Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Jeg bestilte jordmortime i uke 9 fikk beskjed om at jeg måtte ringe tilbake i uke 13. Gjorde det, fikk time i uke 24. Nå har den blitt flyttet fordi jordmor er opptatt den datoen så første timen jeg får er i uke 28!! Er det svangerskapsomsorgen i Norge?
prøver1991 Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Da er det bare å ta resten av kontrollene hos lege, ikke noe verre med det. Jeg har vært hos legen på alle kontrollene, synes det er bedre siden dem gir ut sykemelding og resepter
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har første i neste uke, da er jeg i uke 26:) Det gjør ikke meg noe egentlig, har gått til legen min tidligere jeg:)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Lege er lege ikke jordmor. Med nr 1 gikk jeg bare til jordmor, hun kunne svare på de fleste spørsmål og var min trygge havn på en måte. Denne gangen sliter jeg i tillegg med fødselsangst pga traumatisk fødsel med nr 1 og det de kan tilby er første konsultasjon i uke 28! Synes det er elendig jeg da... Legen skal forøvrig på perm i et år så fra nå er det bare en vikar jeg ikke kjenner en gang, føler meg sååå trygg og ivaretatt!! (Not) HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jeg er i uke 27, har bare fått 1 jordmortime. måtte vente 2,5 mnd for å få legetime. Hittil i svangerskapet har jeg vært hos lege 2 ganger og jordmor 1. Jeg skulle ønske jeg fikk bedre oppfølging, men de hadde desverre INGEN timer ol... Tydeligvis ikke alle som prioriterer gravide først. Jeg ble også nektet sånn toxoplasmose test, enda jeg ville ha det selv for min egen del. Hadde vært i utlandet, itillegg til at vi har katt. Legesekretæren sa det ikke var nødvendig med mindre jeg hadde vært i direkte kontakt med bakterien. Hva er det for et svar å gi til gravide??? Jeg har rett og slett byttet lege. Ikke legens skyld kanskje, men at "kontordamene" tar slike avgjørelser er uhørt. de har ikke lov til det. Fikk heller ikke legetime når jeg klaget på smerter, måtte på legevakta isteden. Hadde påvist UVI, og fikk heldigvis behandling for det. Det er stor forskjell fra lege til lege, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Slik er det dessverre ja. Tenk hvordan det hadde vært om alle benyttet seg av jordmor, da hadde det vel ikke blitt ledig time før i uke 36. Jeg foreslår du finner en privatpraktiserende jordmor inntil videre.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Men du er da ikke syk, du er gravid. Og fødselsangsten tar du opp med jordmor når du skal på timen der, så kan hun veilede deg det er da mange uker igjen av svangerskapet ditt ennå. Du får ta tak i det med angsten selv da, om du føler det er noe du må jobbe med fra i dag. Evn ta dette med vikarlegen din. Det er sikkert en fullverdig lege, på lik linje med den legen du pleier å ha.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #8 Skrevet 6. mars 2012 Har da ikke sagt at jeg er syk, jeg er gravid og trenger da jordmor ikke lege.... HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 Jeg bestilte jordmortime i uke 9 fikk beskjed om at jeg måtte ringe tilbake i uke 13. Gjorde det, fikk time i uke 24. Nå har den blitt flyttet fordi jordmor er opptatt den datoen så første timen jeg får er i uke 28!! Er det svangerskapsomsorgen i Norge? Første svangerskapet mitt fikk jeg ikke jordmor-time i det hele tatt, fordi jeg i uke 8 var alt for sent ute med å bestille. Så jordmordekningen kunne absolutt vært bedre, ja! Du har heldigvis endel uker igjen av sv.skapet i uke 28 da, så du rekker noen timer etter det
2 hjertegull :) Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Det var dårlig ja! Jeg er i uke 28 og har vært hos lege 2 ganger og jordmor 3 ganger. Pluss at vi har vært på en samtaletime med gynekologen som sløyde meg sist Jeg har også hatt 3 ul. En hos gyn i uke 8, og to hos uljordmor uke 18 og 20. Skal også ha en til ul på sykehuset om en mnd.. Du får flytte hit, her er sv.skap omsorgen super!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Det var dårlig ja! Jeg er i uke 28 og har vært hos lege 2 ganger og jordmor 3 ganger. Pluss at vi har vært på en samtaletime med gynekologen som sløyde meg sist Jeg har også hatt 3 ul. En hos gyn i uke 8, og to hos uljordmor uke 18 og 20. Skal også ha en til ul på sykehuset om en mnd.. Du får flytte hit, her er sv.skap omsorgen super! Ja, dette er Oslo på sitt beste!! HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 Dere bor tydeligvis på feil sted Her sitter det to jordmødre på helsestasjonen her, og man får time samme uke man ringer... Stor forskjell fra sted til sted dette.
Mini84 Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 Rart! Jeg bor i Oslo og ble overrasket over hvor god oppfølging jeg fikk. Du har hatt uflaks, med andre ord. Jeg hadde første time med jordmor i uke 5:) Den var mest pga feilberegning, men koselig lell!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #14 Skrevet 6. mars 2012 Mange steder er det dessverre slik. Jeg hadde første jordmortime i uke 24 og andre, og siste, time i uke 28. Etter det fikk jeg ikke flere timer, verken hos jordmor eller fastlegen. Fikk beskjed om det var noe så fikk jeg ringe legevakten. Jordmor og fastlege hadde ikke tid til friske gravide som meg.
☆☆☆ Skrevet 6. mars 2012 #15 Skrevet 6. mars 2012 Forskjeller ute og går, ja. Jeg var til lege i uke 12, 28 og 36, og jordmor i uke 15, 24,32,37, 38. Skal i morgen også, er da 39+6. I tillegg kan hun kontaktes ved behov..
Gjest sug lut Skrevet 6. mars 2012 #16 Skrevet 6. mars 2012 "Er dette svangerskapsomsorg i Norge?" - tja, om du ikke veit hvor du bor så har du større problem enn manglende svsk-oppfølging. Dessuten er det altså ingenting som tilsier at du får et bedre tilbud med jordmor enn med lege, derimot avlaster jordmorfunksjonen de uansett pressede fastlegene med rutinetull som veiing og urinprøver og standardspørsmålene ang graviditet. Velger du å avstå fordi du ikke får gå til jordmor er jo det ditt problem.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #17 Skrevet 6. mars 2012 Jeg var hos legen i uke 8 og jordmor i uke 14. Velger å bare gå til jordmor og har vært der hver 4 uke etterpå. Hun er tilgjengelig på tlf når det måtte være også. Så her er jeg veldig fornøyd med svangerskapsomsorgen her hvertfall. Skal kanskje sies at jeg bor på et lite sted, da. Kjipt at du ikke får bedre oppfølging...
Tigerpote Skrevet 6. mars 2012 #18 Skrevet 6. mars 2012 Jeg skjønner deg veldig godt hi. Ikke greit å føle at man ikke blir ivaretatt! Men du får bare ta det du får; vikarlegen. Jeg er i uke 26/27 nå, og har vært hos lege 2 ganger og jm to ganger allerede tror jeg, og skal til lege igjen i morgen. Som sist får jeg visst flere kontroller uten å be om det/at det er behov for det.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #20 Skrevet 6. mars 2012 Mange sure svar her gitt!! Vel, jeg synes det er drittdårlig at bydelen ikke klarer å ha nok jordmødre på vakt til at man kan få en ordentlig oppfølging. Jeg prøvde i lang tid å få time men det var for tidlig fikk jeg beskjed om, når jeg endelig fikk time så var det i uke 24, fint det altså. Ikke like fint er det at timen min ryker fordi jordmor i bydelen må på kurs akkurat den dagen. Skulle ønske at jeg følte meg tatt vare på her, men det er ikke tilfellet.
Hannasbananas Skrevet 6. mars 2012 #21 Skrevet 6. mars 2012 Jeg bor i bydel grunerløkka, og hadde som førstegangsfødende første jordmortime i uke 30... Hadde heldigvis super lege som fulgte meg godt opp(risikosvangerskap), og når jeg først kom inn til jordmor ble jeg veldig godt fulgt opp der også. Bare trist at man må vente så lenge, det er noe annet å snakke med en jordmor med god tid og spisskompetanse, enn en lege som har 5 minutter, og skal vite mye om det meste..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå