MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Hei dere Jeg har vært en prøver i snart 2år uten å lykkes. Vi har ikke brukt EL tester eller noe form for hjelp i det hele tatt. Nå syntes vi det var på tide med å få litt hjelp så ringte min gynokolog som sendte meg papirer i posten. Jeg er det egentlig ikke noe galt med, men har uregelmessig syklus og tror da derfor at EL kommer å går når den vil så vi bare treffer den aldri. Samboer skal nå teste seg og jeg har fått brev og resept på pergotime og lurer veldig på hva dette er? Håper dere kan hjelpe meg med å si hvordan pergotime fungerer osv
FruFrog Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Hei :-) Vi hadde samme utfordring som dere. Jeg hadde en syklus som varierte fra 29-54 dager. Skulle vise seg at eggstokkene mine produserer egg, men ikke spytter de ut. Har gått på pergotime, som er en hormonkur, i 5 mnd. Dette gir meg nå regelmessige eggløsninger, mot for ingen eggløsning før. Pergotime skal stimulere eggstokkene til å produsere egg og spytte de ut. Hjalp den forklaringen?? :-) Lykke til :-)
MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2012 Ja, takk. Den hjalp. Lurer på noen ting til om du vet? Jeg har eggløsninger, om det er hver mnd vet jeg ikke, men jeg kjenner det på kroppen og når jeg tok blodprøve for 1år siden for å sjekke så viste den at jeg hadde hatt eggløsning. Så det jeg da lurer på er om hvordan det fungerer om jeg allerede har eggløsning? Leser at mange får dette pga manglende eggløsning. Leser også at noen får tvillinger av dette, kan det skje pga pergotime? Sist men ikke minst, dette er ikke farlig? Det kan ikke ødlegge egglederne eller noe sånt?
FruFrog Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Så fint jeg kunne hjelpe :-) Da spørs det med resten her. Hvis du allerede har eggløsning vet jeg ikke helt hvorfor du får det. Men så er jeg heller ingen doktor da... :-) Det er en bitte, bitte liten ekstra mulighet for at det blir tvillinger, men det skal ikke være stor. I forhold til om det er farlig, så kommer det vel an på øynene som ser. Bivirkningen er ikke akkurat en dans på roser, og tukle med naturens gang kan sikkert også bli sett på som fy, fy. Værste bivirkningen som kan forekomme er faktisk livmorhalskreft i følge veiledningen som følger med i pakken!! Ellers er det "små ting" som kvalme, humørsvingninger, vektøkning, og ting i den kategorien. Men ødelegge egglederne står det i alle fall ingenting om :-)
MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2012 Okey, men da har jeg litt mer klaring i dette. Kan være at jeg får det siden syklusen er ustabil, har alt fra 28-40 dager jeg da. Og EL kommer liksom alt fra 1uke før mens til noen dager før, så kanskje derfor! Men da har jeg ingenting å være redd for, bare å prøve da. Tusen takk for hjelp
Ver@ Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Jeg fikk pergotime pga lange og ustabile sykluser. Ble gravid denne syklusen på 2. pergorunde:D
MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2012 ÅÅÅÅh, sÅ morro GRATULERER SÅ MYE!!! Kjenner jeg gleder meg masse allerede, har TR nÅ, gleder meg til neste TR. Hehehe, da er det i gang. Fikk en sÅnn veldig god følelse over dette sÅ nÅ blir det litt morro Å spennende igjen
Ver@ Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Tusen takk :D Er kjempegøy!! Og selv om man får bivirkninger, og kanskje ikke blir gravid på 1. runde med pergo, syns jeg det var en befrielse å få kontroll på syklusene mine. Jeg hadde alt fra 42-83 dagers syklus før. På pergotime og i pausemnd fikk jeg eggløsning på dag 20 og blødning på dag 33. Denne syklusen fikk jeg EL på dag 17, og ble gravid
FruFrog Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Håper det er oppskriften, for denne gangen fikk jeg EL på dag 17 også :-)
Turmspitze Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Hei, Ønsker å dele min historie med dere: Jeg og mannen min har en herlig sØnn fØdt i 2008, vi ble gravide på fØrste forsØk den gang. Dessverre gikk det ikke like lett med nr 2, det viste seg at det skulle ta 3 år med prØving..og alt det slitet det medfØrer. De fleste som har slitt vet hvor ille det kan bli. Sexen blir elendig, man har ofte ikke lyst og fokuserer kun på en ting; å få tak i "de edle dråper"(!!) med påfØlgende forhåpninger, graviditetstegn, testing og som regel bunnlØs skuffelse, gang på gang. Det hjelper ikke særlig at "alle" rundt en blir gravide og strutter rundt med flotte babymager heller..selv om man selvfØlgelig gleder seg på andres vegne. Da vi endte opp med å ikke bli gravide på egen hånd, tok jeg kontakt med min gynekolog som utredet oss mtp barnlØshet, og jeg fikk resept på Pergotime. Utrolig nok satt babyen på fØrste Pergotime-kur og jeg er nå 12 uker gravid!! O´ LYKKE :-))) Jeg har litt uregelmessige sykluser mtp lengden (fra 29-34 dager). Mitt råd til alle dere som ikke blir gravide på egen hånd er altså å bryte den vonde stress-sirkelen og ta kontakt med gynekolog for utredning. Ønsker dere all mulig lykke til! Hilsen en som vet hvordan dere har det
MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 5. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 5. mars 2012 ÅÅÅÅh, jeg blir sÅ glad av Å lese dette assa! Gratulerer sÅ masse til dere jenter. Nei, det er ikke lett Å vente i flere År, sÅ skal bli spennende Å morro igjen nÅ Heier pÅ deg FruFrog, god følelse pÅ alle oss jentene altsÅ! Weee, kjenner at dette skal bli morro Tusen takk for svar jenter !!
Fiemamma Skrevet 6. mars 2012 #12 Skrevet 6. mars 2012 Ikke for å være gledesdreper, men jeg tar dobbel pergo og har ennå ikke blitt gravid.. Har igjen to kurer før jeg må inn til videre utredning. Har tatt to kurer nå, og tr er bare timer fra å komme.. Det er mellom 5-30 % sjans for å bli gravid med pergo. Altså det kan være ti prosent mer sjans per syklus enn hvis du har forutsetninger til å gå under 20 prosent sjans for hver syklus som friske par har Lykke til, håper det går bedre for deg enn det gjør for meg
Turmspitze Skrevet 6. mars 2012 #13 Skrevet 6. mars 2012 PS: Jeg gikk også på dobbel Pergo-kur, og ble som sagt gravid på mitt første forsøk. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd. Det er ikke garantert at det hjelper akkurat deg, men det hjelper faktisk på svært mange. Om det ikke hjelper blir det mest sannsynlig prøverørsbehandling neste, og det som er veldig greit med å være under utredning er jo at man da blir fulgt opp og ivaretatt mtp nettopp dette.
MinStørsteDrømBlirSann? Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2012 Lillefie: Jeg håper det funker for deg snart:) Det er ikke lett dette.. Er selvfølgelig ikke alle dette funker for. Men krysser fingrene for oss! Turmsplitze: Glad på dine vegne. Ja, skal bli deilig å finne ut av dette ihvertfall, og prøve! Synes dette i seg selv er spennende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå