Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Hva er deres erfaring når man ammer kun morgen og kveld? Jenta mi tar hverken flaske eller tutekopp, så det er viktig for meg å vite hvor mye væske hun får i seg. Har inntrykk av at det er lite?
lillenims Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Hvor gammel er jenta di? Er det noen spesiell grunn til at det er viktig for deg å vite hvor mye hun får i seg? Hvorfor ammer du kun morgen og kveld - altså, er det fordi det er da du kan (jobb osv) eller fordi det er da hun vil ha pupp? (Eller andre grunner.) Generelt så kan jeg si at melkeproduksjonen vil være relativt lav når du bare ammer morgen og kveld. Dersom du pumper 1-2 ganger om dagen i tillegg så vil du kunne øke produksjonen en god del, og enda bedre er det om du kan amme en gang eller to til, dette stimulerer bedre enn pumping. Pumpemelka kan brukes i grøt/mat, eller du kan fryse og gi på kopp senere. Den er holdbar i dypfryser minst 6 mnd, men det er ikke noe problem å gi den senere heller. Da vil den etterhvert få mindre av en del næringsstoffer, men for større barn er dette ikke noe problem. Det er først når den lukter surt at den er dårlig. Det er dessverre helt umulig å si akkurat hvor mye melk det er snakk om i brystene dine nå. MEN dersom hun ikke får annen væske å drikke, spiser noen måltider fast føde OG har bleier med tiss og bæsj i, samt virker fornøyd med livet, så betyr det at det er NOK melk der.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Takk for svar! Hun er 7 mnd og jeg har begynt å jobbe igjen. Ammefri er ikke noe alternativ i mitt yrke, og det er ikke så lett å få til å pumpe og bevare melka på jobben heller. Forsøker å amme når jeg kommer hjem fra jobb i tillegg til morgen og kveld, men er ikke alltid jeg greier å komme hjem i rett tid. Om hun er fornøyd? Tja, min erfaring med babyer på 7 mnd er vel at de ofte er litt misfornøyd, men det er vanskelig å si hvorfor. Kan jo være noe helt annet enn mat/væskeinntak. Derfor synes jeg dette er litt vanskelig. Vi øver daglig på tutekopp og vi pleier å helle vann i munnen fra en tutekopp der vi har tatt bort "plastinnlegget", men dette blir veldig små mengder. Så jeg klør meg litt i hodet for å forsøke å finne ut hvordan vi skal gripe dette an. HI
helene0: jan09+jun11 Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har det på samme måten. Min lille gutt har ikke villet ha pupp på dagen siden han var 7 mnd. (er nå snart 9) han har tidligere fått vann fra tutekopp uten ventil (som du gir) og fra glass. Han var veldig hard i magen og vi prøvde så godt vi kunne å få i han drikke. Det som tilslutt gjorde utslaget her var å gi han vann med sugerør (dypp sugerøret i et glass vann, hold for toppen og løft inn i munnen til barnet, slitt toppen når barnet har fått litt tak i sugerøret) Av en eller annen grunn gjorde noen uker med dette at han skjønte sugegreiene.. han tar nå kopp helt greit. Han drikker ikke mye ila dagen (kanskje 1 dl til sammen) men er ikke hard i magen lenger og har våte bleier. Du kan også lage løsere grøt og middagsmat, gi fruktpure som er tilsatt litt mer vann etc. Min HS mente det holdt å amme 2 ganger i døgnet og gi litt løs mat. Bortsett fra at han var treg i magen var det ikke farlig på noe vis.
lillenims Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Uansett yrke/jobb så har du krav på ammefri og tilrettelegging for fortsatt amming, men jeg er *fullstendig* klar over at det likevel ikke er alle steder det er et reelt alternativ. Fri for å pumpe er likestilt med ammefri. Se http://ammehjelpen.n...kkel/54/Ammefri for info om reglene og slikt. Et alternativ til å pumpe kan være å håndmelke, da kan du stå på do og bruke et håndkle/tørkepapir. Formålet da er altså KUN å stimulere melkeproduksjonen, melka går rett i dass/søpla/vaskemaskina. En "misfornøyd" baby i denne sammenhengen er slapp, har tørre bleier (lite tiss og oftest hard bæsj), virker litt "gammel" i huden osv. At hun gråter litt innimellom er greit (Det hadde vært mer ugreit om hun aldri gjorde det...) Så vidt jeg vet er anbefalt melkeinntak for småbarn i den alderen ca 5-6 dl, dette er da inkludert melk i grøt. 1 porsjon grøt (av den typen som skal blandes med vann) inneholder like mye melk som det er tilsatt vann i den. I tillegg til melk trenger de en del væske, da er væske i mat inkludert. Fruktmos og juice er ofte lurt å gi om barnet ikke vil drikke, og det går an å blande litt ekstra vann (eller mme) i grøt/mat, men faren med det er jo at barnet blir mett for tidlig og dermed ikke spiser alt. Har dere prøvd å gi vann eller pumpemelk/mme med glass, enten vanlig eller shotglass? Ofte kan det hjelpe å trene på drikking fra kopp i badekaret også. Mange barn vil heller drikke av drikkeflaske, feks Imsdal sin barneflaske (0.3l). Jeg heller nok til at det kan bli litt lite melk med kun to amminger om dagen når du ikke pumper/ammer noe i løpet av dagen eller natta, men når dere ikke får i henne væske på annet vis så må hun jo ta det hun får da. Og selv om anbefalingen er 5-6 dl så betyr det ikke at det er skadelig med mindre. Så lenge barnet vokser som det skal og ser ut til å trives så er DET det aller viktigste. Om det er noen trøst så går det seg nok til etterhvert. Jenta mi var heller ikke spesielt interessert i drikke på den tida, men hun fikk en flaske melk i løpet av arbeidsdagen min i tillegg til 2 amminger om dagen da. Endret 6. mars 2012 av lillenims
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå