Gå til innhold

Blødende hemoroider


Marit A

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hemorider etter begge fødslene, men nå har det kommet en som blør, utvendig. Samt er veldig smertefull.

Er det noen som vet hvor lenge det blør før den vil gro?

Hvor mye kan det blø før man bør kontakte lege?

Har noen erfaring med ting som hjelper for å få i gang helingsprosessen?

 

Jeg bruker Scheriproct, smører med Inotyl for å hindre gnisning mot huden og at avføring kommer i kontakt med sårflaten, spiser svisker, drikker MASSE vann, spiser fiberrik mat. Skal også begynne med homeopatmedisiner.

 

Blir takknemlig for å høre om andres erfaringer på dette veldig ubehagelige og irriterende problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Au, au... Samme som meg, tar stikkpiller og salve for å få dobbel effekt. Tok så lang tid før noe virket, legen min sa at jeg må kjøpe grønnsåpe på apoteket. å sette rompa mi i grønnsåpebad så mye jeg bare har tid til. Det ble ca 5-6 ganger i døgnet. Måtte sitte en gang på natten fordi at det var så vondt.

Det virket kjempebra, hadde på salve etter hvert bad og hvert dobesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen tips av en sykepleiervenninne, samt ringte Ahus.

 

Blødende hemorider skal ikke klemmes inn igjen mens de blør.

 

Grønnsåpevannbad er unødvendig så lenge man vasker seg ren etter hver gang man har bæsjet.

 

Smøre med Scheriproct er det beste, salvemessig.

 

Sitte så lite som mulig.

 

Holde stumpe høyt, slik at blodet renner naturlig vekk fra hemoroidene.

 

Kontakte legen hvis de ikke slutter å blø i løpet av en uke eller to.

 

Spise svisker, drikke MYE vann, spise fiber.

 

Håper ikke jeg glemte noe, og at dette kan være til hjelp for andre med samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og prøvd følgende: Ta en lateks engangshanske, slik som legen bruker (kjøpes på apotek), fylle 2 fingre med vann og legg i fryseren. Etter et halvt døgn eller noe, stikk den ene fingeren noen cm oppi rumpa med masse glidemiddel og legg den andre fingeren på utsiden oppå hemoroidene. Hold til det blir for kaldt (10-20 sek?), ta en pause og repeter flere ganger til vannet har smeltet, kast hansken. Det hjalp meg å krympe ned hemoroidene. Jeg har også prøvd sheriproct stikkpiller med salve, som man trenger resept på. Det hjalp også, men synes det er greit å prøve noe ikke-medisinsk, da man ikke skal bruke sheriproct over lang tid. Desverre synes jeg ingenting hjelper ordentlig på langsikt og mine har kommet tilbake. Prøvde hansken kanskje 5 ganger. Må nok prøve det flere ganger enn det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Du må legge hansken inni bakepapir før du legger den i fryseren, ellers får du den ikke løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått til store endringer på kort tid. Mine enorme, vonde og blødende hemoroider har blitt til bitte små som så vidt synes. De blør nesten ikke lenger (kun bittelitt pga sårhelingen) og gjør ikke vond lenger.

Her er min oppskrift som fungerer for meg.

 

Jeg lot de være i ca et døgn for å få en liten sårheling der det blødde.

Dag 2 og 3 brukte jeg is til å kjøle de ned med, lå med stumpen i været på alle fire i ca 20 minutter med isen på.

Så tok jeg på meg en hanske (for å hindre at selv kortklipte negler kan lage små vonde rifter), masse olje på hansken for bedre glid.

Så brukte jeg en finger for å få lukkemuskelen i endetarmsåpningen til å slappe av før jeg trykket hemoroidene inn. De poppet ut igjen, men da trykket jeg de inn igjen. Dette for å få tømt dem for blod.

Allerede dag to var de litt mindre og mye mindre vonde.

De neste dagene droppet jeg is og stumpen i været, men fortsatte med hanske, olje og trykket de inn. 2 ganger daglig.

 

Brukte i tillegg Scheriproct etter anvisning.

Og hver gang jeg måtte bæsje gjorde jeg det med en gang så ikke avføringen ble hard. Samtidig som jeg aldri presser, den får komme av seg selv. Og etter at jeg hadde bæsjet skyllet jeg meg ren i dusjen, så ikke toalettpapir skulle irritere hemoroidene.

 

Jeg drikker 3 liter vann om dagen, spiser grovt brød, frukt og grønt, samt svisker for å holde avføringen myk.

 

Dette har jeg nå gjort i 6 dager, og er allerede nesten helt kvitt dem. Fantastisk!

 

Håper dette kan være til hjelp for andre med samme forferdelige problem, for jeg slet med å finne informasjon om dette.

 

Jeg ringte legen min, fødeavdelingen, jordmor på helsestasjonen, barselpoliklinikk, samt mine sykepleiervenninner. Det over er summen av alle gode råd jeg fikk, og det virket!

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...