Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det når en flytter fra en kommune til en annen? Vi vurderer å flytte til en nabo kommune, og jeg fikk da beskjed av kommunen vi bor i nå at da mister vi sannsynligvis barnehageplassen vi har i dag. I kommunen vi vurderer og flytte til kunne de selvfølgelig ikke love oss plass, men regnet med det ville gå greit om vi ikke var kresne på hvilken barnehage vi ville ha. Dette kan jo bety at vi blir stående uten plass en periode dersom vi velger å flytte.

Dersom vi flytter og ikke får plass, men jo har lovbestemt rett på plass. Legges det da noe press på kommunen til å gi oss plass? Altså, får de f.eks bøter dersom de ikke klarer å finne plass til barn som har rett på og ønsker plass? Bare tenker på om de har incentiver til å jobbe for at vi får plass eller om vi må finne oss i å stå på venteliste i månedsvis uten at noe gjøres fra kommunens side?

Noen som har erfaringer med å flytte og bytte barnehage? Har det gått greit? Noen gode tips å komme med i så tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg flyttet, med datter som da var 16 mnd, i fjor høst. Hadde fått barnehageplass der vi bodde, men sto uten hit vi flyttet. Så jeg søkte opp listen over barnehager på kommunen sin hjemmeside, begynte øverst på lista og ringte rundt.

Etter 2 dager sto jeg med to tilbud om barnehageplass :)

Så jeg vil anbefale dere, om dere ikke får ny plass i ny kommune, om å ringe rundt selv. Det kan lønne seg.

Om dere skal ta sjansen på å flytte? Nei, det vil jeg ikke svare på ;)

Skrevet

Dere har kun rett på bhg plass om dere har søkt innen fristen for hovedopptaket.

Skrevet

Hei! Har ikke byttet kommune selv, men jobber i kommunal barnehage så jeg har vært oppi problematikken noen ganger. Kommunen får ikke noen slags bot om du ikke får plass. Har dere lovfestet rett til barnehageplass skal kommunen jobbe hardt for å finne en plass. Dere har ikke rett til å selv bestemme (dere kan selvfølgelig ønske) hvem barnehage dere vil ha. Om dere takker nei til plassen fordi det er feil barnehage så mister dere retten til plass. Ikke lett dette for det er jo ikke mange barnehager som går med ledige plasser nå midt i året. Jeg ville ringt rundt og sjekket med de aktuelle barnehagen i kommunen dere ønsker å flytte til. Lykke til :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Dere har kun rett på bhg plass om dere har søkt innen fristen for hovedopptaket.

Det stemmer. Det er kun når man søker innen fristen at man har krav på plass.

Skrevet

Takk for svar. Tenkte ikke på det med at en må søke innenfor fristen for å ha lovbestemt rett nei. Vi har jo gjort det her vi bor og har fått plass fra august her. Men ser jo den at dersom vi flytter, så gjelder ikke den søknaden lenger i neste kommune.

Utrolig håpløst at det skal være så vanskelig med disse barnehageplassene, og skikkelig firkanta var hun nede på barnehagekontoret i den kommunen vi bor i nå ihvertfall. Her var det visstnok noe lovendringer jeg ikke har fått med meg, så nå fikk de ikke statsstøtte for min unge dersom vi ikke bor i kommunen, så da var det på hodet ut fra barnehagen hørtes det ut som.

Spørs vel om vi tørr å flytte på oss dersom vi risikerer å gå et år uten plass. Det kan jo i verste tilfelle bety et år uten lønn for meg da.

Kanskje de kan få inn en statsråd med bedre ideer til dette systemet nå som Lysbakken trakk seg. :-) Men det er vel en helt annen diskusjon. :-)

Jeg skal absolutt ta til meg rådet om å ringe barnehagene direkte dersom vi velger og flytte. Først må vi gå på visning på huset, og så får vi ta det derfra. :-)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Håper det ordner seg. Lykke til :)

Skrevet

Håper det ordner seg. Lykke til :)

Tusen takk! :-)

Skrevet

Lettere å flytte med kun skoleunger.

Skrevet

Jepp, vi kjøpte hus i en annen kommune mai ifjor. Ringte barnehagekontoret samme dag men stilte bakerst i køen. Gamlebarnehagen var rett ved kommunegrensa og på vei til jobb men mistet denne plassen tre måneder etter registrert flyttedato.

Men det løste seg med privat barnehage, de kan plukke friere fra lista over søkere så lenge du har dem på førsteplass. Men det kan bety litt smisking med daglig leder.

Skrevet

Forstår at det kan hende vi må ty til litt smisking her ja. I vårt tilfelle ville det også funket veldig fint å beholde den plassen vi har fått selv om vi flytter, fordi det vil være på vei til jobb.

Vi må virkelig gå i tenkeboksen her kjenner jeg.

Litt lenge å vente til det er skoleunger siden mini nettopp passerte ett år og forhåpentligvis vil få søsken i fremtiden. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...