Gå til innhold

Mentha og Junior, er du her?? ;) eller andre som har vært i budapest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar gjerne i mot flere tips jeg:) til hva vi kan se, å gjøre. Og gjerne til spisesteder, både for lunsj og middag.

Har fått tips om et marked, noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme kildebad, kan absolutt anbefales! Å middag ifra en elvebÅt pÅ kvelden...helt utrolig stemning! Spoon er en veldig bra elvebÅt restaurant:)

Skrevet

Hvor tar man slike bad? :-)

Skrevet

Hvis du googler varme kilder budapest så finner du, masse mineraler i vannet så det var utrolig godt og bare ligge der i flere timer, masse forskjellige massasjer også:) Det er ett utendørs som heter

Szechenyi, pluss gellert som vist skal være størst...men det første holdt for oss:)

Skrevet

Ok:-D takker

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Hei!

Det er et digert marked rett ved elva ja, det anbefales å dra på :) Det har blitt litt turistfelle, men de har masse bra der :) Oh, hvis du skal dit må du kjøpe poser med tørket sopp. Koster en brøkdel av hva de gjør i Norge og de kan brukes til masse god mat :) Nam nam!

Hvis du går handlegaten ("turistgaten") til ende (vaci utca heter den) så ligger det rett over veien. Kan hende det er flere markeder altså, det vet jeg ikke noe om.

Anbefaler også varme kilder ja. De har et bad rett over på Budasiden (er vel det som er mest kjent tror jeg), ligger på et hotell som heter Gellert. Både kilden og fjellet over heter vel også Gellert. Men det er flere bad :) Hvis Szechenyi er det jeg husker så ligger det på Margit sziget (altså Margitøya, en liten øy midt i Donau)...? Det ligger i alle fall et badeanlegg på den øya, men nå husker jeg ikke hva det heter.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

..var det du som hadde tråd på skravle om ting å gjøre i budapest? Jeg skrev et svar der, men det forsvant plutselig... Vet ikke hvorfor.

Men det du i alle fall bør gjøre er å få deg et tredagers/uke/måned/dagspass (avhengig av hvor lenge dere skal være der) på kollektivtrafikken, og bruke metroen og trikken for det de er verdt. Beste måten å komme se rundt i budapest på synes jeg i alle fall :) Og kjøp et kart, for det er mange krinkelkroker og smågater som er lette å gå seg vill i.

Og for guds skyld - skal du ta taxi, så avtal pris på forhånd! Det er mange svinepelser som kjører taxi og de kan ta blodpris (tukler med taksametere osv, eller bare bestemmer seg for hvor mye de vil ha) om du ikke passer på. Spør evt på hotellet om de kan bestille taxi til deg.

Ting som ellers bør ses er Hösök tere (helteplassen - ved siden av byparken) - der er også et par museer og det er en gammel borgruin inni parken. Vörösmarty tér (tror jeg det er) har et bakeri (Gerbeaud) som er berømt for kakene sine - her begynner også Vaci utca (turistgata).

Kan anbefale Liszt Ferenc tér (Franz List's plass), her ligger det masse cafeer med inne og uteservering. Spesielt Café Vian var min favoritt da jeg bodde der :) Rett ved siden av plassen ligger det store krysset Oktogon som er et knutepunkt mellom to av de store gatene i byen. Gaten som går tvers over der heter Andrassy og ender i ene enden opp i byparken (som jeg nevnte over).

Middagsplass som bør prøves er Sir Lancelot, en gjennomført middelalderrestaurant. Her er måltidet en opplevelse i seg selv, underholdt av sverdfektere, magedansere og ildslukere. Bord bør nok bestilles på forhånd for det er et populært sted, men det er vel verdt et måltid (med mindre du er vegetarianer). Ellers er det drøssevis av restauranter, cafeer og puber av varierende kvalitet, man må nesten bare prøve seg fram.

Skrevet

Hei igjen! Jada jeg har prøvd med på en tråd om dette før, så en del av svaret ditt har jeg lest før. Har du flere anbefalninger om spisesteder?? Tar gjerne i mot tips, både for lunsj og middager.

Den elvebåten som blei anbefalt over her, spoon eller hva den het. Kjenner du til den??

Har en av kveldene lyst til å prøve noe litt ekslusivt, og har begynt å lese litt om restauranter på en side jeg fant på nett ;)

Skrevet

Hei! Så deilig at du skal til Budapest, jeg er så misunnelig!

Det finnes mange restauranter i byen, jeg drakk og spise meg tyk og glad da jeg bodde der.

Dog kan jeg anbefale følgende:

CAFE ALIBI ved kalvin tér (Egyetem tér 4) - perfekt for frokost, et av de få stedene i byene som har bra frokostmeny, jeg drakk og spiste meg tykk og glad da jeg bodde i byen.

CAFE KÖR ved basilikaen (sas utca 17) - en liten, koselig og fantastisk restaurant. deilig for både lunsj og middag.

NOBU ved deak tér (ligger i hotell kempinski) - fantastisk sushi, noe av det beste jeg har spist

CHEZ DANIEL i nærheten av Oktogon ( Sziv utca 32) - nydelig liten fransk restaurant

CENTRAL KAVEHAZ (Károlyi Mihály Street 9) - ærverdig gammel kafé.

Jeg er enig med Mentha & Jr. at Iguana er bra på tex-mex (og drinker), men Sir Lancelot er ingen hÖjdare hva maten gjelder...

Kan dessuten anbefale Terror háza ved Oktogon (Andrássy u. 60) - om dere har ønsker å lære litt om Ungarns dystre historie.

Kos deg i byen med stor B.

Skrevet

Tuuuusen takk til dere begge ;)

Ikke lenge til vi reiser, og jeg gleeeeeeder meg...

Har skrevet ned alle tipsene, er spent på byen og håper jeg har masse å fortelle dere når jeg kommer hjem igjen! hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...