Gå til innhold

Alenemor med to barn, hvor mye utg i mnd? Ca?

Anbefalte innlegg

Gjest mammaitvil
Skrevet

Skal separeres, og ha delt omsorg. Tjener ca 23000 utbet. Lurer på om 10000 i husleie blir for mye? Har ca 1100 i mnd i studielån. Barna er 4 og 7 år. Hvor mye ca går til mat, klær, annet og hva er Max husleie jeg bør satse på?

Takker for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal separeres, og ha delt omsorg. Tjener ca 23000 utbet. Lurer på om 10000 i husleie blir for mye? Har ca 1100 i mnd i studielån. Barna er 4 og 7 år. Hvor mye ca går til mat, klær, annet og hva er Max husleie jeg bør satse på?

Kommer jo helt an på hvor mye andre utgifter du har og hvor mye som er inkludert i husleien.

Jeg er alene og ser at pengene går fort ut når regninger skal betales.

Sett opp et budsjett og ta med alt av utgifter, da ser du jo hvor mye du sitter igjen med til mat og klær.

Skrevet

13000,- er ikke så mye med tanke på strøm, forsikringer, internett, tv, tannlege, mat, klær, studielån, telefon, husholdningsart., aktiviteter osv.

å bruke nesten halvparten av inntekten på husleie er ikke å anbefale. Jeg ville iallfall ikke gjort det. å bo seg til fant kan fort bli slitsomt

Gjest mammaitvil
Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke vet hvor mye vi bruker på mat og andre variable utg når ikke mannen min er der.. Men enig i at det antakelig er litt mye med 10000... Hadde bare vært så perfekt leilighet for oss, rett i nabolaget..

Kommer jo helt an på hvor mye andre utgifter du har og hvor mye som er inkludert i husleien.

Jeg er alene og ser at pengene går fort ut når regninger skal betales.

Sett opp et budsjett og ta med alt av utgifter, da ser du jo hvor mye du sitter igjen med til mat og klær.

Skrevet

Her er lenke til et standardbudsejtt. Juster mht hva som er aktuelt for deg...http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

Ellers bør du også legge deg opp en liten buffer. Det kommer plutselig uforutsette utgifter...

Skrevet

Jeg er alene med to på 3 og 6. Har ca 21.000 i faste utgifter i mnd. Av dette er 12.500 boliglån, resten er bhg, strøm, forsikring, bredbånd og studielån. Setter i tillegg av 4.000 til div sparing. Resten, ca 11.000, er til bensin, mat, klær, fritidsaktiviteter ++.

Skrevet

Er de 23.000 med skatteklasse 1 eller 2? Det utgjør jo en drøy tusenlapp eller noe i måneden (vet ikke nøyaktig). I tillegg skal du vel ha barnebidrag og får en ekstra barnetrygd? Tjener du under 415.000 (eller noen sånt) har du rett på litt overgangsstønad noen år + at du får stønad til barnetilsyn om du tjener under 6G.

Har du tatt høyde for alt dette? Hvis ikke, så er jo din disponible inntekt mye høyere enn du har oppgitt her.

Skrevet

Er de 23.000 med skatteklasse 1 eller 2? Det utgjør jo en drøy tusenlapp eller noe i måneden (vet ikke nøyaktig). I tillegg skal du vel ha barnebidrag og får en ekstra barnetrygd? Tjener du under 415.000 (eller noen sånt) har du rett på litt overgangsstønad noen år + at du får stønad til barnetilsyn om du tjener under 6G.

Har du tatt høyde for alt dette? Hvis ikke, så er jo din disponible inntekt mye høyere enn du har oppgitt her.

Får jo ikke det med delt omsorg, da......

Skrevet

Får jo ikke det med delt omsorg, da......

Ha omsorg for ett barn hver. Fullt lovlig og problem solved - vel å merke dersom man har et godt nok forhold til at det går an. Bedre enn at mor eller far har kronisk dårlig råd og ikke har et skikkelig sted å bo.

Gjest mammaitvil
Skrevet

Takk for svar dere! Litt mer klok i forhold til videre tenking og planlegging. Er helt i startfasen på dette, så har ikke fått undersøkt alt enda.. Men så denne perfekte leiligheten, så derfor jeg spurte.. Om det i det hele tatt er vits å vurdere liksom.. Men anser meg selv som økonomisk fornuftig, så kaster meg ikke over den før jeg vet det er trygt..

Tjener ca 385.000 brutto, skattekl 1. Har ikke tatt med andre stønader i summen 23.000 nei. Med skattekl 2 og barnetrygd blir det kanskje 2-3000 mer da? Hvis vi har et barn hver på papiret? I tillegg til redusert Bhg og SFO-betaling? Overgangsstønad- hva er det/hvor mye/har man automatisk krav på det om man tjener under 415.000? Og er det 415.000 lønn, eller inkl barnetrygd? Finnes det noen form for hjelp økonomisk i overgangsfasen det tar fra man må begynne å betale leie på en leilighet til huset vårt blir solgt?

Skrevet

Takk for svar dere! Litt mer klok i forhold til videre tenking og planlegging. Er helt i startfasen på dette, så har ikke fått undersøkt alt enda.. Men så denne perfekte leiligheten, så derfor jeg spurte.. Om det i det hele tatt er vits å vurdere liksom.. Men anser meg selv som økonomisk fornuftig, så kaster meg ikke over den før jeg vet det er trygt..

Tjener ca 385.000 brutto, skattekl 1. Har ikke tatt med andre stønader i summen 23.000 nei. Med skattekl 2 og barnetrygd blir det kanskje 2-3000 mer da? Hvis vi har et barn hver på papiret? I tillegg til redusert Bhg og SFO-betaling? Overgangsstønad- hva er det/hvor mye/har man automatisk krav på det om man tjener under 415.000? Og er det 415.000 lønn, eller inkl barnetrygd? Finnes det noen form for hjelp økonomisk i overgangsfasen det tar fra man må begynne å betale leie på en leilighet til huset vårt blir solgt?

Det jeg sier med å ha ett barn hver er noe dere må tenke veldig nøye gjennom. Hvis dere gjør det kan hver av dere i teorien bare ta det barnet dere har omsorg for og flytte. Så dere må begge være veldig sikre på at dette er greit. Dere vil også antagelig måtte ha 40/60 for hvert deres barn, slik at det vil bli noen dager i løpet av måneden hvor ungene er hos hver sin forelder, men det er ikke sikkert det er av det dummeste å ha litt alenetid med hver av dem heller. Men, som sagt, å gå for en slik løsning krever godt samarbeid og nøye overveielse fra dere foreldrene.

Overgangsstønaden regnes ifht lønna di. Mener jeg hadde omtrent det da jeg ble alene og da fikk jeg ca 1000 kr/mnd, men jeg hadde hovedomsorg for begge ungene, så mulig det blir halvparten eller noe på deg? Det er jeg i grunn veldig usikker på.

Var jeg deg ville jeg ringt NAV og sjekket + gått inn på skattekort-sidene på Skatteetaten.no, sånn at du ser hva du faktisk får før utebetalt. Det ville overraske meg stort om det ikke blir en god del mer enn det er nå.

Skrevet

Du vil ikke få overgangsstønad, dobbel barnetrygd eller noe stønader som alenemor, fordi dere deler omsorgen.

Skrevet

Du vil ikke få overgangsstønad, dobbel barnetrygd eller noe stønader som alenemor, fordi dere deler omsorgen.

Jo, hvis de har hovedomsorg for ett barn hver, som hun over her skriver, så vil de faktisk begge få det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...