Gå til innhold

Noen som har tatt planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det, gjorde de, etterpå var det grusomt?

Hva gjør de ang strekkmerker, blir det vanskelig og sy sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom inn på morgenen. Fikk tilbud om klyx, men takket pent nei. Ble barbert der de skulle skjære... og enda var det nybarbert..

Fikk lagt inn kateter, noe som var helt grusomt. Ikke vondt, men det skal ikke være noe "der"...Var det første jeg begynte å mase om da bedøvelsen gikk ut;) Ble stukket tte ganger før de traff med venflonen, men den var ubrukelig og jeg ble stukket to ganger til på op-stua

Ble trillet opp til operasjonsstua, monterte kabler og elektroder og fikk to nye venfloner.

inn kom en flott anestesilege og skulle sette spinal.

Gruet som en hund og turte knapt å puste mens han vasket ryggen min. kjente et lite stikk(bedøvelse i huden), og plutselig sto han foran meg.

Spurte om han var ferdig, og i det samme kjente jeg en varme nedover beina...

Selve snittet gikk greit, de slet og dro litt, og de pussige er at du kjenner de tar i deg , men ikke smerte.

Jeg synes det var litt heslig etterpå, for du blør jo som etter en fødsel, og du kan ikke gjøre NOE selv og må vaskes både foran og bak... Var helt grusomt å være pleiepasient:( Gikk jo flere timer før jeg klarte å bevege noe under korsryggen...

Begynte å mase etter babyen med en gang jeg var stiftet sammen, men de sære sykepleierne ventet jo i halvannen time...

men fikk verdens søteste jente opp til meg da og nå koser vi oss:)

Skrevet

Kan skrive under på dette #2 ;) Ventet en hel evighet på babyen... Det var det værste oppe i det hele syns jeg!

Selve inngrepet og alt gikk liksom greit, men det å ikke ha babyen hos seg med en gang var ikke gøy... :(

Skrevet

Har født tre ganger, og er ingen urkvinne så må ikke føde uten smertestillende men jeg har antistoffer mot epitural så jeg gruer meg så sykt til smertene og vurderer om og søke om ks.

Redd for at denne fødselen skal ta evighet:(

Hi

Skrevet

Har hatt planlagt KS, og ingenting var grusomt, eller ille eller noe. Det verste var bare å måtte vente hele dagen fordi det kom inn noen akutttilfeller de måtte ta før meg, og det å grue seg til sprøyta i ryggen (som egentlig ikke var så ille den heller :-)).

Ellers er det jo litt begrenset hvor mye man kan gjøre ukene etter pga operasjonen, men det må man jo bare ta hensyn til. :-)

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt - og alt gikk såååå fint!! :) Inngrepet gikk kjapt og greit, fikk jenta på brystet rett etter at hun var tørket litt, og hun fikk ligge på brystet til far mens jeg ble lappa sammen.

Hadde ikke vondt i timene/dagene etterpå, og kom meg litt på beina samme kveld (jenta ble forløst på morgenen) Helt ukomplisert og ingen plager i etterkant.

Hører flere som sier at KS er verre en fødsel osv (spesielt tida etterpå) men mulig jeg bare var heldig.

Hadde ei super tid på barsel etterpå også.

Lykke til! :)

Skrevet

Samme her :-) Jeg har 2 akutte og et planlagt snitt. Grudde meg voldsomt til spinalbedøvelsen, de bruker spinal og ikke epidural under planlagt snitt, men den kjente jeg ikke i det hele tatt, kun det lille stikket når de satte lokalbedøvelsen.

Ingen plager i etterkant når jeg først var kommet opp av senga, de er veldig glad i å gi deg smertestillende men jeg tok ikke halvparten av det de satte inn. Noen synes KS er ille andre ikke. Jeg pleier å si at et KS er en "kontrollert" smerte, siden man bare kan legge seg ned dersom man synes smertene er vonde og bare ligge stille, i forhold til en fødsel hvor man bare må gi seg i kast med riene og følge på så godt man makter. Lykke til :-)

Skrevet

Hva er forskjell på spinal og epidural da?

Skrevet

Hva er forskjell på spinal og epidural da?

Lurer jeg også på... er ikke det det samme...? At spinal betyr at det settes i ryggen?

Jeg hadde planlagt KS og mener jeg fikk epidural..hm,...

Kjekt at man kan bruke DIB til spørsmål man lurer på ;)

Skrevet

Hei, jeg hadde planlagt KS i høst og synes det gikk kjempefint. :) Jeg følte meg godt ivaretatt og de var flinke og effektive. Som en skriver over, var det ekkelt å få satt inn kateteret, men det gikk greit. Jeg fikk lokalbedøvelse, så det var ikke noe særlig vondt, bare ekkelt.

Jeg kan også skrive under på at det var veldig rart å kunne kjenne at de holdt på selv om jeg ikke kjente noe smerte. De røsker jo litt for å få ut babyen (dytter på magen og sånt), og det er jo litt ekkelt selv om det ikke er vondt. Det var også litt ubehagelig å måtte ligge med armene utstrakt under operasjonen, og på slutten følte jeg at jeg fikk litt pusteproblemer, men de sa det bare var pga. medisiner for å få livmoren til å trekke seg sammen, så da var det helt greit og jeg ble ikke redd.

Jeg fødte på Riksen, som er et mor-barn-vennlig sykehus, så jeg fikk babyen på brystet mens de sydde meg sammen, de tok henne bare ut noen minutter for å ta div. tester og suge fostervann ut av lungene (standard prosedyre ved KS). Jeg fikk en rask titt på henne før de tok henne ut. Pappaen var med ut sammen med babyen og jm. Så kom de inn igjen, og hun lå på brystet mitt mens de sydde meg sammen. Etter det var vi adskilt en liten stund mens jeg ble klargjort for å dra fra post-op, og dessverre måtte jeg vente litt på å bli trillet ned til barsel (ingen som hadde tid til å hente meg), men utover det var jeg sammen med babyen hele tiden.

Det gjorde jo vondt etterpå, men jeg fikk medisiner så da ble det ikke så ille. Jeg skulle stå opp og ta ut kateteret dag #2, og det grudde jeg meg veldig til pga. smerter. Og det var ekkelt å stå opp, men en jm fulgte meg inn i dusjen og hjalp meg å dusje, og etter det gikk det bare oppover for min del. Jeg kunne gå og hente maten min selv, og klarte meg ganske greit selv etter det.

Endel får problemer med melkeproduksjon etter KS (det tar lenger tid å få den i gang), så det er greit å være obs på det. Personlig hadde jeg masse melk, men fikk ikke til amming likevel, men jeg hadde det samme problemet med barn #1, så det hadde ingenting med KS å gjøre. ;)

Så alt i alt var jeg veldig fornøyd med KS-et mitt. Det beste er jo i min mening å ha en ukomplisert normal fødsel, men hvis man har problemer med å føde normalt ser jeg KS som et veldig godt alternativ.

Skrevet

Ved epidural legges det inn et lite plastrør i epiduralrommet i ryggen, ved spinal føres det inn en nål i spinalrommet i ryggen og de sprøyter inn bedøvelsen og trekker ut nålen igjen. Virkemåten er vel den samme vil jeg tro, siden man mister følelsen i halve kroppen, man kjenner man blir tatt på men kjenner ikke smerte. Ved epidural har de muligheten til å fylle på med bedøvelse siden det plastrøret ligger der, slik er det ikke ved spinal, men den har full effekt i hvertfall 2 timer...

Skrevet

Virkningen er IKKE lik på spnal og epidural.

Ved epidural mister ikke alle følelsen, mange kjenner smerte likevel og en kan være oppe og gå.

Ved spinal blir du helt lammet i underkroppen.

Det var skikkelig rart å se beinet mitt løftet opp på operasjonsbordet og jeg kjente overhode ikke at de engang tok i det. Kunne vært noen andre sitt bein;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...