Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Hva skal jeg gjøre? Baby er bare tre måneder, og jeg har virkelig ikke lyst til å la henne være hos ham. Han klager og sutrer på at jeg ikke lar ham ha henne, og jeg har bestilt time til familievernkontoret. Vet jeg kan si at han ruser seg, men det vil utvilsomt skape ufred mellom oss.. Kan jeg gjøre det på en måte sånn at han ikke får vite at det var meg? Og hva om han slutter når de skal ta urinprøver, og lurer de på denne måten? Og bare fortsetter etter dette..?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 For det første så er 50/50 en idiotisk løsning for et så lite barn! Og for det andre så krever du samvær med tilsyn om far skal ha samvær. Om du med vitende og med vilje sender avgårede et barn til en rusmisbruker så er det du som får svi om barnevernet blir koblet inn. Her Må du sette barnet først. Vi foreldre har plikter, barnet har rettigheter og det er et barns rett til å bo i hjem der man ikke misbruker rus.
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Nei, det er ikke riktig som #2 sier her. Ingen, ikke en rettsinstans og heller ingen ved familievernkontoret vil be noen om å sende et spebarn på 50%-bosted. Alle er enige om at det er KUN for barn over 3 år, og KUN i de tilfeller der foreldrene samarbeider problemfritt. Det du skal gjøre, hvis han maser, er å ta den timen på FVK. Hvis det er bestilt bare foreldresamarbeidstime, så kan dere snakke om saker og ting, man han vil få motbør mht 50%. Hvis det er bestilt mekling, får dere meklingsattest etterpå. Den er gyldig i 6 måneder. Uten denne attesten kan han ikke kontakte rettsvesenet (han kan ringe en advokat, men ikke gå til sak). Blir dere ikke enig under meklinga, kan dere bestille ny, inntil 7 timers mekling. Underveis i disse timene er det SENTRALT at terapeuten vet om farens misbruk. Det er avgjørende. Og blir det sak, må det uansett fram. Så du kan ikke late som om ingen vet eller at det ikke er du som har sagt det. Si det heller mens han hører på, og si at du må ha garantier for at han er clean før han kan ha barnet på samvær, om så bare en time.
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 ...uansett nytter det ikke å "slutte når de tar urinprøver". Selv om du fikk til en avtale med å levere prøver, må det jo avstås fra stoff over minst 3 uker, før det er helt ute av kroppen, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Nei, det er ikke riktig som #2 sier her. Ingen, ikke en rettsinstans og heller ingen ved familievernkontoret vil be noen om å sende et spebarn på 50%-bosted. Alle er enige om at det er KUN for barn over 3 år, og KUN i de tilfeller der foreldrene samarbeider problemfritt. Det du skal gjøre, hvis han maser, er å ta den timen på FVK. Hvis det er bestilt bare foreldresamarbeidstime, så kan dere snakke om saker og ting, man han vil få motbør mht 50%. Hvis det er bestilt mekling, får dere meklingsattest etterpå. Den er gyldig i 6 måneder. Uten denne attesten kan han ikke kontakte rettsvesenet (han kan ringe en advokat, men ikke gå til sak). Blir dere ikke enig under meklinga, kan dere bestille ny, inntil 7 timers mekling. Underveis i disse timene er det SENTRALT at terapeuten vet om farens misbruk. Det er avgjørende. Og blir det sak, må det uansett fram. Så du kan ikke late som om ingen vet eller at det ikke er du som har sagt det. Si det heller mens han hører på, og si at du må ha garantier for at han er clean før han kan ha barnet på samvær, om så bare en time. Hvor iallverden leser du at jeg skriver at noen vil dømme en 50/50-løsning for et så lite barn????? #2
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Nei, det sa du ikke. Men jeg tenkte på: Om du med vitende og med vilje sender avgårede et barn til en rusmisbruker så er det du som får svi om barnevernet blir koblet inn. Det fungerer ikke HELT sånn, nemlig!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Nei, det sa du ikke. Men jeg tenkte på: Om du med vitende og med vilje sender avgårede et barn til en rusmisbruker så er det du som får svi om barnevernet blir koblet inn. Det fungerer ikke HELT sånn, nemlig! Det er slik det fungerer jo. Om en mor, eller far, sender et barn på samvær med viten om at samværsforeldre misbruker rus, men fortsatt sender barnet avgårde og noen sender inn bekymringsmelding så er det den som har hovedomsorgen som blir satt i ei klemme og som kan få svi fordi det er faktisk ansett som omsorgssvikt og sende et barn alene på samvær til en, eller ei, som er rusmisbruker. Altså: I et slikt tilfelle så er det ikke bare far, men også mor, som bedriver omsorgssvikt. Og derfor krever man samvær med tilsyn inntil far, i dette tilfeller, kan vise til at han er rusfri og skikket til å ha omsorg for et lite barn.
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Nei, hvis mor har sagt i meklingstimene at det er mot hennes vilje å sende barnet på samvær til en far som ruser seg, og han garanterer at han ikke skal gjøre det for å få innvilga samværet, så er det ikke henne det vil slå tilbake på. Det vil slå tilbake på ham. Hennes omsorgsevne er uforandret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå