Gå til innhold

operere mandlene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har ein gut på 12 år som skal fjerne mandlar og polyppar på torsdag. Nokon som veit korleis prosedyren er der? Skal eg som mor vere der heile tida? Overnatte på sjukehus eller reise heim?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være forskjell fra sykehus til sykehus. Jeg skulle ringt i morga og hørt med dem på avdelinga.

Jeg selv fikk operert dem vekk når jeg var 35 år. Sov for det meste den dagen etter operasjon men om natta låg jeg våken mye fordi det var vondt og jeg torde ikke :P å plage sykesøstra med å plinge i snora. Men barn har ikke sååå vondt har jeg hørt.

Skrevet

Vår datter har nettopp fjerna mandlene.

Dere overnatter på pasienthotell eller vanlig hotell.

Du blir med inn på operasjonsstua og han legges i narkose. Så får du gå til oppvåkningen, operasjonen tar ikke så lang tid. Når operasjonen er over vekker de han, og bringer han til deg. Der skal han våkne skikkelig, og det kan hende han trenger ekstra oksygen. Han vil ha vært intubert, og kan hoste litt stygt. Dere skal være på opvåkning en time. Han vil få drikke, og de overvåker oksygenmetningen i blodet. Før dere drar skal han avgi spyttprøve, bare spytte i et papir for å se at det er rent. Det skal ikke komme noe blod!

Blødningsfaren er størst første døgnet og etter 7 dager ca. Dersom han begynner å blø skal du gi han en isbit og kaldt omslag på halsen. Dersom det ikke gir seg i løpet av 5 minutter eller det kommer store mengder skal lege kontaktes umiddelbart! Dropp den gi-så-lite-smertestillende-som-mulig-mentaliteten mange har, og maksimer dosene. Det ER vondt!

Han skal spise myk, lunket mat første dagene. Tygge tyggis og spise så mye is han vil. Ikke drikke brus og juice!

I løpet av ca to uker er det over, og han får det mye bedre etterpå!! :) Lykke til, og god bedring :)

PS: Praksisen er sikkert forskjellig fra sykehus til sykehus, men sånn ca slik er det hvertfall :)

Skrevet

Takk for svar :) Me høyrer til Haugesund sjukehus. Skal leggast inn i morgon, og opererast torsdag :)

Håpar alt går bra <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...