Gå til innhold

Sover kun 2-5 timer hver natt, dårlig for kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sover alt fra 2-5 timer om natten, vært slik i en god stund, sjelden jeg sover mer. På langt sikt så er vel ikke dette bra for kroppen min eller? Skulle gjerne sovet mer siden jeg har lite energi til tider..

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Og du sove så lite fordi...? Hva bruker du resten av døgnets tider på? o.O

Skrevet

det er alt for lite... det er under søvn kroppen din bygger nytt vev og retter opp slitasjer renser o.l ( på en enkel måte ) søvn er en helbredende prosess

Skrevet

Er det noen grunn til at du sover 2-5 timer om natta ?

5 timer søvn om natta er ikke så ille. 2timer er litt i minste laget mtp på søvndybde. Er vel sånn at en helst skal innom REM-søvn ila en periode. Noen havner rasere i denne fasen av søvnen en andre, veldig individuelt. Er du på søvn underskudd over lang tid vil det gå utover vekt (opp eller ned), kognitive evner og tiltakslyst. Jeg vil tro at kroppen vil tvinge til søvn om du har behov for mer etter en stund på underskudd.

Det viktigste blir vel å finne ut hvorfor du ikke sover lenger, og om hvordan var dine søvnrutiner før ?

Skrevet

Jeg sover også så lite, og har vel sovet så lite i 4 år nå. Eldstemann hadde store søvnvansker til han var 2.5, han våkner fremdeles en del om nettene og står opp tidlig. Når han begynte å sove bedre om natten, ble minstemann født. Så begynte jeg på skolen igjen, og jobber ofte til sent på natt. Jeg hadde aldri i livet rukket det jeg gjør nå hvis ikke jeg måtte ta litt av søvnen. Jeg merker at det er alt for lite, men jeg fungerer egentlig fint til tross. Jeg tror kroppen min har vendt seg til mindre søvn, og noen kvelder sovner jeg rett etter ungene er lagt, sikkert fordi kroppen min sier at jeg trenger det. Jeg vet ikke om det er slik at man plutselig kan få en smell, men jeg håper ikke det? Håper hvertfall du etterhvert klarer å legge bort tankene slik at du får sove. Jeg vet det ikke er lett, ligger veldig ofte og tenker om nettene jeg også.

Gjest Antarctica
Skrevet

Miryks:

Resten av døgnets tid bruker jeg på ungene, jobb, skole og husarbeid osv. som alle andre.

Gråsonen:

Det er ikke slikt at jeg ikke vil sove for det vil jeg så gjerne, men jeg får rett og slett ikke til å sove.. Mye å tenke på og tankene kommer alltid om natten:(

Før sov jeg 7-9 timer, får jeg 7 timers søvn så er jeg opplagt.

Hi

Resten av døgnets tid - 22 timer? Så mye bruker ikke jeg på ungene, jobb, skole og husarbeid. Ikke snakk om, hvis helsa går fyken kan jeg jo ikke bruke en eneste time på alt dette mer...

Men det du beskriver høres ut som stress-symptomer. Starter ofte med søvnløshet og grubling. Kanskje du har for mye av unger, jobb, skole og husarbeid? Til sammen, mener jeg. Hvis man har så mye i livet at man bruker opp de timene man skulle ha sovet på å gruble, er det jo bare med på å ødelegge mer.

Jeg har hatt perioder da jeg ikke klarer å sovne for bare grubling. Jeg måtte lære meg å si til meg sjøl: Dette løser jeg ikke ved å tenke på det - jeg løser det bedre ved å slippe det, så jeg får sove, da kan jeg løse det frisk og uthvilt i morra.

Og så alle søvnrådene som andre gir: bli en veldig kjedelig person og gå i seng på samme tid hver kveld osv.

Skrevet

Ja, dette høres ut som stress eller overbelastning. Det er ikke bra for deg! En ting er å ha et mindre søvnbehov en annen ting er å ikke få sove pga tankespinn. Du må prøve å få igang søvnrutinene dine igjen, dvs gjøre faste rutiner hver kveld som fremmer søvnen din. Vi voksne har også søvnassosiasjoner, slik som barn.

Tenk deg den rutinen du gjør for barna dine hver kveld, fordi den gjøres i forbindelse med søvn og gjøres regelmessig hver kveld begynner allerede kroppen ved stell å forberede seg til søvn.. sende ut fine små søvndyssende hormoner!

Dette må du prøve få til selv og! Værste fall kan underskudd av søvn pga stress føre til angst. Søvn er veldig vikig for hjernen vår - særlig REM fasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...