Gå til innhold

Gravid med nr 2 og har helt angst for fødselen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

KJenner jeg blir dårlig bare ved tanken og abort har jeg virkelig ikke lyst til..

Første fødsel var på ingen måte en gooo opplevelse i det hele tatt som endte med rifter fra a til å, epiduralen ble skrudd av og på fordi riene hadde vart i tre døgn. ALDRI mer epidural iallefall, for d bare sinker fødselen...

Så satt jo jenta fast med navlestrengen rundt halsen og skuldrene.. Og det var mange som reiv og sleit for å få henne ut i tide og hastet av gårde.. Alt gikk bra til slutt, men bare tanken på å gjennomgå noe sånt igjen, FRISTER ikke.. Enn hvor stor premien er.. for riftene og alle stingene i alle retninger, tok laang tid å komme seg etter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, skjønner jeg godt. Jeg hadde også en traumatisk førstegangsfødsel og orker ikke å tenke på å bli gravid igjen (mini er bare 5 mnd da).

Har du snakket med lege/sykehus om dette? Er KS et alternativ?

Skrevet

snakk med jordmor og sykehuset der du skal føde. Noen får planlagt ks når forrige fødsel var veldig traumatisk...

jeg er andre gangsfødende og gruver meg veldig, selv om jeg hadde en veldig grei første fødsel.

Skrevet

Jeg hadde også en grusom førstefødsel, og var overbevist om at jeg fikk ks andre gang pga dette. Fikk selvsagt ikke det, men fikk tilbud om samtaler med jordmor i angst-teamet på sykehuset hele svangerskapet. Det hjalp utrolig mye. Men det som hjalp mest var løftet jeg fikk om tidlig epidural (i motsetning til deg er jeg veldig fan av det), og det reddet hele fødsel nr. 2. Fikk epidural med en gang, 15 timer senere kom gutten, totalt uten alt dramaet og redselen fra første gang.

Skrevet

hei! Uff, det er så vondt å ha det slik, jeg hadde det på samme måte etter min første. Jeg hadde en traumatisk fødsel med rifter, klipping, vakum, navlesnor rundt halsen, "stjernekikker-posisjon"på ungen og i tilleg måtte jeg sitte i rullestol pga brudd. Så da jeg ble gravid med nr 2, så hadde jeg masse angst iforhold til fødselen.

MEN, fødsel nr 2 ble en drømmefødsel på 4 timer uten epidural. Og det var bare en fantastsik opplevelse. Jeg hadde på forhånd skrevet et brev til føden, kort og konkrete punkter om mine ønsker for fødselen. Jeg hadde snakket med jordmor og gått igjennom min forrige fødsel. Men mest av alt hadde jeg forberedt meg ved å snakke mye om fødselen og forsøke å tenke at denne gangen måtte bli annerledes. Og det ble den!!

Og jeg fødte enda en gang etter det.....nr 3. gikk også kjempefort og fint. Nå er jeg gravid med nr 4...og selvfølgelig er det noe angst med tanke på hvor vondt det gjør, men jeg gruer meg ikke på samme måte som før. Mitt tips til deg er å lese en bok, en bok som lærte meg masse og som virkelig kom til nytte under fødsel nr3.

Boken heter " Føda utan redsla "http://cdon.no/b%C3%B8ker/heli,_susanna/f%C3%B6da_utan_r%C3%A4dsla-4187588

Denne boken fikk jeg mye ut av, lærte meg teknikker som jeg brukte da smertene føltes uutholdelige. Boken ga meg trygghet og dempet angsten rundt fødsel. Anbefales på det sterkeste!!!Jeg skal lese den igjen når det nærmer seg fødsel nr 4:)

Masse lykke til.

Varm klem fra meg

Skrevet

Snakk med jordmor snarest og få samtaler til kompetent personell for fødselsangst!

Jeg hadde som du en heftig førstefødsel (tang - ikke smertestillende - ruptur etc) og fikk fødselsangst etter dette.

Jeg ble satt igang andre gang før termin med stort barn, og fikk ei veldig erfaren jordmor siden jeg var så redd. Hun hadde med seg en jordmorstudent som viste seg å være fantastisk hjelp.

Trengte ikke et eneste sting etter andremann - og formen var god etterpå, altså som natt og dag de ulikefødslene.

Skrevet

Du er ikke aleine om den angsten, har plutselig fått angst for fostervannsemboli... har født to barn og hadde ikke det den gangen..kan nevnes at jeg har dødsangst og helseangst da :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...