Gå til innhold

Ang bleieslutt- hvor tidlig kan man starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man starte med dette? Skulle gjerne sluttet med bleier allerede til sommeren når hun er 1,5 år men vet ikke om det er for tidlig. Alternativet er jo egentlig å vente til neste sommer igjen når hun er 2,5 år. Men jeg ønsker at hun skal klare mest mulig selv så tidlig som mulig, i mange andre land bruker de aldri bleier, og det klages jo over at nordmenn er så treige med å slutte med bleier på barna. Dessuten så tenker jeg det hadde vært fint å spare miljøet (og lommeboka) for bleiene...

Men ikke noe vits i å prøve om det er dømt til å mislykkes og hun ikke er klar. Men hvordan vet jeg om hun er klar? Hun er 14 mnd nå, og skjønner lite eller ingen ting av det som skjer i bleia. Samtidig så vet jeg at andre har sluttet med bleie i Norge fra 15 mnd (leste i tråd her på dib) og oppover, og som sagt, mange steder utenfor Norges grenser (asia osv) så har man så og si aldri bleier og de lærer seg det tidlig.

Og når hun er klar- hvordan går jeg frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to ting som kan kalles "bleieslutt":

- At du overvåker barnet konstant for å se etter tegn på at barnet må på do. Da har barnet sluttet med bleie, men barnet vet ingenting om verken å holde igjen eller å si fra

- At barnet selv kjenner tegnene for at barnet må tisse / bæsje, klarer å si fra og klarer å holde igjen

Hvilke at de to variantene tenker du høres best ut?

Skrevet

Vær bare klar for arbeidet med en del mer vaskemaskiner med klær og sengetøy. Går sikkert bra, bare du gidder alt arbeidet.

En ting du kanskje ikke har tenkt over, er at de som aldri har hatt på bleie nok bor i varmere strøk enn hva vi gjør....

Det er jo bare å slutte, og så ta alt ekstraarbeidet som følger med. Verre er det ikke :)

Skrevet

En ting du kanskje ikke har tenkt over, er at de som aldri har hatt på bleie nok bor i varmere strøk enn hva vi gjør....

Det er klart, barna går jo gjerne rundt ganske lettkledd, og de slipper jo å fryse, så jeg også forstår at det er aspekt ved det ;) Det er det ikke alltid de minste spedbarna har bleie en gang, kun noe håndkle rundt seg... har vel litt med økonomi å gjøre også. Men når det likevel hevdes at de får det til, i tidlig alder, altså at barnet mestrer bleieløs situasjon, så blir jeg jo nysgjerrig om vi kunne klart det tidlig vi også (altså likevel sent, ved 1,5 år, sett i en asiatisk sammenheng...). Men jeg har jo ikke lyst til at det bare skal bli slik at jeg må nøye overvåke og følge med, slik at det egentlig ikke er barnet som lærer seg å være bleiefri men jeg som lærer meg å tolke signalene. For det skal jo også funke både i barnehage, hos besteforeldre og på turer utenfor hjemmets fire vegger, med og uten meg tilstede. Så da er det jo mye bedre å vente i så fall, om det er for tidlig til at barnet selv kan mestre det og klarer å holde seg, vise at de vil på potte/do.

HI

Skrevet

Det er klart, barna går jo gjerne rundt ganske lettkledd, og de slipper jo å fryse, så jeg også forstår at det er aspekt ved det ;) Det er det ikke alltid de minste spedbarna har bleie en gang, kun noe håndkle rundt seg... har vel litt med økonomi å gjøre også. Men når det likevel hevdes at de får det til, i tidlig alder, altså at barnet mestrer bleieløs situasjon, så blir jeg jo nysgjerrig om vi kunne klart det tidlig vi også (altså likevel sent, ved 1,5 år, sett i en asiatisk sammenheng...). Men jeg har jo ikke lyst til at det bare skal bli slik at jeg må nøye overvåke og følge med, slik at det egentlig ikke er barnet som lærer seg å være bleiefri men jeg som lærer meg å tolke signalene. For det skal jo også funke både i barnehage, hos besteforeldre og på turer utenfor hjemmets fire vegger, med og uten meg tilstede. Så da er det jo mye bedre å vente i så fall, om det er for tidlig til at barnet selv kan mestre det og klarer å holde seg, vise at de vil på potte/do.

HI

Det er nok akkurat det du nevner, som er grunnen til at norske barn er seine..... Så hva er stresset? Og er bleier så dyrt da? Sånn egentlig?

Skrevet

HI

Det er nok ikke barnet som mestrer en bleieløs situasjon. Det er foreldrene som mester det og som kjenner signalene.

Om du tenker å innvolvere andre i bleieslutten så må du være sikker på at det er barnet som er sluttet med bleier - ikke du som er blitt flink til å tolke signalene ved å konstant overvåke barnet.

Så lenge barnet selv ikke skjønner dette med å tolke sine egne signaler, si fra og å holde igjen så vil det kunne skape store problemer både i barnehagen og hos andre.

Skrevet

Vår gutt sluttet med bleie litt før han ble 3år, lenge før de andre guttene i barnehagen og omtrent samtidig med de fleste jentene. I forhold til å "klare mest mulig selv" som du skriver, så syns jeg den første tiden etter bleieslutt var mer slitsom enn tiden med bleier. Det er jo ikke sånn at de klarer å holde seg så veldig lenge i begynnelsen og jo tidligere dere begynner, jo mer haster det når de må på do. De trenger jo stort sett hjelp til å komme seg på do, få klærne av, tørke seg, klærne ordentlig på og vaske hender. Det tar mye mer tid enn å skifte en tissebleie nå og da.

Skrevet

kommer vel ann på hvor mye jobb du føler du orker med dette. Min mor fikk alle oss 3 barna bleiefri på dagtid før vi ble 18 mnd, min bror sluttet med dagbleiene i en alder av 11 mnd. Men så innførte hun potta fra vi var ca 3-4 mnd, så det bare skulle være en naturlig del av hverdagen, slik det er når man er voksen. Så det var jo da mer normalt for oss ungene :)

Min datter er 16 mnd, og vi kommer til å forsøke å få henne bleiefri på dag i sommer.

Skrevet

Jeg har også ei på 14 måneder. Hun skjønner heller ingenting av hva som skjer i bleia - og jeg har heller ingen planer om å starte pottetrening på lenge enda. Annet enn å forklare henne bruk av potte/do/tissing/bæsjing i situasjoner det faller seg naturlig (f.eks. når hun ser noen andre i familien gå på do - slik vi også forklarer henne andre ting der det faller seg naturlig).

Men er ellers enig med deg at om man kan unngå at de bruker bleier lenger enn nødvendig, er det positivt på flere måter. Så har et håp om at hun slutter den sommeren hun er 2,5. Men går det ikke så går det ikke.

Og på den annen side kan de slutte utenom sommeren også, mitt eldste barn sluttet i mars ;)

Skrevet

Yngstejenta vår var tørr på dagtid som ettåring, og på nattetid som 1 år og 10 måneder. Hun gikk selv og fant fram potta og trengte bare litt hjelp med tøyet.

Nå skal det sies at hun fikk mye trening i å være uten bleie fra 10 måneders alder, pga en kraftig laktoseintoleranse som ødela huden i stumpen fullstendig. Vi begynte derfor etterhvert å sette henne på potte og do, og det tok ikke lang tid før hun forsto at det var bedre å gjøre fra seg der, enn at det svei i bleia.

De andre barna var tørre rundt to års alderen på dagtid, og litt senere på nattetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...