muffin25 Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har ammet frk i nå 9,5 mnd..hatt uendelig mye stress med det.. men har holdt ut.. men nuh er jeg klar for å slutte : ammepolitiet trenger ikke svare Snakket med helsesøsteren, hun sa at jeg kunne blande mme i grøten siden frk ikke tar flaske.. rettelse, hun kan om hun vil...men hun er ikke glad i mat og lar bare vær.. Men barna skal ha 5, 6 dl melk i døgnet? får jo ikke i mer enn 3 dl i grøt i døgnet.. noen taker rundt dette? (
butt Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Har ingen erfaring med dette, men jenta mi nekter tutekopp, men drikker fra glass (vann o.l.), kanskje du kan gi mme fra kopp istedet? Vet ikke om det fungerer, men bare et forslag Dessuten synes jeg så mye melk i døgnet hørtes mye ut, sålenge hun ikke drikker på natta? Dette kommer vel an på hvor mye fast føde hun spiser på dagtid, men
Gjest Kira med en av hver Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Mitt første barn nektet å ta flaske, og ville heller ikke ha mer pupp da hun var omkring 9-10 mnd. Jeg stresset litt med det først, ettersom hun da ikke fikk i seg noe melk. Men snakket med hs, og fikk beskjed om at så lenge hun spiste grøt var det ikke noe problem. Jeg blandet forresten kun grøten med vann, fordi det er melkepulver i grøten. Startet i tillegg opp med melkeprodukter (som f.eks yoghurt, ost osv). Så tror nok det skal gå helt bra hvis du kutter ammingen nå, selv om hun ikke tar flaske. Du kan jo evnt også se om du har bedre hell med en tutekopp?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Sniker meg inn fra "Småtroll 1-2 år" med et forslag om at du kan forsøke med tutekopp. De fra Bambino (mener å huske at det var Bambino) som de selger i dagligvarebutikken er fine og datteren min likte de veldig godt. Kanskje det kan få henne til å drikke mer. Eller så kan du forsøke med vanlig kopp. Noen barn er kjappe ute med dette å drikke av kopp så du kan prøve det også. Lykke til
cheni Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Frøkena her blir snart 7 mnd, og vi går til ernæringsfysiolog. Jeg tok opp at jeg sliter med å få i henne nok veske, hun spiser veldig mye mat, og jeg får i henne pupp to-tre ganger pr dag. Hun får saft (!!!!!), men vil ikke ha noe særlig. Så her ble løsninga å gi henne et ekstra fruktmåltid, gjerne tynne det ut litt også Jada, hun får saft på flaske. Følger de råda jeg får på sykehuset!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Nå er det jo mme i grøten fra før da, så den mengden vann du blander grøten med skal medberegnes mengden mme pr dag. Så om hun får grøt på 3 dl vann pr dag, tilsvarer det 3 dl mme. Da gjenstår 3 dl mme. Hun drikker ikke av flaske sier du, men tar hun ikke tutekopp heller da? Jeg har alltid hatt lite melk selv, så har supplert med mme hele veien. Har ikke alltid møtt velvilje fra helsesøstrene ang det, og den vi har hatt fra lillemor var 4 mnd har ment at jeg ikke skal gi mme og det til tross for dårlig vektoppgang. Jeg har ikke hørt på henne jeg da og gitt allikevel, syns hun må ha noe annet enn bare vann å drikke. Nå etter at jeg sluttet å amme ved 8 mnd har hun fått 2-3 dl pr dag. Og så får hun grøt av 1-1 1/4 dl vann, 2 ganger for dag. Drikker også ca 3 dl vann.
lillenims Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Ammepolitidamen synes HI har vært kjempeflink som har holdt ut i 9.5 mnd til tross for problemer og kjas og mas Gratulerer! (Sikker på du ikke skal pumpe nå, da, så du kan gi morsmelk enda lengre? ) (Om noen var i tvil: det var IKKE et seriøst forslag!) Derimot er det lurt å forsøke ulike typer tutekopp. Feks. er Avent sine veldig tunge å drikke av (prøv selv!), ford de har denne "membranen" av gummi. Du kan prøve uten denne, eller med en annen type kopp. Barn på 9.5 mnd kan som regel helt fint drikke av glass/vanlig kopp også. Avhengig av motorikken kan hun også lære å holde koppen selv - med kun litt oppi. Det går an å leke med drikkekopper/flasker/glass i badekaret, ha en mugge rent vann klart til å fylle opp med når innholdet helles ut så unngår du at koppen/kroppen fylles med badevann. Imsdal sin "barneflaske" (0.3 l med vann) er det mange som klarer å drikke av selv om de ikke klarer å drikke av andre flasker. Generelt er behovet for melk ca 5-6 dl for barn under 1 år som får fast føde, dette inkluderer da melka som er tilsatt grøt (det er mme i de fleste grøter). Mange gir melk som eget måltid, feks. en flaske når ungen våkner om morgenen og så frokost (grøt/mos/brød) et par timer etterpå. Du kan også gi brødskive med smøreost eller vanlig ost. Vanligvis anbefales det å ikke gi vanlig kumelk (dvs drikkemelk) før etter 1 år, men fra 10 mnd så kan man gi litt yoghurt, og melk kan brukes i matlaging (saus, pålegg, tilsatt i fiksekaker/kjøttkaker osv). Det viktige er at vanlig melk ikke fortrenger annen mat, fordi kumelk inneholder lite jern (som finnes i "annen mat") og kalsiumet i melka hindrer i tillegg jernopptaket. MME er tilsatt ekstra jern for å kompensere for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå