Gå til innhold

Barnehagebarn til høsten! Lurer på noen ting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lite erfaring med barnehager, så lurte bare på hvordan deres barnehager gjør det, hva som er vanlig, f.eks:

Når får man svar på søknaden?

Han skal begynne i august, er det vanlig med noe informasjonsmøte for foreldrene der vi kan bli kjent med hverandre og de ansatte uten barn tilstede?

Når informerer man om allergier o.l?

Hvor lang tid tar tilvenningen?

Lurer rett og slet på hvordan man "kommer inn" i det! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lurer jeg på også.. Tiden flyr!

Skrevet

Husker ikke når man får svar, men før sommeren ihvertfall.. Nærmere bhg start får man et Velkommen brev - der det står oppstartsdag - hvem som er barnets hovedperson i bhg osv.. Info om avd og evt hva merke som barnet får på sin plass... ;)

Mye info gir man de første tilvenningsdagene - og mottar om bhg.

Tilvenning kan ta 2 dager - andre barn bruker uker ;)

Skrevet

Har veldig lite erfaring med barnehager, så lurte bare på hvordan deres barnehager gjør det, hva som er vanlig, f.eks:

Han skal begynne i august, er det vanlig med noe informasjonsmøte for foreldrene der vi kan bli kjent med hverandre og de ansatte uten barn tilstede?

Tror det varierer veldig fra bhg til bhg. Har opplevd at vi fikk komme på besøk om våren (alle barn og foreldre sammen) en ettermiddag, så de ansatte fikk hilse på oss og barna og vi fikk se avdelingen. Noen bhg har også "hjemmebesøk", dvs at en fra avdelingen kommer hjem til dere for å hilse på barnet i kjente omgivelser(ikke for å se hvor ryddig dere har det!).

Vanlig er det med oppstartssamtale en av de første ukene, når barnet begynner. Hvis du ønsker samtale med personalet før dette, er det nok ingen bhg som sier nei til det:) Mange sender ut skriftlig informasjon FøR start, variasjon i hva denne inneholder.

Som sagt:mye ulikt, ville bare ringt den aktuelle bhg og spurt, de forstår nye foreldre godt (orhåpentligvis).

Tilvenning regnes ofte til 3 dager, men noen barn trenger lenger tid, og noen finner seg raskt til rette med en gang, men kan få en "reaksjon" senere, for eks i henhold til søvn osv. Ikke farlig, men helt normalt.

Allergier osv ville jeg informert om tidligst mulig, noen bhg har gjerne ulike skjema dere fyller ut i forhold til dette, andre tar det muntlig på foreldresamtalen. Noen bhg har også oppfølgingssamtale etter 1-2 mnd for å snakke om hvordan det går.

Det viktigste er at hjem/bhg får en god dialog fra starten av; og sammen kan jobbe til det beste for ditt barn:)

Skrevet

Det er ikke bhg som sender ut svar på søknaden, men kommunene.

Noen bhg har forskjellige typer møter før start mens andre ikke har noe før dere kommer første dag. Noen sender ut en del informasjon før oppstart mens andre ikke gir ut noe før første dag.

Så det er forskjellig fra bhg til bhg.

Du gir muntlig og skriftlig beskjed om allergier når dere starter. Dere må også fylle ut skjema i bhg.

Om bhg har egen kokk og det er mat allergi bør du som forelder snakke med kokken.

De fleste bhg bruker 3 dager på tilvenningen men dette kommer mye an på ungen.

Her inne på disse sidene kan du få mye god informasjon om hva dere bør ha med av klær og utstyr i bhg. Der syns jeg de fleste bhg ikke er flinke å gi ut informasjon om.

Lykke til :)

Skrevet

Her jeg bor er det i allefall vanlig at barnehagene sender ut et velkomstbrev når dere har takket ja til plassen. Der det står når dere skal starte, hvem som blir kontaktperson for barnet og skal passe ekstra på det den første tiden, osv.

Det er riktig at det er kommunene som tildeler plass, men de fleste barnehager sender ut eget velkomstbrev.

Tilvenning er satt til 3 dager, men jeg har intrykk av at de fleste barn trenger litt lenger tid. Det kommer selvfølgelig an på barnet, noen er jo trygge på fremmede fra første stund. Det er en fordel om du har mulighet til å gi korte dager, og være i nærheten kanskje, de første ukene egentlig, eller til du ser hvordan det går hvertfall.

Barn gråter! Slik er det bare, og noen av de barna som er veldig trygge i starten kan få etter reaksjoner, f.eks i form av søvnen, men også at de gråter værre når du skal gå. Dette er også en måte å vise deg at de ikke er helt fornøyde med situasjonen. Men slik er det nå en gang! Det er viktig at du ikke begynner å gå tilbake når barnet gråter. Har du sagt hadet, så går du. De voksne passer godt på barnet, og mange har en rutine med å sende sms til foreldrene når barnet har roet seg. Dette kan du be de om å gjøre hvis det blir vanskelig for deg. :)

Tenk at du har fått så stort barn, at det er tid for barnehage! :) Tiden går fort! Lykke til!

Skrevet

Sjekk kommunens nettsider i forhold til hvordan prosessen er i din kommune.

Ønsker du å ha et mØte uten barnet der, så ber du om det.

De fleste barnehager (tror jeg) synes det er helt fint om dere kommer på besØk et par ganger fØr barnehagestart.

Tilvenningen spØrs på barnet. 3 dager er vanlig.

Skrevet

Er en forskjell på privat og kommunalbhg, vet ikke hva du har søkt?

Vi fikk brev fra bhg (privat) på våren.

Ang allergier hadde bhg et skjema som måtte fylles ut.

Her var også et skjema om foreldrene tillot at bhg tok bilder av barnet/a til bruk kun i bhg, eller på nett.

Og hvordan transport dere tillot. Buss/taxi på tur.

Vi hadde en bli kjent dag på sommeren før oppstart, min gutt fikk veldig kontakt med en av ass så han ble min gutts faste kontakt i starten.

Vi bet også 3 mnd dep til bhg.

Tilvenning tok ca 3 dager, men her er det store forskjeller.

Skrevet

Første bhg.dag skulle mamman eller pappan og barnet være halve dagen i bhg. Andre dag skulle heller ikke være full dag for barnet men da skulle mammaen el. pappaen prøve å forlate barnet en eller to timer. Tredje dag skulle en prøve å forlate barnet tidligere, og ikke nødvendigvis være full dag da heller. Det kommer jo selfølgelig an på barnet. Jenta vår er beskjeden, men jeg er overrasket hvor fort det tok med bhg.tilvenning. (3 dager)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...