Gå til innhold

Er dette normalt for en på 10år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ho ligger på gulvet/sofaen og vri seg men ho presser frem gråt over å ikke få viljen sin. Når det er lekser og ho ikke vil gjøre de. Og som på fedag når vi skulle ha middag vill ho ikke ha det vi skulle, noe som endet i hyling og skriking, slamring med dører og tramping i gulvet.

Og i helga hadde ho nok engang bleieutslett, dette har ho sladig vekk. Mistenker dårlig hygiene og dårlig tørking på etter do besøk.

Ho ser ikke konsekvenser av hva ho gjør, behandler lillebror på 1år som en dukke. Han skal være klar for lek og tull når ho vil, men stakkars han om han tar på ho når ho ikke vil. Hvi shan står fint å leker kan ho gå bort flytte han til andre siden av rommet for så å springe å ta den leka han holdt på med, noe som resultere i hyling fra han. Ho skal låne hans leker når ho vil, men ikke tal om at han får røre hennes ting. Ho er og veldg uselvstendig og vil ha hjelp til det mest, slik har ho alltid vært, vil ikke engang prøve selv.

Vi irrettesetter, gir advarsler og fratar goder, men ingenting hjelper. Forklarer på en skikkelig måte hvorfor ho ikke kan gjøre sånn og sånn, virker som ho forstår og 2 minutter etterpå er det glemt.

Vi hadde da problemer med storebror og på den alderen, men aldri på den måten som med ho.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stedatter?

Tipper at hun føler seg tilsidesatt og at hun vel å spille baby håper å oppnå sårt trengt oppmerksomhet

Skrevet

Nei dette er ikke normal oppførsel fra en 10åring. Men kommer hun noe vei med denne oppførselen da? Får det noen konsekvenser for henne?

Skrevet

Bleieutslett? På en 10 åring?

Om oppførselen er normal eller ikke vet jeg ikke, men når jeg leser det du skriver så får jeg en følelse av at du nesten ikke liker henne..og hvis jeg får den følelsen av å kun lese det du skriver så lurer jeg på hva den jenta føler.

Skrevet

Jeg ser helt klart at 10-åringen min er i en "vanskelig alder" for tiden, prepuberteten er visst ikke til å spøke med ;)

Han er veldig følsom og kan lett begynne gråte om vi f.eks blir sinna på han, han har humørsvingninger han ikke har hatt før og tåler dårlig motgang om dagen.

Men han er snill med småsøsknene sine, trassing er har heldigvis ferdig med for mange år siden og selv om han setter pris på å bli stelt litt med (liker at jeg hjelper han med alt fra hårvask til negleklipping innimellom) så klarer han det meste selv og spør sjelden om hjelp.

Men denne prepuberteten har kanskje forskjellige ansikter fra unge til unge? Mye som skjer i kroppen, både fysisk og psykisk.

Skrevet

Ja det er stedatter, men ho er overhode ikke tilside satt. det er overhode ikke noe forskjell mengden oppmerksomheten ho og resten av barna får. Ho får og mye kos og vi spiller spill med de store når de små er i seng.

Skrevet

Det med å slurve med hygienen er nok ikke så uvanlig, ei heller å slamre med dører og trampe i trappen. Det siste gjør vår på vel 9 år mye også når han blir sint. Men å være så lite empatisk ovenfor lillebroren synes jeg var litt skummelt og det jeg reagerte mest på egentlig. Hun virker veldig sjalu? Nå er jo ikke alle like flink med små barn da, men likevel, en 10 åring burde klare å forstå at en 1 åringen er et lite menneske som har sine behov og har krav på respekt.

Jeg synes kanskje hun høres litt umoden ut for alderen. Hva sier læreren hennes?

Skrevet

Hvis hun har vært enebarn frem til hun ble 9år, så er det ikke så rart om hun er litt sjalu på broren. Hvis hun i tillegg ikke bor fullt hos dere mens lillebroren gjør det, så er det enda en grunn til å være sjalu på han.

Skrevet

Kan HI svare på hva hun mener med bleieutslett på 10-åringen? Bruker 10-åringen BLEIE??

Skrevet

Ja bleieutslett, rød hud med små røde prikke.

Jeg liker jenta veldig godt, og ho er ei god jente når ho er på godt humør, Men jeg klarer ikke helt se at det er normalt å få sånne utbrudd med trass i den alderen og ikke klare å forstå konsekvenser og når ting blir forklart for ho. Og ettersom det er det denne tråden hadler om er det og der fokuset ligger. Er overbevist om at hvis det var min datter og jeg skrei på samme måte hadde ingen anklaget meg for å ikke like ho. Men siden jeg er stemor er jeg vel automatisk ond

HI

Skrevet

Bare ved å lese innlegget, uten å kjenne deg, merker jeg en intens motvilje mot jenta. Du gjør det kanskje ikke med vilje, men tenk litt igjennom det du har skrevet og hvordan du oppfører deg mot henne. Kanskje du da kan forstå hvorfor hun oppfører seg som hun gjør.

Skrevet

Ja bleieutslett, rød hud med små røde prikke.

Jeg liker jenta veldig godt, og ho er ei god jente når ho er på godt humør, Men jeg klarer ikke helt se at det er normalt å få sånne utbrudd med trass i den alderen og ikke klare å forstå konsekvenser og når ting blir forklart for ho. Og ettersom det er det denne tråden hadler om er det og der fokuset ligger. Er overbevist om at hvis det var min datter og jeg skrei på samme måte hadde ingen anklaget meg for å ikke like ho. Men siden jeg er stemor er jeg vel automatisk ond

HI

Siden noen skjønte automatisk at du var stemor så ligger det litt i kortene....

Skrevet

Kan HI svare på hva hun mener med bleieutslett på 10-åringen? Bruker 10-åringen BLEIE??

Selvfølgelig bruker ho ikke bleier. men er samme type utslett som bleiebarn får.

HI

Skrevet

Hva med å gi henne litt positiv tilakemelding? Du nevner irettesetting, advarsler og at dere fratar henne goder. Snu litt på flisa og prøv noe mer positivt.

Og så kan du jo prøve å snakke med henne om det utslettet. Om hun har vondt og om det er plagsomt. Så kan du spørre hvor godt hun tørker seg etter dobesøk, og kjøpe noe salve til henne. Vis at du bryr deg om hun har det bra :-)

Skrevet

Jaja, kunne nok formulert helt annerledes og skrivd ett innlegg langt som ett vondt år for å få frem masse positivitet, Men nå skulle jeg bare skrive ett kort innlegge med de værste tinga og ikke alle de fine tinga ho gjør.

Står at ho har en storebror så var ikke alene frem til 9 års alder.

Men forstår det slik at dette er helt normalt og da er det greit, da vet vi det, vi har kun broren å sammenligne med og siden de da er totalt ulike, viste vi ikke om dette er vanlig for så store barn.

:-D

HI

Skrevet

Snakk med henne, det kan være et stort behov for å bli sett. Og ofte blir det tatt ut på alt annet rund seg....

Det "bleieutslettet" kan komme av stress, hvis hun føler seg utilpass og tilside satt.

Og selv om du tror hun får den oppmerksomheten hun trenger, så kan det hende hun får feil oppmerksom het. Eller kan det hende at det er deg hun prøver og få reaksjon fra (hvis disse utbruddene påvirker/vinklet mot deg.

Eller så er hun bare rett og slett sjalu på broren

Skrevet

Jaja, kunne nok formulert helt annerledes og skrivd ett innlegg langt som ett vondt år for å få frem masse positivitet, Men nå skulle jeg bare skrive ett kort innlegge med de værste tinga og ikke alle de fine tinga ho gjør.

Står at ho har en storebror så var ikke alene frem til 9 års alder.

Men forstår det slik at dette er helt normalt og da er det greit, da vet vi det, vi har kun broren å sammenligne med og siden de da er totalt ulike, viste vi ikke om dette er vanlig for så store barn.

:-D

HI

Det er da ingen som sier at det er vanlig eller normalt. Det vi forsøker å si er at det ligger nok noe bak denne oppførselen og da er det nærliggende å tro at hun kanskje føler seg tilsidesatt, at hun mistrives, at hun føler at hun ikke er ønsket, at hun er sjalu el.

Dere må finne ut hvorfor hun er som hun er. Er hun feks. slik hjemme hos mor? Eller er hun kun slik hos dere?

Skrevet

Hva med å gi henne litt positiv tilakemelding? Du nevner irettesetting, advarsler og at dere fratar henne goder. Snu litt på flisa og prøv noe mer positivt.

Og så kan du jo prøve å snakke med henne om det utslettet. Om hun har vondt og om det er plagsomt. Så kan du spørre hvor godt hun tørker seg etter dobesøk, og kjøpe noe salve til henne. Vis at du bryr deg om hun har det bra :-)

Jeg steller utslette hennes, eller jeg smører ikke fysisk lenger med mindre det er så mye bak at ho ikke kommer helt til og ber om hjelp. men er med ho på bade ordner klut og håndkle så ho får vaska og tørka, og finner salve ho smører seg med etterpå. Ho sitter mye i armkroken, leser for ho hver kveld, finner på jenteting noen ganger, endten perle, lakke negler, se typisk jente barnefilm og sånne ting

Hi

Skrevet

Ho var slik hos mor også, men tørr ikke lenger for da må ho legge sg uansett hvor tidlig det er. Når det er problemer med leker er det kun når pappan er her. Hender jeg henter før han kommer fra jobb og da sitter ho fint helt til han kommer. Er ikke noe utprega hverken meg eller pappan ho er sånn med utover leksetid, er likedan mot storebror om ho ikke får låne hans pc (han har ny som han har kjøpt for oppsparte penger og er mye bedre en den gammle arva ho har). Ho kan terge mye på storebror også, og tar han igjen så er ho helt ifra seg for ho klarer bare ikke se at ho gjorde det samme først.

Er stort sett jeg som håndterer utbrudda da pappan bare blir forbanna, mens jeg prøver å snakke rolig og gi ho advarsler i form av at ho har ett valg om ho vil roe seg ned og prate skikkelig eller miste en av godene. Når ho har tatt valget om å fortsette utbrudde får ho nytt utbrudd når ho innser at ho feks ikke får være mer på pc den kvelden, tiltross for at ho selv tok valget. Og det er slitsomt for alle sammen når ho har de periodene, for det går stort sett i perioder.

HI

Skrevet

Mulig at hun har sopp? Kanskje hun bruker for sterk såpe eller ikke får bort såpen godt nok? Kan prøve canesten krem et par dager å se om det er effekt.

Ellers så kjenner jeg igjen mye av det du skriver og jeg anser det meste som normalt (i perioder). Jeg tilskriver det prepubertet/pubertet og testing av grenser. Hos oss fungerer positiv forsterkning veldig bra, sammen med en mer "voksen" tilnærming på veiledning i konfliktsituasjoner (her bruker vi mye refleksjon).

Skrevet

Ho var slik hos mor også, men tørr ikke lenger for da må ho legge sg uansett hvor tidlig det er. Når det er problemer med leker er det kun når pappan er her. Hender jeg henter før han kommer fra jobb og da sitter ho fint helt til han kommer. Er ikke noe utprega hverken meg eller pappan ho er sånn med utover leksetid, er likedan mot storebror om ho ikke får låne hans pc (han har ny som han har kjøpt for oppsparte penger og er mye bedre en den gammle arva ho har). Ho kan terge mye på storebror også, og tar han igjen så er ho helt ifra seg for ho klarer bare ikke se at ho gjorde det samme først.

Er stort sett jeg som håndterer utbrudda da pappan bare blir forbanna, mens jeg prøver å snakke rolig og gi ho advarsler i form av at ho har ett valg om ho vil roe seg ned og prate skikkelig eller miste en av godene. Når ho har tatt valget om å fortsette utbrudde får ho nytt utbrudd når ho innser at ho feks ikke får være mer på pc den kvelden, tiltross for at ho selv tok valget. Og det er slitsomt for alle sammen når ho har de periodene, for det går stort sett i perioder.

HI

Kan høres ut som om at far er det største problemet her med mor på en god andreplass.

Jeg tror rett og slett at dere voksne må sette dere ned og bli enige om felles husregler i begge hjem. Kanskje hun er et slikt barn som trenger svært faste rutiner og grenser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...