Gå til innhold

Ett spørsmål ang oss alenemødre :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to veninner, med hvert vårt barn, og vi er begge to alenemødre. Jeg og min veninne skal ta med oss barna og flytte sammen til en by om noen mnd, vi skal gå høyskole sammen. Her vi bor nå, er det sånn at vi faktisk kan få en 110 kvardratmeters leilighet til 3000 kr, mens der vi skal bo om noen mnd( vi har funnet oss leilighet ), der må vi plutselig betale 11 400 kr. Og det er ganske mye mer i mnd enn hva vi er vant med. Jeg har snakket med nav, og spurt om hvordan det blir med stønader osv når vi to bor sammen, og de sa at så lenge vi ikke har noe ekteskaplig, eller kjærestelignende forhold, så blir vi fremdeles regnet som alenemødre, og vi får begge det vi får idag. ( aleneforsørgerstønad ). Det jeg nå lurer på, er om det samme gjelder for bostøtte? Sjangsen er vel heller liten, men siden vi blir regnet som "hver for oss" ifølge nav, er det da en mulighet for at vi blir regnet som det i husbanken også, og får hver sin bostøtte, selv om vi bor i samme leilighete? For å si det enklere, to bostøtter på en leilighet?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bostøtte regnes for alle som bor i husstanden

Skrevet

Bostøtte regnes for alle som bor i husstanden

Altså det vil si at om dere får så får dere en bostøtte og den regnes ut fra inntekten til alle i husstanden fordelt på antall mennesker som bor i husstanden

Skrevet

dere får jo stipend og lån også 7-8 tusen i mnd.

Skrevet

Jeg er alenemamma og student. Har inn 10 000,- i os, 3700,- i stipend, 1000,- i barnebidrag og 2700,- i barnetrygd. Betaler 6000,- i husleie og det går HELT fint :)

Jeg kvalifiserer forøvrig ikke til bostøtte.

Skrevet

Dere kan søke om bostøtte hver for dere, for den summen dere hver for dere betaler for å bo.

Dere er ikke en husstand(for dere er ikke en familie).

• 2 år senere...
Skrevet

hei, ser dette er en gammel tråd, men jeg er alenemamma og lurer litt på hvordan det er å leve med en annen alenemamma? har begynt å undersøke dette litt - noen erfaringer? Det hadde vært fantastisk å kunne få litt bedre plass og litt mer lek for jenta mi. Hvordan "fant" dere hverandre? hvordan løser dere fordeling på utgifter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...