Gå til innhold

Lysende vest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir ikke noe fest uten skinnvest! Jeg vil ha en vest med små lyspærer.

Slik som Gabriella (ser opptak på get-boksen) Og jeg skal seriøst øve på skurre R

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen gamle lysslynger liggenes i julepynten. Med en limpistol så blir det nok genialt.

Gjest sug lut
Skrevet

Hvis man blir snørrete nok - jeg tenker forkjølelses-sesong, men også begynnende allergipollenfaanihelvete mange steder - kan man la snørra drive en liten turbin på sin vei ut, og slik være selvforsynt med kraft til lysvesten.

Gjest amandine
Skrevet

Du vet selvfølgelig at det finnes gode allergitabletter å få tak i? Som i kombo med nesespray kan hemme snørrvekst?

Gjest sug lut
Skrevet

Jada, jeg er ikke helt blåst, men man kunne jo tenke alternativt og heller få en miljømessig gevinst ved å utnytte snørra som ressurs, i stedet for å fylle sin kropp med miljøgifter for å unngå snørr...

Skrevet

Det heter å skarre. Bare sånn til informasjon og generell opplysning :-)

Skrevet

Haha,SKARRE. Selvfølgelig. Jeg er iddiot (ja,jeg vet det staves med en d )

Gjest sug lut
Skrevet

Det heter å skarre. Bare sånn til informasjon og generell opplysning :-)

Jeg synes skurre er mye morsommere og mer beskrivende, så heretter skal jeg kalle det skurre-R.
Skrevet

sug lut: Kan alltids gi deg et kjapt lingvistikk kurs. Det er mye med historien og utbredelsen av skarringa som er morsomt

Skrevet

sug lut: Kan alltids gi deg et kjapt lingvistikk kurs. Det er mye med historien og utbredelsen av skarringa som er morsomt

Hva er det som er så morsomt med en gammel fransk konge med talefeil og en gjeng med norske kystsnobber som hermet etter han, og i tillegg brukte to hundre år på å få det til?

Gjest sug lut
Skrevet

Trå til, to tette og ei badehette, jeg er lutter språkøre.

Hva er det som er så morsomt med en gammel fransk konge med talefeil og en gjeng med norske kystsnobber som hermet etter han, og i tillegg brukte to hundre år på å få det til?

Jeg synes det er MYE som er morsomt med den outline'n der, så jeg vil ha mer info.
Gjest sug lut
Skrevet

Og forøvrig vil jeg påpeke at jeg hater sitatfunksjonen. Skriver du noe inne i sitatdelen blir det markert som sitat. Møkk. Men altså, jeg vil høre.

Skrevet

Jeg venter i spenning på den morsomme versjonen til To tette og ei badehette. :)

Skrevet

Kan jo være at jeg er den eneste som synes det er morsomt men her er den versjonen jeg forteller til mine flotte barn (som snakker kav kongsbergdialekt med skarring arvet fra sørlandet):

Det var en gang for lenge siden en dansk prins med en fryktelig flau talefeil. Han kunne næmlig ikke rulle på R'en, og når han skulle si R kom det ut en raspende skarre lyd. Medlemmene av hoffet synes synd på den snille prinsen og begynte å skarre på R'en slik at han ikke skulle bli så flau. Borgerskapet i København hørte hvordan hoff-folkene hadde begynt å lage denne spennede lyden når de snakket, og tenkte at dette må jo være siste mote. Skarre R'en ble raskt adoptert til de finere sirklene i borgerskapet og derfra skarret den seg videre nedover i samfunnet og hele veien til Norge hvor den skarret seg oppover det flotte langstrakte landet. Det var ikke alle steder skarre R'en slo rot. Den kranglet seg næmlig ut med den tjukke L'en, så hver gang skarre R'en traff på den tjukke L'en snudde den.

På Oslo vest er det mange av de flotte damene av den heller eldre generasjonen som med kav østlandsdialekt skarrer så det står etter. Det er fordi skarre R'en ble ansett som en penere talemåte og tegn på at man var i det øvre samfunnslag. I gamle dager insisterte derfor de pene vestkant familiene på at barnepiken måtte hentes fra det blide sørlandet slik at også deres barn kunne lære seg kunsten med å skarre.

Og slik har det nå seg at en flau liten talefeil kunne spre seg hele veien fra det danske hoff i københavn og bli en del av en spennende språkutvikling som mine vakre halvt sørlanske og halvt østlanske barn er levende bevis på:-)

Snipp snapp.....

Skrevet

Det er den fineste og søteste versjonen jeg noen gang har lest. :D

Skrevet

Tusen takk! Med så flotte tilbakemeldinger kan det nok skje at flere godnatta historier slipper ut :-).

Snodig da, at den hyggeligste tråden er krangletråden..... Blir rett og slett mindre kranglete av å henge her, så kanskje det er hensikten med krangletråd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...