Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Hei Min lillesøster i 20 åra ble som liten fingra av min storebror. Dette var når de begge var barn, broern min var kanskje 11 - 12 år og søstra mi 3 år yngre. Det ble ikke gjort med makt, men hu ville ikke. Det foregikk i et par år. Jeg vet at broern min angrer idag og sliter veldig mye pga dette. Hvor alvorlig kan det være? Jeg har ikke peil:s Søstra mi sliter mye idag med selvbile/følelse og klarer ikke å ha forrhold til en gutt. Hva bør man gjøre?
lioness* Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 De bør få profesjonell hjelp til å takle dette begge to.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Begge to bør få terapi og snakke med fagfolk.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Gå i terapi kanskje? Gjorde han det for å være tøff, eller?
Musemorbr / Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Så trist. Som barn er det lett å gjøre slike dumme ting. Hadde de ikke vært søsken kunne de fortrengt og distansert, men ser hvordan dette vil kunne plage dem hele livet. Er dette noe familien vet, eller bare du? Om alle vet har de vel fått terapi? Kanskje kan du foreslå terapi for dem? Ikke sammen altså, men hver for seg. Kan ikke forestille meg hvordan det må føles å ha gjort noe så dumt, men det må være forferdelig.
☆☆☆ Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Sånn jurudisk - ingen ting så vidt jeg skjønner så lenge begge var barn. Jeg tenker umiddelbart at din søster bør slippe å forholde seg til din brors dårlige samvittighet, det kan lett bli litt sånn "glem hele greia, ser du ikke hvor vondt han har det", og ikke bør presses i forhold til kontakt. Jeg har litt inntrykk av at innad i familier som opplever slike tragedier kan det legges et ansvar på offeret til å late som ingen ting, slik at resten kan få slippe å forholde seg til det vonde. Jeg håper hun får hjelp av en profesjonell til å bearbeide opplevelsene sine. Jeg har ikke kunnskaper om temaet, og kan bare bidra med synsing.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Det er bare jeg som vet dette. Min bror prøvde nok ikke å tøffe seg nei.. Tror ikke barn er i stand til å se alvoret av en sånn hendelse. Det er trist at begge sliter sånn med dette, men tror ikke noen av de klarer terapi nå.. Blir det verre å skaffe hjelp detso lengre det går? Bør jeg presse søstra mi litt mer? Altså har ikke gjort det i det hele tatt.. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har opplevd det samme i akkurat samme alder, bare vi gikk lenger enn å fingre. Da jeg var i begynnelsen av 20-årene slet jeg utrolig med dette. Og jeg så tydelig at dette hadde gjort at jeg hadde litt skjeve forestillinger om visse saker og at det hadde gitt meg vanskeligheter på andre områder i livet. Jeg gikk i terapi. Jeg vet ikke helt hvor det egentlig hjalp, men det føltes likevel bra å gå. Med en gang man begynner i terapi er det grusomt, forferdelig. Man synker så utrolig langt ned når man begynner å åpne seg. Men så går det sakte, men sikkert oppover igjen. Men jeg føler at man må være på et punkt i livet der man enten har det så dårlig at terapi er eneste utvei, eller der man er såpass sterk at man takler terapi...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 du mener at han hu ikke bør ta det opp med han? og heller ta kontakt med profesjonell hjelp. At de løser dette hver for seg?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 du mener at han hu ikke bør ta det opp med han? og heller ta kontakt med profesjonell hjelp. At de løser dette hver for seg? Jeg vet ikke.. Men for meg hadde det ikke gitt noenting at broren min var lei seg for det som skjedde. Jeg forstår jo at han ikke kunne se konsekvensene av det som skjedde. Jeg hadde dessuten syntes det var ekstremt ubehagelig å skulle prate med han om det. Men din søster og bror har pratet med hverandre om det? Med deg til stede eller?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 du mener at han hu ikke bør ta det opp med han? og heller ta kontakt med profesjonell hjelp. At de løser dette hver for seg? Jeg vet ikke.. Men for meg hadde det ikke gitt noenting at broren min var lei seg for det som skjedde. Jeg forstår jo at han ikke kunne se konsekvensene av det som skjedde. Jeg hadde dessuten syntes det var ekstremt ubehagelig å skulle prate med han om det. Men din søster og bror har pratet med hverandre om det? Med deg til stede eller? Nei, hu vill absolutt ikke snakke med sin bror om dette, og har ikke gjort det heller..
Gjest Kosognuss Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Det er bare jeg som vet dette. Min bror prøvde nok ikke å tøffe seg nei.. Tror ikke barn er i stand til å se alvoret av en sånn hendelse. Det er trist at begge sliter sånn med dette, men tror ikke noen av de klarer terapi nå.. Blir det verre å skaffe hjelp detso lengre det går? Bør jeg presse søstra mi litt mer? Altså har ikke gjort det i det hele tatt.. Hi Jeg ble utsatt for lign..mer av min onkel.. je var 3, han 11-12. "Tror ikke barn er i stand til å se alvoret av en sånn hendelse", kanskje ikke, men din bror var i en alder hvor han VISSTE at det han gjorde var galt. Sa han noe til søsteren så hun ikke skulle si det videre? For i såfall er det et enda klarere bevis på at han var fult klar over at det han gjorde var galt. Ja, han har dårlig samvittighet, men det er noe dere ssøster bør slippe å bli utsatt for fra han eller deg/andre at han sliter med det han har gjort. For det hun har vært igjennom SKAL tas alvorlig. Om hun blir pushet på med at han har dårlig samvittighet og at det burde tøyes litt på ting, så blir hun nok engang utsatt for svik. For det er det samme som å si... "Det du har opplevd er ikke så ille, ta å glem det hele, slutt å lat som om du sliter med dette ubetydelige og ta hensyn til din bror, han er lei seg..." Hjelp til begge to..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Det er bare jeg som vet dette. Min bror prøvde nok ikke å tøffe seg nei.. Tror ikke barn er i stand til å se alvoret av en sånn hendelse. Det er trist at begge sliter sånn med dette, men tror ikke noen av de klarer terapi nå.. Blir det verre å skaffe hjelp detso lengre det går? Bør jeg presse søstra mi litt mer? Altså har ikke gjort det i det hele tatt.. Hi Jeg ble utsatt for lign..mer av min onkel.. je var 3, han 11-12. "Tror ikke barn er i stand til å se alvoret av en sånn hendelse", kanskje ikke, men din bror var i en alder hvor han VISSTE at det han gjorde var galt. Sa han noe til søsteren så hun ikke skulle si det videre? For i såfall er det et enda klarere bevis på at han var fult klar over at det han gjorde var galt. Ja, han har dårlig samvittighet, men det er noe dere ssøster bør slippe å bli utsatt for fra han eller deg/andre at han sliter med det han har gjort. For det hun har vært igjennom SKAL tas alvorlig. Om hun blir pushet på med at han har dårlig samvittighet og at det burde tøyes litt på ting, så blir hun nok engang utsatt for svik. For det er det samme som å si... "Det du har opplevd er ikke så ille, ta å glem det hele, slutt å lat som om du sliter med dette ubetydelige og ta hensyn til din bror, han er lei seg..." Hjelp til begge to.. Det var trist å höre.. Min bror har aldrig bedt hu om å ikke si noe. Men forsvarer ikke min bror. Han visste det var feil, men ikke hvor feil det var.. Jeg har aldrig sagt til hu at min bror har dårlig samvittighet, det er noe hu har sagt.. Jeg stötter hu fullt ut. Jeg tar jo dette opp for at jeg IKKE vil at "det bare er å glemme" Jeg vil at de begge skal få hjelp.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Hvor ille det er? Som andre voldtekter, bare verre, siden det var hennes egen bror. Stakkars jente.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Hvor ille det er? Som andre voldtekter, bare verre, siden det var hennes egen bror. Stakkars jente. Det er ikke slik at det er voldtekt sår to søsken er nyskjerrige og tester ut ting. Det er ikke slik at det er tvang involvert alltid
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Hvor ille det er? Som andre voldtekter, bare verre, siden det var hennes egen bror. Stakkars jente. Det er ikke slik at det er voldtekt sår to søsken er nyskjerrige og tester ut ting. Det er ikke slik at det er tvang involvert alltid Det stemmer, men det står her at hun ikke ville.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Det må ikke være fysisk tvang involvert for at det skal være overgrep. Psykisk overtak er vel så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 Dette bør tas tak i, kontakt profesjonelle. Dette kan være veldig ødeleggende å gå med, uten å få hjelp! Det går nemlig ikke ann å "bare glemme" det.
Gjest Kosognuss Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 Hvor ille det er? Som andre voldtekter, bare verre, siden det var hennes egen bror. Stakkars jente. Det er ikke slik at det er voldtekt sår to søsken er nyskjerrige og tester ut ting. Det er ikke slik at det er tvang involvert alltid #12 her Det er ikke voldtekt, men overgrep Nåe ene parten er 3 og andre 12 så er det ikke 2 barn som undersøker og tester ting, men et barn som blir utsatt for overgrep av en ganske så snart tenåring som definitivt vet at det som skjer er feil. En aldersforskjell på 8 år er ikke så lite at det kan feies vekk som "testing" Akkurat det du sier i ditt kommentar var det en fra pp-tjenesten sa til meg da jeg var 12 og slet med bilder og minner fra hva min onkel gjorde mot meg i noen år fra jeg var 3 og han 11-12 og min lærer fikk tak i pp-tjenesten og noen jeg kunne snakke med da hun så jeg slet. Jeg feide vekk mine plager og innbildte meg at jeg ikke hadde noen grunn til å reagere på det jeg ble utsatt for, at det var jo bare meg og da var det ikke så farlig, og så "overreagerte" jeg sikkert.. men minner og bilder går ikke vekk.....
Magia Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 Og hvis overgrepene skjedde over et par år, er det virkelig ingen unnskyldning at han var et barn som ikke visste hva han gjorde. Det gjorde han! Er man unnskyldt fordi man der og da ikke tenker over langtidsvirkningen av noe forferdelig man påfører et annet menneske? Syns det virker som du forsvarer broren din, selv om du sier du ikke gjør det. Sorry altså, dette var ikke konstruktivt, men syns du bagatelliserer det hele ved å avfeie det som dumme handlinger man gjør som barn...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #21 Skrevet 5. mars 2012 Og hvis overgrepene skjedde over et par år, er det virkelig ingen unnskyldning at han var et barn som ikke visste hva han gjorde. Det gjorde han! Er man unnskyldt fordi man der og da ikke tenker over langtidsvirkningen av noe forferdelig man påfører et annet menneske? Syns det virker som du forsvarer broren din, selv om du sier du ikke gjør det. Sorry altså, dette var ikke konstruktivt, men syns du bagatelliserer det hele ved å avfeie det som dumme handlinger man gjør som barn... Jeg mener ikke å unnskylde han. Men jeg mener at barn ikke kan se langtidsvirkningene av sine handlinger. å det er fakta. Men dette er vel uvesentlig. Jeg støtter som sagt søstra mi 100% og hadde aldrig prøvd å bagatellisere det. Det er hun som prøver å glemme dette, men jeg tror ikke det er løsningen. Så derfor skreiv jeg dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #22 Skrevet 5. mars 2012 Ta kontakt med senter mot incest, de er gode rådgivere.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #23 Skrevet 5. mars 2012 Og hvis overgrepene skjedde over et par år, er det virkelig ingen unnskyldning at han var et barn som ikke visste hva han gjorde. Det gjorde han! Er man unnskyldt fordi man der og da ikke tenker over langtidsvirkningen av noe forferdelig man påfører et annet menneske? Syns det virker som du forsvarer broren din, selv om du sier du ikke gjør det. Sorry altså, dette var ikke konstruktivt, men syns du bagatelliserer det hele ved å avfeie det som dumme handlinger man gjør som barn... Jeg mener ikke å unnskylde han. Men jeg mener at barn ikke kan se langtidsvirkningene av sine handlinger. å det er fakta. Men dette er vel uvesentlig. Jeg støtter som sagt søstra mi 100% og hadde aldrig prøvd å bagatellisere det. Det er hun som prøver å glemme dette, men jeg tror ikke det er løsningen. Så derfor skreiv jeg dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #24 Skrevet 5. mars 2012 Kan dere ikke lese? Det står at søsteren var 3 år YNGRE, ikke 3 år!
Gjest Kosognuss Skrevet 5. mars 2012 #25 Skrevet 5. mars 2012 Kan dere ikke lese? Det står at søsteren var 3 år YNGRE, ikke 3 år! 3 år...3 år yngre..samme det vel..overgrep er overgrep..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå