Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 Snuppa sovner greit av seg selv på kvelden, ved 18:30-19 tida. Får pupp på sengekanten som roer henne, men sover ikke når hun legges i senga, sovner selv der. Våkner igjen ved 6 tida og er klar for en ny dag. Men blir raskt trøtt igjen, men da er det værre å få henne til å sove. Hvis jeg triller tur i vogna så sovner hun etterhvert og sover 30-40 min. Aldri mer. Eneste andre måten til å få henne til å sove på dagen er puppen. Og da må hun ha puppen i munnen til hun sover, og sover 30-40 minutter, og så våkner hun med store øyne. Før kunne jeg få til en runde til ved å gi henne puppen igjen men det funker ikke lenger. Men likevel er hun ofte stuptrøtt rett etter duppen. Det blir gjerne 3-4 slike 30-40 minutters dupper i løpet av dagen, men hun er ofte mye trøtt, og skulle nok sovet mer. Men hvordan skal jeg få det til?? Har prøvd å bare legge henne trøtt i vogna, men da ligger hun og spreller og skravler og leker til hun blir sint og gråter. Og prøver jeg å drøye duppene for at hun skal bli trøttere og kanskje sove mer så hopper hun bare over en eller fler og da blir det bare enda mindre søvn per dag.... Er så ufattelig slitomt dette, for jeg får jo ikke gjort noe annet føler jeg enn å prøve å få henne til å sove. Selv ved puppen er det ofte en kamp da hun kaver og surver og skal ikke sove. Må holde henne, bysse og gi pupp og være heldig så sover hun. Våkner hun igjen litt etterpå så sovner hun ikke igjen den duppen... Noen erfarne mammaer som kan hjelpe meg?? )
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 HI her... glemte å si at hun spiser pupp hver 2-4 natta gjennom også. Dette med søvnen gjør det også vanskelig med maten (fast føde), hun er jo alltid enten trøtt eller mett...
LillemorHeidi Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Da lillepia var liten fant jeg ut at hvis hun skrek når hun våknet etter dagduppen sin da var hun ikke ferdig å sove. Så da ga jeg henne smokken og trillet vogna frem og tilbake til hun sovnet. Jeg måtte legge ut en krøllete matte så det ble noen homper for hun aksepterte ikke trilling frem og tilbake på balkongen uten noen humper. Stort sett så skrek hun litt mens dette foregikk, men det var ikke lenge (et par min) og gjerne med øynene igjen. Lillebror på 5 mnd sover bare to ganger om dagen. Han sover alltid ute for da sover han bedre og lengre og det er mulig å gynge vogna hvis han våkner for tidlig. Den første duppen er når søstra skal til barnehagen og turen med hunde rett etterpå. Da våkner han med en gang jeg tar vogna inn. Etter ca 2- 3 timer legger jeg han igjen da er han trøtt. Han skriker gjerne litt i protest mot å måtte sove serlig hvis jeg har somlet for lenge med å legge han. Nå er det samme regel som hos nummer en. Skriker han når han våkner og viser tydelig tegn på at han er trett står jeg ute på balkongen å ruller vogna til han sovner og litt til. (han trenger ikke humper) Veldig lurt å ha med seg en god bok og varme klær. Selv 5 min er kjedelig og lange hvis du ikke har noe å gjøre uten å vugge vogna. Så får han være våken i maks 3 timer før han legges for kvelden. Går det lengere tid er han vanskelig å legge. Jeg opplever det slik at hvis han er våken for lenge er han mye vanskeligere å legge for å sove. Min lille kar gir svært tydelige tegn når han er trøtt. lillebror tar ikke pupp hvis han er mett. Da blir han bare enda mer grinete når han er trett. Men er egentlig veldig glad for det for storesøster våknet når jeg la hanne fra meg. Så det er ikke å anbefale. Har du ikke balkong går det an å sette en vogn på soverommet med vinduet på full gap. Det gjorde jeg av og til med lillepia da det regnet og var guffent ute, iskaldt, eller sola var veldig sterk på balkongen om sommeren. De gangene jeg har latt lillebror sove inne så har jeg angret på det hele dagen. Jeg får en liten grinete kar som ikke er utvilt og må legges hele tiden. Jeg får ikke gjort noe annet en å bære rund på han. Selvfølgelig må man være forsiktig med mengen gynging på vogna, de kan bli veldig glad i det. Det er ikke morsomt med en baby som våkner med en gang du stopper vogna. Etterhvert når man får innarbeidet faste tider med lange nok dupper så er det godt mulig at småen sovner av seg selv idet han blir lagt ned i vogna. Det går også an å prøve å stoppe gyngingen før de sovner men etter at de har roet seg.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Min er fem mnd. Sover alltid ute på dagen, tar kortere tid å finne roen. Tar også med bok ut på verandaen da det tar litt tid noen ganger. Dessuten hjelper det meg med å roe meg ned, ellers er jeg sikker på at det merkes at jeg stresser litt. Har også funnet ut at å legge etter en time, maks halvannen, er mye bedre enn å vente to-tre timer da det er verre med overtrøtt baby. HS tipset om å legge før de gnir seg i øynene, da er de allerede overtrøtte og vanskeligere å legge. Sover bare 30-40 min av gangen her også, men jeg legger nesten alltid inn en tur midt på dagen, da soves det bedre og lengre. Ellers blir det heller en ekstra legging og litt ekstra av/på påkledning, men heller det og nok søvn. :-) Våknes det underveis på tur gir jeg smokken og triller videre. Da kan det sutres noen minutter, men sovner som regel igjen og sover gjennom 2timers turen. Har jobbet en stund med å få til at det soves gjennom hele turen altså, så ingen enkel baby her heller... Kan hende det lønner seg å tenke at man skal være ute i to timer hver dag som et mål, at baby da etterhvert får inn en vane om at det skal soves over lengre tid. Vet ikke, men fungert her i hvert fall. Ta med bæresele f.eks i vognen i tilfelle det skulle skjære seg helt, så blir man ikke så stressa selv heller. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå