Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Han er i mine øyne en liten gutt. Ser det er mange som mener at han om et halvt år, års tid skal kunne greie alt mulig. Jeg blir som regel litt forfjamsa når disse trådene kommer. Siste var at han absolut burde greie å gå alene i herre garderiben etter bassrng besøk. Noe jeg synest er på kanten til uansvarlig. Han kan bli stjelt av pedofile eller forgrepet seg på inne i garderoben. Ikke sikkert det alltid er så mange til stede til å reagere. Han kan snike seg tilbake til bassenget og drukne, mens han er uten tilsyn. Han er liten! Ser på de som er på året over. De er også små! Ser ikke at an ved skoletart plutslig skal bli så veldig mye større!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Om han ikke kan så mye så burde dere begynne å trene på det å vaske seg selv, vaske håret, kle på seg, sitte stille, klokka, knyte sko og endel andre ting de fleste barn kan når de begynner på skolen. Ikke undervurder gutten din. Han er sikkert veldig motivert for å lære så det er bare å kjøre på. Han er ingen baby lengre.
Gråsonen Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Jeg reagerer ikke på at en syvåring er med mamman sin inne i damegarderoben. Vil tro om han er så moden da, at det er mer flaut for han en for meg at han ser puppene mine. Dessuten nakenhet er VELDIG naturlig, og han er fortsatt langt unna tenårene. Er man så veldig redd for at smågutter skal få et glimt av puppene sine, burde man kanskje ikke dra i offentlig bad mener nå jeg
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Føler det på samme måten Samtidig vet jeg at de vokser mye iløpet av det neste året. Man må vel bare slippe opp litt. Utrolig hvor selvstendige de kan være om de må
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Akkurat å gå alene i grderoben trenger han jo ikke gjøre foreløpig, han bør bare holde seg unna damegarderober etter at han har begynt på skolen. Ellers er det utrlig hva de klarer helt fint hvis du bare gir dem litt ansvar og lar dem øve litt.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Er man så veldig redd for at smågutter skal få et glimt av puppene sine, burde man kanskje ikke dra i offentlig bad mener nå jeg HELT UENIG! Småjentene skal ikke måtte avstå fra å dra i bassenget fordi småguttene ikke kan gå i rett garderobe. Småguttene kan gå i garderoben med far. Det er ikke alltid mor som må stå for den biten og har ikke ungen en far så får man alliere seg med en venn eller så får DE bli hjemme! Jeg er av den typen som sier ifra når det kommer smågutter over 5 år (og ja, jeg spør hvor gammel guttene er for det er 5års-grense) og er de over 5 år så gir jeg beskjed til vaktene så mor og sønn må forlate. Da lærer de til neste gang. I jentedusjen er det jentene som har forrang.
Skylander Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har som mål at han skal kunne tørke seg ordentlig etter bommelom og klare å knytte skolisser. Tar det knusende med ro jeg, utrolig hvor fort store de blir når de begynner på skolen. Jeg vet min klarer mere enn han gir uttrykk for at han klarer til meg, så han lurer meg litt fordi han ikke gidder.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Jeg reagerer ikke på at en syvåring er med mamman sin inne i damegarderoben. Vil tro om han er så moden da, at det er mer flaut for han en for meg at han ser puppene mine. Dessuten nakenhet er VELDIG naturlig, og han er fortsatt langt unna tenårene. Er man så veldig redd for at smågutter skal få et glimt av puppene sine, burde man kanskje ikke dra i offentlig bad mener nå jeg Det er ikke av hensyn til de voksne damene hovedsaklig guttene bør skifte i sin egen garderobe når de kommer i skolealder. Det er av hensyn til de jevnaldrende jentene.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Om dere føler han er for liten kan han bli med sin far, onkel eller en venn av deg i herregarderoben. Har du ikke dette må dere bare innse at det vil bli en tid dere dere ikke kan gå i svømmehallen. Det at du ikke vil la han gå alene i guttegarderoben betyr ikke at du kan fortsette å ta han med deg i jentegarderoben.
Gjest Alimka Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Min gutt er også seks og skolegutt til høsten, uten at det bekymrer meg stort - jeg føler han mestrer det som er viktig å mestre. Men siden du er inne på dette med basseng osv. - da jeg var barn var det også "gjengs oppfatning" at man måtte gå i riktig garderobe ved skolestart. ....og da begynte man på skolen som 7åring! Tror det er viktig å huske på ved slike ting som "det bør du kunne til skolestart", for antakelig "burde du kunne det (samme) til skolestart" for 20-30 år siden også, når du altså var et år eldre da du begynte på skolen. Velger ellers å holde meg utenfor garderobediskusjonen...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Ja, han er i DINE øyne, og nettopp på grunn av at mange mødre er som deg, så er ikke barna så klare som de bør være når de starter på skolen. Her skal du få en liste fra en OPPGITT småskolelærer over ting en normal førsteklassing HAR forutsetninger for å klare: 1. Tørke seg selv på do (VIRKELIG!) 2. Skifte tøy (type strømpebukse o.l) når han har blitt våt, UTEN at noen må be ham om det. 3. Kle på seg (både inneklær og uteklær) selv. 4. Brette over støvler og votter (dersom det ikke er en usedvanlig trang dress e.l.) 5. Komme på plass når klokka ringer. 6.Spise tilstrekkelig med mat på 25 min, uten at noen må mase på ham. 7. Klare seg selv i garderoben. (Type legge tøyet sitt ryddig på en plass, vaske seg godt med såpe på hele kroppen, vaske hår med sjampo, tørke seg, kle på seg rent tøy, pakke ned skittent tøy.) 8. Leke i bassenget uten armringer (og gjerne forsøke å svømme litt). 9. Hoppe fra kanten uten å holde for nesa. Altså tåle å ha hodet under vann 10. Rime med enkle ord. 11. VIte at bokstaver er tegn som lager lyder, og at vi bruker dem til å skrive/lese. 12. Vite at vi begynner øverst til venstre når vi leser/skriver. 13. Klare å fortelle sammenhengende om opplevelser. 14. Ha kjennskap til grunnleggende begreper slik som lang, tung, kort, høy, lav , lett, tyngre, lettere, større, mindre, flere enn, færre enn, før, nå, senere, dag/natt, lyst/mørkt, oppe/nede, øverst/nederst o.s.v. 15. Vite hvordan man skal oppføre seg i diverse sosiale settinger, slik som kino, teater, svømmehall, sangsamling o.l. (Dvs. ha forståelse for at man ikke skal kommentere ting på kino/teater, og at man ikke kan snakke ubegrenset når man er 60 barn samlet i ett rom.) 16. Farger! 17. å telle til MINST 20. Det er sikkert mye mer, men dette er det jeg kom på nå. De er ikke så små, men de blir fordømt hjelpesløse dersom ikke foreldrene oppfordrer dem til å bli selvstendige, og til å klare seg selv. Skole er ikke barnehage!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 "8. Leke i bassenget uten armringer (og gjerne forsøke å svømme litt). 9. Hoppe fra kanten uten å holde for nesa. Altså tåle å ha hodet under vann" SERIøST ?? Er du forøvrig sikker på at du er lærer i småskolen? Du høres noe sint ut
Gråsonen Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Men i alle dager! Er vel ikke sånn at alle smågutter har en pappa som kan ta dem med til svømmehallen. Skal småguttene måtte bli hjemme eller gå i garderoben på egenhånd fordi potensielt en annen jente på samme alder kan bli flau ? Hva om vi snur saken, la oss si en alenepappa må la 7 åringen gå alene i kvinnegarderoben ? Er det ok? Til deg som sier ifra, synes det er smålig. Hvis det bryr deg så mye kan du vel vente noen minutter med å kle av deg ? Heeeelt greit dere synes det er flaut men nakenhet er fortsatt naturlig! Jeg mener fortsatt at en syvåring skal få lov til å bli med mamman eller pappan sin inn i garderoben uansett kjønn! men det er nå meg da, og tydelig mange uenige
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Men i alle dager! Er vel ikke sånn at alle smågutter har en pappa som kan ta dem med til svømmehallen. Skal småguttene måtte bli hjemme eller gå i garderoben på egenhånd fordi potensielt en annen jente på samme alder kan bli flau ? Hva om vi snur saken, la oss si en alenepappa må la 7 åringen gå alene i kvinnegarderoben ? Er det ok? Til deg som sier ifra, synes det er smålig. Hvis det bryr deg så mye kan du vel vente noen minutter med å kle av deg ? Heeeelt greit dere synes det er flaut men nakenhet er fortsatt naturlig! Jeg mener fortsatt at en syvåring skal få lov til å bli med mamman eller pappan sin inn i garderoben uansett kjønn! men det er nå meg da, og tydelig mange uenige Jeg mener at man bør ikke ta mer hensyn til guttene enn til jentene. Og over en viss alder så er det ikke så veldig kult å møte guttene i klassen når man selv er naken i dusjen og det er sikkert det samme for guttene at det er ikke så veldig morsomt å treffe på jentene i klassen når man er naken i dusjen. Ja, samme regler for jentene som for guttene og omvendt. Og hvorfor skal det være slik at vi skal ta hensyn til de som ikke har en mann, venn el. eller gutter som ikke kan dusje alene? Hvorfor skal ikke de ta hensyn til min datter på 6 år? Fortjener ikke hun å kunne få dusje i fred i JENTEgarderoben? Ville du likt at jevnaldrende menn skulle dusje sammen med deg i svømmehallen?
lille sprelle Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Uten at jeg vet noe om HI og hvordan dere har det og gjør det hjemme hos dere selv, så ser jeg at min snart 4-åring helt naturlig er i ferd med å klare ganske så mye selv uten at vi har jobbet så hardt for det. Det var en som snakket om at kravene først ble forventet av oss som begynte på skolen som syvåringer. Tja - hjemme hos oss hadde vi ihvertfall lært å lage matpakker, gikk nesten to km til skolen alene osv da vi var 7. At ikke en 6-åring skal kunne klare å ordne seg selv i en skolesituasjon (mat, do osv), i dusjen osv synes jeg er rart. Jeg tror barn gjerne vil lære og bare se på de eksemplene vi får fra u-land der barn nede i 6-7årsalderen må ta ansvaret for mindre søsken. Jeg er selvsagt ikke for det og barn skal få lov til å være barn gjennom lek osv. MEN det er da vår jobb som foreldre å hjelpe dem å lære å bli selvstendige! Mitt mål for mitt barn er at hun skal bli et selvstendig menneske som skal ta ansvar for seg selv. Den lærdommen må begynne fra de er små og vare til de klarer seg selv. Ved 12-13-årsalderen bør de kunne klare det meste av livets sider selv med litt veiledning fra foreldrene. (jeg mener ikke at de da skal være "voksne", men at de skal kunne ta vare på seg selv, holde orden på avtaler, ordne med lekser, planlegge osv.). Hvis barnet ikke en gang kan tørke seg i stumpen når de er 6, når skal de begynne å lære det og alt annet da?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Ja, han er i DINE øyne, og nettopp på grunn av at mange mødre er som deg, så er ikke barna så klare som de bør være når de starter på skolen. Her skal du få en liste fra en OPPGITT småskolelærer over ting en normal førsteklassing HAR forutsetninger for å klare: 1. Tørke seg selv på do (VIRKELIG!) 2. Skifte tøy (type strømpebukse o.l) når han har blitt våt, UTEN at noen må be ham om det. 3. Kle på seg (både inneklær og uteklær) selv. 4. Brette over støvler og votter (dersom det ikke er en usedvanlig trang dress e.l.) 5. Komme på plass når klokka ringer. 6.Spise tilstrekkelig med mat på 25 min, uten at noen må mase på ham. 7. Klare seg selv i garderoben. (Type legge tøyet sitt ryddig på en plass, vaske seg godt med såpe på hele kroppen, vaske hår med sjampo, tørke seg, kle på seg rent tøy, pakke ned skittent tøy.) 8. Leke i bassenget uten armringer (og gjerne forsøke å svømme litt). 9. Hoppe fra kanten uten å holde for nesa. Altså tåle å ha hodet under vann 10. Rime med enkle ord. 11. VIte at bokstaver er tegn som lager lyder, og at vi bruker dem til å skrive/lese. 12. Vite at vi begynner øverst til venstre når vi leser/skriver. 13. Klare å fortelle sammenhengende om opplevelser. 14. Ha kjennskap til grunnleggende begreper slik som lang, tung, kort, høy, lav , lett, tyngre, lettere, større, mindre, flere enn, færre enn, før, nå, senere, dag/natt, lyst/mørkt, oppe/nede, øverst/nederst o.s.v. 15. Vite hvordan man skal oppføre seg i diverse sosiale settinger, slik som kino, teater, svømmehall, sangsamling o.l. (Dvs. ha forståelse for at man ikke skal kommentere ting på kino/teater, og at man ikke kan snakke ubegrenset når man er 60 barn samlet i ett rom.) 16. Farger! 17. å telle til MINST 20. Det er sikkert mye mer, men dette er det jeg kom på nå. De er ikke så små, men de blir fordømt hjelpesløse dersom ikke foreldrene oppfordrer dem til å bli selvstendige, og til å klare seg selv. Skole er ikke barnehage! Selvsagt enig i at det er viktig å lære barna ting og oppfordre dem til å bli selvstendige, men barn er så forskjellige, og hvis du blir så OPPGITT over alt barna ikke kan så er kanskje ikke læreryrket det riktige for deg? Hilsen annen lærer (på høyere nivå i skolen) som har skolegutt til høsten. Han mestrer det meste på den lista, men ikke alt, og det bekymrer meg ikke et sekund. Han er helt normal - og jeg forventer at skolen vet at normaliteten er stor! Man kan gjerne ønske seg en idealskole med perfekte barn på likt nivå (helst et høyt nivå) - men slik er det ikke!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Men i alle dager! Er vel ikke sånn at alle smågutter har en pappa som kan ta dem med til svømmehallen. Skal småguttene måtte bli hjemme eller gå i garderoben på egenhånd fordi potensielt en annen jente på samme alder kan bli flau ? Hva om vi snur saken, la oss si en alenepappa må la 7 åringen gå alene i kvinnegarderoben ? Er det ok? Til deg som sier ifra, synes det er smålig. Hvis det bryr deg så mye kan du vel vente noen minutter med å kle av deg ? Heeeelt greit dere synes det er flaut men nakenhet er fortsatt naturlig! Jeg mener fortsatt at en syvåring skal få lov til å bli med mamman eller pappan sin inn i garderoben uansett kjønn! men det er nå meg da, og tydelig mange uenige Det er ikke en menneskerett å gå i svømmehallen så ja kan han ikke gå selv i rett garderobe etter en viss alder får de bli hjemme.
Gråsonen Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 for å være helt ærlig. Og nå er jeg helt ærlig. (Jeg har kanskje et veldig liberalt syn på nakenhet?) Hvis det var normalisert ville det brydd meg mindre å dusje sammen med menn. Jeg bryr meg duken om penis i settinger som dusj, stell, strand o.l det er bare en kroppsdel for meg i disse sammenhengene. Kommer det inn en syvåring i damegarderoben sammen med moren sin så tenker jeg ikke noen ting over det. En ting er at han tilsynelatende ser syv år ut, en annen ting er om han har evner som en syvåring. Det kan jeg heller ikke vite og jeg har ingen ting med å spørre moren om hvor gammelt barnet er. Takler man ikke å kle seg naken å dusje 3-5 minutter sammen med andre mennesker synes jeg man skal la være å oppsøke offentlig bad. Nei, er riktig det ikke er en menneskerett å bade i badebasseng. Men er det faktisk kommet så langt at man skal eksludere noen fordi evt andre kan bli flaue eller ille til mote av å måtte dele garderobe med en av motsatt kjønn ? Jeg tenker at jeg kanskje har et veldig liveralt syn på nakenhet og ikke føler meg ille til mote naken med andre menneser.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 for å være helt ærlig. Og nå er jeg helt ærlig. (Jeg har kanskje et veldig liberalt syn på nakenhet?) Hvis det var normalisert ville det brydd meg mindre å dusje sammen med menn. Jeg bryr meg duken om penis i settinger som dusj, stell, strand o.l det er bare en kroppsdel for meg i disse sammenhengene. Kommer det inn en syvåring i damegarderoben sammen med moren sin så tenker jeg ikke noen ting over det. En ting er at han tilsynelatende ser syv år ut, en annen ting er om han har evner som en syvåring. Det kan jeg heller ikke vite og jeg har ingen ting med å spørre moren om hvor gammelt barnet er. Takler man ikke å kle seg naken å dusje 3-5 minutter sammen med andre mennesker synes jeg man skal la være å oppsøke offentlig bad. Nei, er riktig det ikke er en menneskerett å bade i badebasseng. Men er det faktisk kommet så langt at man skal eksludere noen fordi evt andre kan bli flaue eller ille til mote av å måtte dele garderobe med en av motsatt kjønn ? Jeg tenker at jeg kanskje har et veldig liveralt syn på nakenhet og ikke føler meg ille til mote naken med andre menneser. Men dette handler da altså ikke om oss voksne, men om barna og hva barna ønsker å vise frem av sine kropper. At du ikke blir sjenert er ikke ensbetydende med at en jente, eller en gutt, på 8 år ikke blir flau og sjenert. Og hvem tar man mest hensyn til da? Jo, det er garderobens rette "eier". Verre er det ikke.
Gråsonen Skrevet 3. mars 2012 #20 Skrevet 3. mars 2012 Svarte bare på et spørsmål ei stilte lengre oppe i diskusjonen. Forstår veldig godt at barn kan være sjenerte. Forstår også at voksne kan være sjenerte. Men alikavel synes jeg ikke noe om å utvise en liten gutt og mammans hans fordet om. Skjønner at grensa må gå et sted men synes ikke 7 år er en alder der man skal begynne å skille jenter og gutter på den måten. Fks så kan min snart 3 åring være sjenert, skal jeg da gå i herregarderoben med han fordi han blir flau av å være naken forran andre barn. (uavhengig av kjønn) ? å ta hensyn går også begge veier.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #21 Skrevet 3. mars 2012 Takler man ikke å kle seg naken å dusje 3-5 minutter sammen med andre mennesker synes jeg man skal la være å oppsøke offentlig bad. Herregud! Det er barn du snakker om her! Takler man ikke det å gå i rett garderobe og å dusje alene Så får man bli hjemme! De som går i rett garderobe skal ikke bli straffet fordi andre mener seg hevdet over alle regler og at deres barn går først uansett.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #22 Skrevet 3. mars 2012 I de fleste svømmehaller er 6 år grensen for feil garderobe så det løser seg selv.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #23 Skrevet 3. mars 2012 for å være helt ærlig. Og nå er jeg helt ærlig. (Jeg har kanskje et veldig liberalt syn på nakenhet?) Hvis det var normalisert ville det brydd meg mindre å dusje sammen med menn. Jeg bryr meg duken om penis i settinger som dusj, stell, strand o.l det er bare en kroppsdel for meg i disse sammenhengene. Kommer det inn en syvåring i damegarderoben sammen med moren sin så tenker jeg ikke noen ting over det. En ting er at han tilsynelatende ser syv år ut, en annen ting er om han har evner som en syvåring. Det kan jeg heller ikke vite og jeg har ingen ting med å spørre moren om hvor gammelt barnet er. Takler man ikke å kle seg naken å dusje 3-5 minutter sammen med andre mennesker synes jeg man skal la være å oppsøke offentlig bad. Nei, er riktig det ikke er en menneskerett å bade i badebasseng. Men er det faktisk kommet så langt at man skal eksludere noen fordi evt andre kan bli flaue eller ille til mote av å måtte dele garderobe med en av motsatt kjønn ? Jeg tenker at jeg kanskje har et veldig liveralt syn på nakenhet og ikke føler meg ille til mote naken med andre menneser. Som mange tidligere har understreket så er det ikke av hensyn til voksne damer, men av hensyn til de jevngamle jentene. Det er ikke særlig gøy for en jente på 6-7 å møte en gutt i klassen i dusjen..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #24 Skrevet 3. mars 2012 Svarte bare på et spørsmål ei stilte lengre oppe i diskusjonen. Forstår veldig godt at barn kan være sjenerte. Forstår også at voksne kan være sjenerte. Men alikavel synes jeg ikke noe om å utvise en liten gutt og mammans hans fordet om. Skjønner at grensa må gå et sted men synes ikke 7 år er en alder der man skal begynne å skille jenter og gutter på den måten. Fks så kan min snart 3 åring være sjenert, skal jeg da gå i herregarderoben med han fordi han blir flau av å være naken forran andre barn. (uavhengig av kjønn) ? å ta hensyn går også begge veier. Når det er en grense på 5 år eller 6 år så kan selvsagt svømmehallen be de som ikke evner å følge enkle regler om å forlate hallen på lik linje med de som dusjer med badetøyet på, som plager andre, som sniker seg inn på barnebillett osv. Om 3åringen din blir flau så tenker jeg at du som mor burde ta hensyn til barnet ditt og enten sende ham med en mann eller å bli hjemme. å presse barna til å vise frem kroppen sin er aldri en god idè selv om mor aldri så mye er en frilynt sjel. La barna sette sine egne grenser!
Gråsonen Skrevet 3. mars 2012 #25 Skrevet 3. mars 2012 hehe, nå vet jeg ikke helt hvor du får det fra at jeg har hatt med sønnen min i svømmehallen. Det var bare ment som et eksempel Noen nærmere forklaring gidder jeg ikke gi, blir vel vendt ut av perspektiver! Blir faktisk overassket! Trodde det var større alburom en som nevnt, men da tar jeg feil ang det, beholder min mening i stillhet. Tror jeg aldri i verden kunne fått det til å jagd ut en syvåring av garderoben med mamman sin. Mener fortsatt at hensyn går begge veier og kanskje (bare en liten tanke som sikkert setter fyr på hele kåken.) Hvis deres 7 år gamle jenter er så nervøse over å skulle kle seg naken forran et mindre eller jevngammelt barn, så skulle dere lært barna deres at nakenhet er naturlig og ingen har noe å skjule ? Og om det ikke er overkommelig, så burde de kanskje ikke dra i svømmehallen ? Men de har jo sååå lyst. Tipper den syv år gamle gutten med en enslig mor også har kjempe lyst til å bade.. Bare en liten tanke som sagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå