ikke hjemme for å passe på deg men på barnet deres.
kaklemor Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 sykt barnepasser . så jo, han har krav på betaling (såfremt han ikke har brukt opp alle dager.. )
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Han har sagt det til sjefen med min tillatelse siden han må være hjemme noen dager så jeg flyr ikke akkurat i flint for det
khm Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Noen dømmer virkelig fort menn på dette forumet...ikke anta så mye!
ellen-propellen Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Ja,han kan være hjemme med lønn når barn eller barnepasser er syk i inntil 10 dager pr år om dere har 2 barn eller mindre. årsak til sykdommen er uvesentlig
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Takk. Han har vært innom jobben nå og skrevet syk barnepasser på skjemaet man fyller ut. Sa til han at han hadde krav på betaling så da tok han med seg babyen på jobb en tur :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 Dersom du vanligvis er barnepasser, enten i form av at du er i permisjon eller er hjemmeværende med annet barn så har far rett på å ta omsorgsdag på grunn av syk barnepasser. Men dersom du ikke er barnepasser til vanlig (barnet er i barnehage/skole/SFO) så er du ikke å anse som barnepasser til vanlig, og far har ikke rett på å bruke omsorgsdager. Ikke alle arbeidsgivere er så nøye på om mor vanligvis er barnepasser til vanlig, og utbetaler uansett. Men i disse tilfellene så har faktisk arbeidgsiver retten på sin side. Dersom du vanligvis har permisjon (noe jeg tolker du er siden du skriver han hadde med seg babyen) så har han rett på å benytte seg av omsorgsdagen, og skal ha full lønn. Dette er hjemlet i folkstrygdlovens § 9-5, første ledd bokstav b. Nav-dama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå