Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Hei! jeg har en hund som er veldig sosial og oppvokst med andre hunder i tillegg til en veldig stor familie (mange barn) overtok henne for snart 1 år siden. Dette er den snilleste og søteste hunden man kan tenke seg, og helt super i sosiale settinger med både dyr og mennesker. Men, (det er heldigvis bare et lite men,) hun er litt urolig og masete hjemme til tider... Det virker ikke som om lengre turer og mer trening har noen effekt på dette overhode, men hun har blitt noe bedre etter behandling for gjentatte falske løpetider... skal stereliseres snart da dette sansynligvis vil hjelpe. Det jeg lurer på ang 1 eller 2 hunder er rett og slett om dere som har erfaring med å ha både 1 og 2 hunder syns det er mer slitsomt med 2 enn med 1. Da ekstra turer og hjernetrim ikke fungerer som "avslapping" for min hund har jeg tenkt litt mer på å ha en til. etter lek med andre hunder er hun nemlig mye roligere og mindre masete. Vi har stor (nesten 3 mål) tomt i landlige omgivelser og supre turmuligheter rett utenfor stuevindu. går jo allerede tur med 1 hund, så den andre ville selvfølgelig også fått turer. hjernetrim og det daglige stellet er en naturlig del av tilværelsen hos oss, så en evn nr 2 hund ville få det samme som den andre... hvis jeg kunne tatt en annen hund (voksen hund som skal omplasseres) på prøve en stund, hadde det vært noe? jeg er redd en valp bare ville kopiert uvanen til min hund, så det tror jeg uansett vi måtte vente med det.
Gjest AnneS Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Vi fikk tak i hund nr 2 i fjor sommer, en voksen tispe:) Det er har vært helt fantastisk, jeg ser hvordan min første hund blomstrer og de koser seg veldig sammen. Angrer ikke et sekund på det. Eneste som er ulempen er at det går mer mat Så kjør på sier nå jeg. Det er ikke alt vi mennesker kan være for en hund, bare en annen hund kan være det.
karen83 Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Her hos oss så merker vi stor forskjell etter vi fikk hund nr 2,vår første hund blomstret opp og ser ut som de koser seg mer hvis du har hund og fritid så står det et stykke om oss om det å ha 2 hunder De gir hverandre mye mer enn det vi klarer å gi dem
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Jeg har motsatt erfaring fra de over. Vår første hund er supersosial med både mennesker og dyr, så vi tenkte at det var lurt å skaffe en hund til da han var ca ett år. Tok til oss en omplasseringshund på samme alder som vi har slitt litt med (nervøs og usosial type). Det er tydelig at hund nr 2 har stor glede og trygghet i hund nr 1, mens hund nr 1 nok helst skulle hatt all oppmerksomhet alene igjen. De leker lite sammen til daglig. Er like glad i begge hunder, og nr 2 er en herlig og søt liten sjel som tydelig har det mye bedre nå (3 år senere) enn hva han hadde da han kom til oss, men min forventning om at de skulle underholde hverandre og bli "beste venner" har altså ikke blitt realisert.
Gjest LonleyGirl Skrevet 4. mars 2012 #7 Skrevet 4. mars 2012 Vi skaffet oss en valp vi, hund nr 1 har blitt helt forrandret! Han er lykkeligere, leker mer og sover mindre! Det hender at han blir sliten, men da sier han fra og vi lar han gå opp i sofaen eller på soverommet. Turene blir også kjekkere for ham. Jeg er kjempe glad for at vi valgte å ta inn hund nr 2 <3 det er faktisk 6+ år mellom dem, men det merkes ikke eneste negative med hund nr 2 var valp er jo å gjøre den stueren!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #8 Skrevet 4. mars 2012 Vi hadde en tispe som var rundt 2 år da vi fikk nestemann. Hun var opprinnelig en litt "stresset" type og brukte feks lang tid på å roe seg når hun var rundt oss, også etter lange turer, sportrening osv. Vi håpte de skulle bli bedre om vi fikk en til men det har bare blitt verre. Han "nye" er veldig sosial og rolig, hun "gamle" kan ikke lenger ligge i stua med oss og klarer såvidt å roe seg i ytterganga om vi er HELT stille i stua. Ligger helst i boden som også er hundegård. Tror alt er avhengig av typer hunder, kan jo være at det kan være en ide å "låne" en hund men hos oss har det utviklet seg over tid. Er nå 5 år siden vi fikk den andre. Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #9 Skrevet 4. mars 2012 hadde 2 hunder vi og,måtte avlive den ene hunden etter år. men så deilig det var med kun en hund igjen :)så aldri mer 2 hunder
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #10 Skrevet 4. mars 2012 Nå har jeg katt og ikke hund, men min erfaring er at katter liker selskap fra andre katter. De får en helt annen stimulans fra en katt enn de får fra oss. De koser og leker sammen, spiser sammen, går ut sammen og slapper av sammen. Hunder jo enda mer sosiale enn katter, og jeg tenker at to hunder sikkert er bedre enn en hund. Det høres ut som hunden din savner selskap fra en annen hund. Men hva vet vel jeg egentlig om hunder? Fint lite.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #11 Skrevet 4. mars 2012 Kjør på. Her har jeg bare gode erfaringer både med 2 og 3 hunder til sammen. Drømmer om hund nr 4, men må smiske litt med samboeren først
Tullsjura Skrevet 4. mars 2012 #12 Skrevet 4. mars 2012 (endret) Vi måtte passe en omplaseringshund en tid tilbake, til han fikk en ny familie. Den dagen omplaseringshunden fikk en ny familie ble vår hund virkelig deppa, ja, han ble virkelig lei seg! Så vi skal virkelig ha en til hund (til neste sommer) Endret 4. mars 2012 av Tullsjura
AngryBird Skrevet 4. mars 2012 #13 Skrevet 4. mars 2012 Har mest gode erfaringer med to hunder. De underholdt hverandre og fikk leke så voldsomt de ville. De var veldig glade i hverandre (den eldste ble syk så han har vi ikke lenger....) Vi hadde 2 hanner så det skjedde e par ganger at de småsloss litt, men sånt må man kanskje bare regne med?
MღM Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 Vi har ikke noe god erfaring med to. Vi hadde en fin og rolig hund og fikk en til. Den var mer aktiv og veldig dominant og kuet den første veldig. De tok også veldig til seg hverandres dårlige uvaner og hauset hverandre veldig opp. Nå har vi bare den første igjen og livet er veldig mye enklere. Har venner som har flere hunder av samme rasen som oss og de har en helt strålende flokk, så som de sier, av og til får man noen individer som ikke passer helt inn i familien og flokken. Skulle ønske jeg hadde fått noen slike tilbakemeldinger når jeg og undersøkte i forhold til en eller to hunder, greit å ha det i bakhodet at ikke alle som har to synes det er rosenrødt. Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Tusen takk for alle fine svar! Vi har faktisk også 2 katter, de har veldig stor glede av hverandre og jeg hadde håpet at bikkja skulle ha litt selskap i de også (de er alle gode venner og den ene katte ligger og koser/tråkker på bikkja og kjæler) Hadde vært greit å prøvd med en hund til, men da er man avhengig av at de liker hverandre - som flere av dere påpeker. Har hatt litt "uflaks" med bikkje tidligere hvor vi fikk mer problemer og jobb enn vi regnet med... er derfor leit at denne hunden også har nykker. vi jobber iallefall med det. Virker som om min kjære ikke er helt med på en til gitt... nesten så lei av bikkjetrøbbel at han ikke har lyst på flere i det hele tatt... Det ordner seg nok Jeg takker iallefall for flotte tilbakemeldinger og har fått litt å tenke på! kommer det en mulighet til å prøve med en til midlertidig så kan det nok hende jeg gjør det HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå