Gå til innhold

Inspirert.. Gavehysteri..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det hersker gavehyteri i landet nå. Det skal gis gaver hele tiden.. ikke oppmerksomheter. Gavene skal helst koste mange hundrekroner.

Det skal gis gaver til alle anledninger kan jo omtrent ikke stikke innom en venninne uten å ha med gave.

Og en del jenter /damer dyre gaver til alle anledninger.. dagen de traff hverandre, forlovelsesdagen, vallentine, morsdag, når hun har født, når hun kommer hjem, da barnet ble unnfanget.

Og selvfølgelig til bursdag og jul og da må gaven koste minst 5000 for å kunne telle...

Nå setter jeg ting veldig på spissen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i mye av det du skriver, i mange av de anledningene du ramser opp ville en liten oppmerksomhet vært nok.

Hos oss er det gaver på julaften og på bursdager. Thats it og det holder i massevis. Ikke kjøper vi spesiell dyre gaver heller, vi prøver å kjøpe det barnet har lyst på.

På mors/farsdag så mener jeg at en fin tegning fra barnet er en finfin ting, eventuelt en kopp kaffe på morgenkvisten og noen god klemmer.

Skrevet

Vi gir gaver til jul, bursdag og far/morsdag

Morsdagen og farsdagen er det bare en liten ting til ca 200 kr, og vi prøver å finne en nyttig ting.

Julegaver og bursdagsgaver er også noe nyttig, men kan godt være noe en ønsker seg. Tror det er sjelden vi overstiger 2000 kr...

Vi feirer ikke jubileum, og jeg forventer kun blomster på sykehuset etter at barnet er født..

Får blomster like ofte som det er skuddår... så DET synes jeg faktisk at jeg kan forvente hehe.

Gaver til venninner (en blomst) gir jeg i ny og ne, men det er som regel bare fordi jeg selv vil, men det er som regel kun dersom det har skjedd noe spesielt.

Stikker jeg innom uventet kan det heller være jeg tar med noe kaffemat.

Kjøper jo bursdagsgave om jeg blir bedt i bursdag (og kun dersom jeg går)

Kjøper også ofte noe godt til kos dersom jeg drar til foreldrene mine på landstedet deres. Det kan godt være noen friske bær om sommeren...

Så det gavehysteriet du snakker om.... det kjenner jeg ikke til...

Skrevet

Vi gir gaver til jul, bursdag og far/morsdag

Morsdagen og farsdagen er det bare en liten ting til ca 200 kr, og vi prøver å finne en nyttig ting.

Julegaver og bursdagsgaver er også noe nyttig, men kan godt være noe en ønsker seg. Tror det er sjelden vi overstiger 2000 kr...

Vi feirer ikke jubileum, og jeg forventer kun blomster på sykehuset etter at barnet er født..

Får blomster like ofte som det er skuddår... så DET synes jeg faktisk at jeg kan forvente hehe.

Gaver til venninner (en blomst) gir jeg i ny og ne, men det er som regel bare fordi jeg selv vil, men det er som regel kun dersom det har skjedd noe spesielt.

Kjøper jo bursdagsgave om jeg blir bedt i bursdag (og kun dersom jeg går)

Kjøper også ofte noe godt til kos dersom jeg drar til foreldrene mine på landstedet deres. Det kan godt være noen friske bær om sommeren...

Så det gavehysteriet du snakker om.... det kjenner jeg ikke til...

Friske bær og blomster er jo mer en oppmerksomhet enn en gave da, og det gir jeg også :)

Skrevet

Det er vel det som følger med velferden og statussamfunnet vi lever i. Jeg tror det henger sammen med at mange alltid vil ha det nyeste, beste og dyreste. Kjøper ny sofa når den andre bare er noen år gammel. Bytter ut bilen etter tre år. Kjøper nytt interiør hele tiden. Og da vil man også ha gaver til enhver anledning. Men ikke hva som helst nei. Stakkars de som ikke gir gode nok gaver, gaver som mottakeren faktisk bare må kaste fordi de er så ubrukelige eller stygge. Men hvis man ikke vet hva man skal gi, så er det likevel haaakket bedre med en stygg og ubrukelig gave, enn en ku til tredje verden.

Nei, jeg er som du forstår ikke en del av den verden der. Jeg bryr meg katta om gaver på alle mulige merkedager, og vet knapt nok når merkedagene er. Og de som ber meg hjem til seg får mest sannsynlig verken blomster eller vin. Kanskje derfor jeg sjelden blir bedt ;)

Skrevet

Det er et symptom på hva som er de viktigste verdiene i samfunnet vårt,-TING. Alt måles i TING. Elsker du meg? Ja, da får jeg vel en flott og dyr TING av deg! osvosv

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns ikke en gave til 200 kr er en "liten ting"!

Og jeg tjener helt Ok med penger, så det handler ikke om at jeg ikke har råd til å kjøpe det på farsdagen...

Men på sånne dager er det viktigere med andre måter å vise oppmerksomhet. Jeg fikk sove lenge, og sto opp til ferdig frokostbord med speilegg og kake, og ungene hadde lagd kort.

Gjest Antarctica
Skrevet

...på morsdagen, da, ikke farsdagen seff!

Skrevet

Ikke noe sånt i vår familie. Vi har råd, men gjør det ikke. Hvorfor skulle vi det?

Skrevet

Forlovelsesdagen er strengt tatt en veldig viktig dag. Når du frir til din kjære, så tar du vel med en bukett blomster, og en forlovelsesring? Det JEG lurer på, er hvorfor det er så farlig å gi gaver da? Hvorfor så mange er så opptatt av at oppmerksomhet ikke skal koste noe (og ja, friske bær og blomster koster penger de også! selv om de ikke er "gaver" i tradisjonell forstand). Jeg kommer fra et annet land der det er ganske rutine at mannen kjøper blomster til kona i ny og ne, på en helt vanlig dag. Ingen snakker om hvor mye man betalte for blomsterbuketten. På bursdager er det vanlig med kake eller liten gave, og samme på kvinnedagen den 8. mars, og tilsvarende "mannedag". økonomien i det landet jeg kommer fra, er mye verre enn i Norge, likevel skryter ikke folk om at neeei de er så flinke som ber mannen om å ikke kjøpe noe gave til dem i bursdag, jul eller andre dager, siden det koster jo penger. Jeg liker å bruke penger på min kjære, uansett dag, så hvorfor skal det være galt?

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvor mange er det i dag som frir til sin kjære og har med blomster og ring....? Var ikke det på 20-tallet...?

Skrevet

Hvor mange er det i dag som frir til sin kjære og har med blomster og ring....? Var ikke det på 20-tallet...?

Jeg har fridd til samboer med blomster og ring ja. Nei, det var ikke på 20-tallet, de fleste i min omgangskrets fridde med forlovelsesring ja. Hva gjør dere da? Kjøper ring av stål og feirer bryllupsdagen med sursild og poteter? :D

Skrevet

Man feirer da ikke Forlovelsesdagen når man har giftet seg, da feirer man bryllupsdagen!

Skrevet

GUDBEDRE, jeg leste kattemat. :P Og det verste er at jeg tenkte "det var hyggelig og originalt" (gitt at man har katt da). Bestemor og bestefar kom på min forrige bursdag med 1000 kroner, en bukett blomster og en stor pakke kattemat. :P

Skrevet

Det er da ikke rart at en mann glemmer noen av dagne om han skal huske alle slike dager.. + bursdager til barn, søsken, foreldre og sin egen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...