Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg er utdanna i musikk og underviser i sang. Samboeren min har en datter i 20-åra som har deltatt i et konkurranseprogram på tv (ikke i Norge) der man synger og stemmes ut, lignende prinsipp som i Idol. Hun klarte seg i noen uker, men er ute nå. Og vi prøvde å følge med på det, men det var rett og slett ikke så bra... Faren hennes (min samboer) er også en musikalsk fyr, og selv ikke han klarte å høre på alle sangene. Hun synger totalt tilgjort, og ikke helt reint heller. Men vi har prøvd å oppmuntre henne, gratulere henne og holde kontakt på sms og facebook osv. Og hun har jo hatt en fantastisk tid underveis, og veldig mye god feedback. Det unner vi henne virkelig, det har ikke alltid vært lett å være henne. Kjæresten hennes er veldig støttende, og det er også bra. Nå skal vi treffes i påsken. Faren hennes vet irkelig ikke hva han skal si, han nøyer seg mest med "flott, jenta mi" og sånn. Men jeg vet at jeg kommer til å bli spurt hva jeg syns, og vil måtte si noe fornuftig. Kommer ikke til å klare å være ærlig! For det hun gjorde på programmet er nøyaktig det jeg prøver å plukke av mine elever! åh, jeg gruer meg. Hva gjør man?
lille sprelle Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Svarer at hun gjorde en god innsats. Dersom hun ønsker å utvikle seg videre, har du noen tips (hvis dette er ditt fag da).
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Smiler og sier bra ? eller prøve å ikke snakke om det i det hele tatt hehe. Svar noe sånt som vi er så stolte av deg, dette kommer du til å huske resten av livet etc Man trenger ikke alltid svare direkte på det folk spør om..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Man kan si ting som "så bra at du kom så langt". Dere trenger ikke å ta opp det at hun synger dårlig, men dere trenger heller ikke si at hun synger pent og da er det fint å legge seg på en linje der man heller skryter litt av at hun kom så langt som hun gjorde.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Herregud for et spørsmål! Du sier selvfølgelig at hun hadde bra innsats og gjorde en god figur på skjermen og forøvrig holder du kjeft! Du ville aldri såret ditt eget barn bare fordi du på død og liv må være ærlig tipper jeg? ærlighet er fint det altså, men overfor egne barn/stebarn går det en grense.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Jeg prøver å ikke juge, ja. Det er en dyd for meg. Men jeg sier ikke at jeg vil uoppfordra snakke om dette. I hovedinnlegget sier jeg at jeg vet hun vil spørre meg og be om noen faglige råd. Så på direkte spørsmål - der sliter jeg. HI
Gjest 00000 Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Syns du skal skryte å si hvor flink hun var, men..... At du også kan gi henne litt tips for å bli enda bedre Bare si det på en fin måte.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Om hun har vært med på talentshow på TV (i utlandet) så kan det ikke være sååå ille? Skulle jo tro at det slik sett var bedre enn mange av elevene dine, ikke for å være frekk, men det er jo sikkert dommere/seere som stemte henne videre. Eller er det et så dårlig tvprogram at "hvem som helst" kommer med? På meg høres det ikke ut som hun er sangelev, så hun "trenger ikke" å prestere slik sett, ift det du underviser i. Hvis det går an å sette dere to i ulike båser på en måte, sangmessig, så ville jeg gjort det. "Du synger en annen sjanger enn det jeg underviser i" osv... Det er antakeligvis ikke nok. Men om kommentaren kun er ment for f.eks. å støtte så ville jeg prøvd å finne måter å uttrykke meg på uten å bryte henne ned. "Er stolt av at du kom så langt i konkurransen", om du klarer å sette positivt lys på noe ved stemmekvaliteten, sangen, opptredenen osv så ville jeg satt fokus på det. Om hun likevel absolutt vil ha din personlige faglige mening, eller at hun bruker ditt svar som utgangspunkt for valg av karriere f.eks. så ville jeg vært mer ærlig. Da ville jeg likevel forsøkt å finne noe positivt, og sagt at du godt kunne hjulpet henne med div for å forbedre seg ytterligere. Hvis du må si det direkte der og da så se om du klarer å finne frem fagligheten din og forklar endringene på en slik måte du gjør til elevene dine, det regner jeg med er i en positiv tone og ikke negativtvendene. Og husk samtidig at hun ikke er eleven din, så unngå kritikk, men kom med forslag til forbedring.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Jeg hadde sagt det på en veeeeldig fin måte at hun var flink, men at det hadde vært enda bedre hvis hun sang naturlig. Hvis ingen forteller henne at det hun gjør ikke er fult så fantastisk som hun selv tror hvordan kan hun da bli bedre ? Det er klart at man ikke skal knekke selvtilliten, men litt ærlighet og rettledelse har da ingen dødd av.
Musemorbr / Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Det hjelper henne ikke å si at du ikke likte det. Fokuser heller på alt positivt. Som at hun tok seg godt ut på tv, var modig som var med, og at dere er heldige som har en tvkjendis i familien. Snakk utenom sangstemme, heller enn å lage splid.
♥Nemi♥ Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Enig med andre her, men synes du alikevel kan si at du mener hun kanskje har noen andre kvaliteter i stemmen, enn det hun fikk vist frem? At man ikke trenger å synge som alle andre, men kanskje finne sin nisje. Aner ikke, men du trenger ikke være brutalt ærlig.
☆☆☆ Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Si at dere er stolte av henne for det hun har oppnåd, og bidra med råd om hvirdan hun kan forbedre seg hvis hun ønsker det. Det må da være noe med opptredenene hennes som du kan trekje fram som bra?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 For å svare på et spørsmål her oppe: Hun bor i ett av våre naboland, og nei, det var ikke bare sangere av veldig høy kvalitet som kom videre i programmet. Noen var veldig gode, andre mer varierende. Men jeg tror jeg skal ta opp tråden fra dere, og si vi er kjempestolte over at hun kom så langt, at det sikkert var lærerikt og spennende for henne, og at vi syns hun hadde en god progresjon. (Det er faktisk sant, hun sang litt bedre for hver gang. øving hjelper jo!) Jeg skal i alle fall ikke gi henne noen instruksjon uten at hun ber om det spesifikt! Kanskje følger hun opp dette med sang, kanskje ikke, uansett er vi opptatt av at hun skal leve godt med sine valg og gjøre noe hun liker.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 Nr 13 var hi som i tillegg gjerne vil takke for gode svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå