zassy☆ Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Har dere faste tider på søvn og måltider eller er det fortsatt litt forskjellig? Når spiser barnet i forhold til duppene? Er det mange timer mellom måltid og mange våkentimer mellom dupper? Her er det ca slik nå, men litt ulikt fra dag til dag etter hvor lenge hun sover og når vi står opp, kan bli forskøvet med en halvtime hit og dit som regel Står opp kl 08.00 Frokost kl 09.00 Sove fra 10.30-11.30/12.00 Lunsj kl 12.00 Sove 14.00-15.00/15.30 Middag 15.00 Kveldsgrøt 18.00 Amming 18.30 Natta kl 19.00 Mellom-måltid amming/frukt innimellom der det passer.Ammer til alle måltider. Tuppa mi er 7 mnd Vil at hun skal spise middag med oss etterhvert så har lyst å prøve å få forskyvd det litt, vi spiser tidligst kl 16 når pappan kommer fra jobb.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 (endret) Gutten min er 7 mnd og dagen ser noenlunde ut som dette: Står opp ca 0700 Frokost ca 0730 Sove ca 1000-1130 Lunsj ca 1200 Sove ca 1430/1500-16/1630 Middag ca 16/1630 Kvelds ca 18/1830 Sove ca 1900 Som du ser er dette bare sånn ca hvordan dagen ser ut, alt avhenger av når vi står opp, om natten har vert rolig, om vi er hjemme eller på farten osv. Han får forresten av og til mme når han skal sove, drikker da alt fra 100-200ml, avhenger av hvor mye han spiste til frokost, lunsj osv Endret 6. mars 2012 av Fantorang08ogLykketroll11
zassy☆ Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2012 Fantorang08ogLy- kketroll11 Kan jeg spørre hva han spiser til frokost ettersom han holder såpass lenge til lunsj? Gir du mme like før du legger da? er litt usikker på om jeg burde ha måltidene nærmere leggetid istedet for å ha dem rett etter hun står opp i forhold til om hun sover bedre da f.eks. Strever med å innføre mat så ammer stort sett enda, men hun får kveldsgrøt, tenkte å gi grøt til lunsj også fra i dag og smaksporsjon grønnsak til middag. Har det gått bare fint å innføre måltider der?
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Han spiser er god porsjon grøt til frokost og drikker vann ved siden så får han stortsett alltid koseflasken ved leggetid hvertfall til den første luren. Han har ca 3 flasker i døgnet, fordelt på ulike tider (ca100-200ml) Her har all innføring av mat gått veldig fint, liker stortsett det vi gir han. Utenom hjemmelaget middag da, det vil han ikke ha så nå går det i middagsglass en liten periode før vi prøver igjen med hjemmelaget. Han spiser full porsjon med grøt både til frokost og kvelds. Til middag spiser han nesten et helt glass. Lunsj bruker vi å bytte mellom skive med pålegg, grøt eller middagsglass. Får gjerne fruktmos som mellommåltid/kos viss han viser tegn til sult mellom måltidene. Vi bruker hipp sin måltidsplanlegger som tips til hva vi kan gi, den er ganske lur synes jeg http://www.hipp.no/index.php?id=90
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Gutten min er 7 mndr. Vi holder på med et søvnopplegg fra helsestasjonen for tiden, for å se om vi kan få til bedre nattesøvn. Derfor har dagene blitt litt annerledes den siste uken enn tidligere. Men nå ser de slik ut: Stå opp kl 07.00 Ammer kl 07 Frokost grøt etter stellet, ca 08.30 (nettopp begynt med dette, da jeg syntes han virket sulten på formiddagen før grøt kl 13.) Sove 09-10.30 (ca) Ammer 10-10.30 Fruktmos 11 Grøt og amming etterpå kl 13. Sove 14.30-16 Ammer først, så middag kl 16.30 Grøt og amming etterpå kl 18 Natt 19-07 (Nattavvent for 1,5 mndr siden, men våkner fortsatt ofte:( ) Vann på tutekopp til hvert måltid. Vi skal på helsestasjon og diskutere søvn i morgen, og på vanlig kontroll om en uke. I neste uke tenkte jeg da å ta opp måltidsplanen, høre med helsesøster hva hun anbefaler. Tenkte å bytte ut grøt til lunsj med brød etterhvert. Jeg er spent på hva han veier, han er en stor og kraftig gutt som var 10 kg for en mnd siden. Lurer på hva helsesøster har og si til måltidene jeg gir ham, og hva vekten viser. Håper jo han ikke har gått opp så mye nå. Ønsker ikke å overfore eller sulte ham... Skal sjekke ut linken etterpå
Hannah- Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Her er det mye forskjeller fra dag til dag, men kan jo gi et eksempel. Lengden på duppene er stort sett som dette de fleste dagene, men rekkefølgen kan variere. Står opp 06.15 Ammer 07.00 Sover 07.45-08.15 Grøt 09.00 Ammer 10.15 Sover 10.30-12.00 Middag 13.00 Ammer 14.00 Sover 14.30-15.30 Ammer 16.30 Grøt 18.15 Ammer 19.00 Sovner 19.15 Ammer stort sett en gang rundt midnatt, og tar han over i vår seng i 3-4 tiden, da har han fri tilgang. Ser det blir mat veldig ofte, men jeg har ikke kunnet amme og gi fast føde til samme måltid, for da er han ikke interessert i det han får sist. Vurderer å begynne å amme før fast føde nå, da produksjonen nok har gått noe ned, for han er ikke spesielt interessert i puppen på dagtid lenger. Han er 7 mnd.
zassy☆ Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2012 Litt godt å høre at det er flere på 7 mnd som ikke har fastspikra rutiner enda føler det varierer veldig fra dag til dag her. prøøver å styre henne litt men hun er sin egen sjef En dag skulle vi ut å reise så da la jeg henne til en tidligere dupp slik at hun skulle stå opp tidligere og da også få dupp to tidligere før vi skulle dra, men da slo frøkna til og sov en ekstra lang dupp, hehe, går ikke an å planlegge noe nei
Prompeloff Skrevet 8. mars 2012 #9 Skrevet 8. mars 2012 Snuppa er 8 mnd, og dagene ser sånn ca slik ut: Står opp mellom 06.30 og 07.00 MM rundt 07.30 Grøt kl. 08.30 Sover fra 09.00- 10.30 Lunsj med brødskive + fruktmos 11.30 Sover fra ca 13.00-13.30 Middag 14.30 Sover fra ca 16.00- 16.30 Kveldsgrøt kl 17.30 Legger seg 19.00 I tillegg ammer jeg når snuppa vil, samt at hun får frukt i nett innimellom. Hun elsker det nettet Synes det er skikkelig vanskelig å få dagene til å gå opp. Vi nattavvente snuppa for et par uker siden, men så har hun vært syk, og etter dette har dagene startet kjempetidlig. Vi hadde en god periode med kun to dupper, men nå er vi tilbake på 3, hvorav 2 av dem er hersens 30mins dupper Problemet med 2 dupper var at hun egentlig burde sove fra 14.30-15.30, men det kræsjet litt med middagen. 2,5 timers våkentid mellom duppene er mer enn nok for henne. Er enklere å legge henne enn å ha ei sur og utilpass jente
Bondejenta Skrevet 8. mars 2012 #10 Skrevet 8. mars 2012 Oj, så flinke barna dåkka er til å ete mat! Her er min dag. Jenta mi er 6 mnd i dag Stå opp: 05.00 pupp, pupp sove: 06.00-07.00 pupp, pupp, pupp sove: 10.00-12.00/13.00 pupp, pupp puttetipupp sove: 14.00-15.00 Middag: ei skei med graut pupp, pupp og pupp Sove (ta natta): 17.00 !!!! Crap, greier ikkje halde henne oppe lenger... Pupp i ni-ti-tida, og sove til ca tre-tida om natta... puppings...Sove til fem for så og stå opp... Blid og fornøgd lita taus
zassy☆ Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2012 Synes også det er vanskelig å få dagene til å gå opp, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det på kveld, hun har blitt så vanskelig å legge og jeg tror det er fordi hun er overtrøtt, på dagen går det 2,5 time mellom duppene, maks 3, men på kveld blir det fort 4 timer og hun er et mareritt å legge pga dette. Tips? Føler ikke jeg kan begynne å ha en veldig sen dupp heller, og blir vel litt tidlig å legge henne kl 18?? Da tipper jeg hun står opp veldig tidlig også..vanskelig!
Prompeloff Skrevet 8. mars 2012 #12 Skrevet 8. mars 2012 Flink å spise, er hun ihvertfall. Glad for at hun har matvett Alt av fast føde ble godtatt da hun passerte 7 mnd. Gikk trått før det. Kanskje prøve å drøye siste lurer så hun ikke er så lenge våken før leggetid? Vet det er enklere sagt enn gjort. Er derfor vi nå er tilbake på 3 dupper, for hun klarer max å holde det gående i 3 timer. Da må hun aktiviseres hele tiden, og det er travelt med ei trøtt jente
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Har dere faste tider på søvn og måltider eller er det fortsatt litt forskjellig? Når spiser barnet i forhold til duppene? Er det mange timer mellom måltid og mange våkentimer mellom dupper? Her er det ca slik nå, men litt ulikt fra dag til dag etter hvor lenge hun sover og når vi står opp, kan bli forskøvet med en halvtime hit og dit som regel Står opp kl 08.00 Frokost kl 09.00 Sove fra 10.30-11.30/12.00 Lunsj kl 12.00 Sove 14.00-15.00/15.30 Middag 15.00 Kveldsgrøt 18.00 Amming 18.30 Natta kl 19.00 Mellom-måltid amming/frukt innimellom der det passer.Ammer til alle måltider. Tuppa mi er 7 mnd Vil at hun skal spise middag med oss etterhvert så har lyst å prøve å få forskyvd det litt, vi spiser tidligst kl 16 når pappan kommer fra jobb. De er visst ganske like, våre små Zassy:) Kunne laget akkurat samme plan som deg:) Er ikke helt spikra, men ganske fast hver dag.
zassy☆ Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. mars 2012 Auro84 så godt å høre at det med maten bedret seg, føler det går veldig sakte her også. Trebarnsmamma i august morsomt å høre at vi har det ganske likt da føler jeg at hun er "normal" hehe når flere har det likt Får kanskje prøve å legge henne senere til siste dupp, men aner ikke hvordan jeg skal få det til! Alt hadde ordnet seg hvis hun hadde sovet litt lengre dupper, eller EN lengre dupp, kanskje det blir sånn etterhvert. Men for å få forskøvet sistduppen må hun være opp lenger enten på morgen eller mellom dupper, eller kanskje jeg kan presse inn et kvarter lengre tid på begge steder og se hva som skjer, da har jeg jo hentet inn en halvtime. Må testes i morgen
Prompeloff Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Det var en god ide... en halvtime utgjør mye. Her blir det 3 dupper i dag, da prinsessa stadig våkner tidligere. Er umulig holde henne våken fra 10.30- 14.30. I tillegg holder hun fest på rommet sitt mellom 3 og 4. Både mannen og jeg er helt klare B-mennesker, men det er tydeligvis ikke arvelig Angående å legge henne tidligere, så har enkelte erfart at babyen sover bedre på natta, samt at de sover lengre. Det funker dessverre ikke her i gården
zassy☆ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2012 Planen falt fullstendig sammen, hehe. Hun våknet halv åtte og jeg greide å holde henne våken til litt før halv elleve, sov da en time. Flotte greier tenkte jeg, så legger jeg henne til neste dupp om tre timer altså halv tre. men neeeida..Så sutrete og trøtt kl 13! Så nå orket jeg ikke mer, hun sovnet akkurat. Hvis hun sover bare en halvtime nå får jeg heller se om jeg rekker enda en dupp før det blir natta. Får vel bare innse at jeg ikke kan styre dette
Pix Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Jeg prøver å ha siste dupp i 15-16 tiden. Da sover hun alt fra halvtime til time. Sover hun til halv fire er hun stuptrøtt kl 18. Da bader vi (ikke hver dag lengre, men om hun er helt gåen prøver vi det for å holde henne våken litt lengre. Mat 18.15 på senga og i seng ca 18.30. Da sover hun til ca 06.30-07.00 med et måltid. Hun har også begynt å ha fest sånn innimellom! Så nå flytter hun inn på eget rom:) med duppene har jeg prøvd 2,5 time fra hun våkner om morgenen til første dupp. Deretter 3 timer mellom også 2,5 til leggetid. Men kommer jo heelt an på hvor lenge hun sover! Blir det 30 min blir det fort 3 dupper.
zassy☆ Skrevet 9. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 9. mars 2012 Ja det er ikke så lett dette her. Har merket at den gyldne regel her også for tiden er 2,5 timer våkentid og da burde hun jo minst sove til fire eller halv fem før jeg legger henne sju, men er ikke så lett å få det til. Ofte våkner hun fra siste dupp kl tre og vil ikke sove mer hvis jeg prøver senere, hun kan begynne å bli trøtt igjen halv seks men da er det liksom for sent å ta dupp og litt tidlig å legge synes jeg.
Prompeloff Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Her har det jammen vært julaften i dag. Var overbevist om at snuppa senest ville våkne kl.11. La henne halv 10, og hun våknet først nærmere 12.30!!! Det har aldri skjedd at hun har sovet så lenge før. La henne igjen 15.30, og hun sover enda Utrolig nok endte vi bare opp med 2 dupper i dag . Umulig å bli klok på de små. Det eneste som er sikkert er at de er sjefene i huset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå