Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på min vekt, eller min BMI...

I følge BMI kalkulatoren, så er jeg på grensen til svært overvektig. (29,14 i BMI)

Jeg er 155 høy (lav) og veier 70 kg.

det høres mye ut, sant?

Men - jeg bruker str. 36 i klær. XS-S.. Jeg vil påstå at jeg er slank. flat mage, ingen dobbelthake osv..

hvorfor veier jeg så mye? Har ikke noe spesielt med muskler. spiser normalt og løper på tredemølle 2 ganger i uken - 40 min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke fokuser sånn på BMI, gå heller til et treningsstudio eller finn et legekontor, hvor de har mulighet til å finne ut hvor mye kroppsfett du har på kroppen, og følg heller med på hvor mange cm du er rundt livet. BMI tar ikke hensyn til hvor mye vekt benmassen din utgjør osv.

Var selv på kontroll for noen år siden, da de sjekket vekten min ved å sette meg i spesial "huske" og sette meg ned i vannet, da fant de ut ca hvor mye benmassen min og indere organer ol veide, da fikk de skilt fra vekten på kroppsfettet, jeg har en ganske så høy bmi selv, og ble nok så besatt på det, slanket meg ekstremt, men bmi minsket nesten ikke. Var ikke så rart, når man etter kontrollen oppdaget at benbyggningen min var unatulig grov for kvinne å være, der lå jeg på normalen til en voksen mann! Ikke rart min BMI ikke stemte da.

Skrevet

Ta frem målebåndet og mål deg i stedet. Helt ærlig så synes jeg at det høres rart ut (men så har jeg ikke sett deg) og tenker at selv om man får klærne på seg, så er det ikke dermed sagt at de passer og at man kan gå med dem). Men jeg har ikke sett deg! :)

Ta frem målebåndet, så ser du lettere enn på bmi. For bmi tar ikke hensyn til beinbygning og muskelmasse.

Jeg måler 88-69-89 og bruker S/36 i klær. Min bmi er 21.

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Oi... Så heldig du er da, som kommer inn i str xs og s :)

Etter jeg fikk mitt tredje barn så veide jeg 69 kg en stund, og jeg er 157 cm høy. Men jeg måtte opp i L. Jeg har alltid brukt ettersittende (ikke pølseskinn altså) klær. Nå veier jeg 55 kg og er nede i s (men det varierer ennå, noen ganger kan jeg bruke xs, andre ganger må jeg opp i m). Har timeglass fasong. Men da er du nok mer heldig enn jeg var, du er nok mer "proporsjonert" (heter det det?) enn hva jeg var ;)

Skrevet

Hehe... Jeg skal love deg nr.3 at klærne ikke sitter som klistret på meg. det styggeste jeg ser er valker som henger utenfor og klær som er for trange.

(gjør meg ingenting om mennesker er overvektige, men man må kle seg deretter)

men måle meg skal jeg få gjort ja!

HI

Skrevet

Jeg syns også at BMI er misvisende. Jeg er undervektig iflg BMI, men jeg har mage og er ikke helt smal rundt midjen som man kanskje skulle tro. Jeg bruker s i klær, men endel klær må jeg velge bort hvis jeg ikke vil se gravid ut.

Skrevet

Hvis du har den høyden og vekten og bruker xs, så skulle jeg gjerne ha sett deg! Jeg er på nippet til å si at "jeg tror det ikke før jeg får se det!

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet (endret)

Hvis du har den høyden og vekten og bruker xs, så skulle jeg gjerne ha sett deg! Jeg er på nippet til å si at "jeg tror det ikke før jeg får se det!

bombe.gifBMI på under 18,5 = undervektig.

bombe.gifBMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt.

bombe.gifBMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig.

bombe.gifBMI på 30 og over = fedme.

bombe.gifBMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II.

BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme).

Altså, jeg mener ikke å være frekk, men jeg får det bare ikke til å stemme. Om du har BMI på 29, så grenser du jo til "fedme" som er 30. Hvordan i alle dager er det fysisk mulig å komme inn i xs og s og at det ser bra ut?

Jeg trenger oppskriften ;)

Endret av Jenta til Henrik
Skrevet

Hihi... dere lurer nok nå, men jeg lurer selv også! Dette er helt seriøst, og klærne sitter ikke på meg som pølseskinn! Jeg lover!

Jeg er ikke blind og jeg klarer fint å se hva som kler meg/ikke kler meg..

Er jeg feks på byen en lørdag, så er det maaaange gutter som kommer bort, snakker, vil ha meg med hjem osv. Får ofte høre at jeg har fin kropp ol..

men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha en BMI som grenser til fedme og veie 70 kg.

For jo, jeg kommer meg faktisk fint inn i XS, mens med noen klær så må jeg ha S...

Om jeg feks prøver klær i butikk, si jeg prøver str S, så har jeg ofte fått høre av selgeren i butikken at "nei, du må nok ha en størrelse mindre"...

Det er faktisk ikke sånn at jeg holder inn magen for å få kneppet buksa liksom...

HI

Skrevet

Beklager, men dette NEKTER JEG Å TRO PÅ! Jeg er 160 cm høy, veier 50 kg, er normalt proporsjonert og bruker Str S. Er helt UMULIG at du kan veie 20 kg MER og være 5 cm lavere enn meg og bruke samme str!

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på min vekt, eller min BMI...

I følge BMI kalkulatoren, så er jeg på grensen til svært overvektig. (29,14 i BMI)

Jeg er 155 høy (lav) og veier 70 kg.

det høres mye ut, sant?

Men - jeg bruker str. 36 i klær. XS-S.. Jeg vil påstå at jeg er slank. flat mage, ingen dobbelthake osv..

hvorfor veier jeg så mye? Har ikke noe spesielt med muskler. spiser normalt og løper på tredemølle 2 ganger i uken - 40 min.

Prøv å bytt badevekt + underlaget du går på den på! Det må da være noe der som er feil?? Jeg er over 160 høy, veier litt over 50 kg og bruker str 38/medium. Dobbelthake og mageflesk! Kan ikke skjønne at du med din høyde og vekt kan bruke så små klær, jeg hadde aldri hatt sjans til å få på meg det og jeg er på nederste skala av normalvektig på BMI

Skrevet

Jeg har en BMI på 18,46,veier 46 kg og er 158cm.Så jeg er såvidt undervektig iflg BMI-kalkulatoren.

Men det er ikke mange xs-klær jeg kommer inn i uten at det er pølseskinn:p

Skrevet

I følge han der treningsfyren Yngvar så skal man ikke bry seg om BMI, kun cm rundt magen. Kvinner bør være max 82 rundt magen sier han (har også hørt 88 cm).

Skrevet

Kan du ikke legge ut et bilde av deg selv da, HI? Uten hode selvsagt, men kledd i klær i strl xs og s. Så får vi sett selv om det er sant eller ei :)

Skrevet

Tror jeg ville byttet badevekt ;) Jeg er også en av dem som veier mer enn klesstørrelse skulle tilsi, men ikke Så mye mer. Tror det må være noe galt med vekten din jeg. Enig med de andre, ta fram målebånd og mål, da er det enklere å si noe på størrelsen din.

Skrevet

Ville nok også investert i ny vekt :P jeg grenser til undervekt på bmi og jeg får ikke på meg xs, kun i få tilfeller og det er da på grensen til å se helt forj*vlig ut :P enste i xs jeg bruker som ser bra ut er en skinnbukse samboere kjøpte til meg. Alt annet er umulig å få på. Jeg bruker small, i noen tilfeller medium. Jeg veier mye mindre enn deg, og er i tillegg 10 cm høyere. Men, har du benbygning av bly og null fett så er det jo mulig at det du sier stemmer ;)

Skrevet

Folk må bare innse at BMI-utregning er tull og tøys. Den tar ikke hensyn til muskler i forhold til fett (muskler veier mer) og heller ikke beintetthet/tyngde. Lillebroren min veier like mye som meg men er myyyyyye slankere og smalere enn meg (han har veldig tung beinbygning, mens jeg er beinskjør). Han BMI grenser til overvekt, mens jeg ligger på undervektig. Jeg ser ikke sånn ut pga jeg har nok av kurver å knipe i, men beina mine er full av luft =P

So there...

Mål deg hvis det er viktig for deg, spis sunt, tren og drit i BMI'en din ;-)

Skrevet

Jeg får heller ikke dette til å stemme.. Er det feil med vekten din, kanskje? Hilsen 167, 52 kg og str s, svært sjeldent xs..

Skrevet

Ærlig talt! Viss du er så lav og 70 kg, så passer ikke du oppi xs os s. Det tror jeg ikke på for alt i verden. Dummeste jeg har hørt på lenge!! Tror du skal få deg noen briller (med god styrke etter som det høres ut som). Du er det jeg vil kalle feit!

Skrevet

Jeg er sykepleier, og har lært både ila studiet og på jobb om bmi. Ser noen her skriver at det bare er tull, og det stemmer ikke. Men det stemmer at man må ta noen hensyn, f.eks dersom man trener (muskuløse) o.l. Men bmi skal være et utgangspunkt, må selvfølgeli se alt i en sammenheng..

Men hi, jeg er 175 høy, når jeg veide 70 var jeg litt overvektig, så syns jo det høres helt merkelig ut når du beskriver str din...tror nok jeg ville bytta badevekt ja ;)

Skrevet

Tror du må prøve en ny vekt..

Jeg er 158høy og ca 72kg, å jeg ser ut som ei dunndra :P

Skrevet

hvorfor i all verden skulle jeg gidde å lage dette innlegget om det bare er tull?

har målt meg nå og jeg er 86-65-87

HI

Skrevet

Tror nok vekta evt er feil ja.

BMI er ikke tull fo normale folk. ALtså oss som trener innenfor normalen/ikke trener,- og ellers ikke har noen sykdommer som gir oss ekstra væskeoppsamlinger ol. Er vel kun bodybuildere og andre med ekstrem muskler som kan ha en BMI oppi overvektig, og likevel ha en fettprosent under det som er bra for de. For resten av oss er BMI en fin pekepinn p om vi bør gjøre noe med vekta eller ikke. Mange kan godt ha en BMI i starten av 30-tallet uten at det gjør noe, de er sunne, aktive og friske. Mens andre igjen kan ha en BMI på under 20 og være sunne og friske. Men for de fleste av oss så kan vi tenke litt på hvordan vi lever om BMI kommer oppi 30 taller eller under 20 tallet......

HI; sjekk den vekta da du, evt hvor den står. Mykt underlag eller ujevnt på andre måter gjør at den ofte kan vise feil.

Skrevet

Gå og vei deg på helsestasjonen/legekontoret snarest mulig. Eller i en butikk som selger vekter. For du kan umulig veie mer enn 50-55 kg med den høyden og den klesstr:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...