Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 man ser svarene i tråden under angående Melange kontra meierismør. Hadde folk lært seg litt om hva som er bra for en og hva som ikke er det og lagt om kostholdet sitt deretter, så hadde barna deres kanskje vokst opp med et litt sunnere utgangspunkt. Og ikke skyld på at smaken er så god....for alle vet at smaken det er kun en vane. Man mååååå ikke ha den og den smaken på maten sin fordi det er så godt. Man kan også kose seg med den smaken innimellom, og så overlate plassen til andre, like så gode men kanskje litt uvante, smaker resten av uka. Slik at kroppen blir glad.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 men det er ikke så lett å vite hva som er bra og ikke når man finner like mange artikler om begge deler. Om du skjønner. Uansett hva man spiser er måtehold en viktig faktor.
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Er dette den tredje tråden i dag om dette temaet? Hvorfor slikt stort engasjement? Jeg er 1,57 høy og 55 kg, anser ikke verken meg eller barna som spesielt feite selv om jeg bruker Melange
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Ja, for det er jo Melange som gjør folk feite. Ikke potetgull, rømme, smågodt, sjokolade, pommes frites, brus og generell latskap. Flott at du ryddet opp i dette.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Ja, for det er jo Melange som gjør folk feite. Ikke potetgull, rømme, smågodt, sjokolade, pommes frites, brus og generell latskap. Flott at du ryddet opp i dette. HI...Nei jeg skjønner jo at det ikke er den eneste synderen. Men holdningen folk hadde til dette i tidligere tråd, viser at de faktisk setter smak foran helse, den smaken de alltid har kjent og ikke vil gi slipp på. Og det er jo der problemet ligger....i holdningene!!
Tauriel Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Her brukes melange pga at det finnes en uten melk... Så ungen her kommer til å bli feit pga min holdning ang egen helse pga allergi?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Er dette den tredje tråden i dag om dette temaet? Hvorfor slikt stort engasjement? Jeg er 1,57 høy og 55 kg, anser ikke verken meg eller barna som spesielt feite selv om jeg bruker Melange HI Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle, mener ikke å skjære noen med kammen min her;) Men, engasjementet mitt kommer fordi det er jo et stort helseproblem og jeg kan ikke fatte og forstå hvordan folk egentlig kan "slippe unna" med å fete opp barna sine med usunt kosthold (de verste tilfellene). Det er jo til tider et slags overgrep mot dem...de gangene det er virkelig ille. Og generelt så synes jeg denne holdningen er usmakelig, rett og slett. At fordi det smaker så godt så gidder jeg ikke bruke noe annet, men klage over vekta mi, det gjør jeg med glede/smerte!(gjelder da ikke deg....men du burde kanskje tenkt på å bytte ut melange uansett, da den rett og slett ikke gjør deg noe godt i det hele tatt....det bare synes ikke)
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Ja, for det er jo Melange som gjør folk feite. Ikke potetgull, rømme, smågodt, sjokolade, pommes frites, brus og generell latskap. Flott at du ryddet opp i dette. HI...Nei jeg skjønner jo at det ikke er den eneste synderen. Men holdningen folk hadde til dette i tidligere tråd, viser at de faktisk setter smak foran helse, den smaken de alltid har kjent og ikke vil gi slipp på. Og det er jo der problemet ligger....i holdningene!! ...og ikke noe sted i resonnementet ditt sneiet du innom muligheten for at "liker en smak" ikke er det samme som "spiser en kilo av det daglig"?
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Ja, for det er jo Melange som gjør folk feite. Ikke potetgull, rømme, smågodt, sjokolade, pommes frites, brus og generell latskap. Flott at du ryddet opp i dette. HI...Nei jeg skjønner jo at det ikke er den eneste synderen. Men holdningen folk hadde til dette i tidligere tråd, viser at de faktisk setter smak foran helse, den smaken de alltid har kjent og ikke vil gi slipp på. Og det er jo der problemet ligger....i holdningene!! Masse sunne ting smaker bedre enn usunne ting. Grandiosa, potetgull, pommes frites og billig majones, for eksempel, smaker grimt. Mens min egen pizza av tomaeter, basilikum og mozzarella smaker godt, og de nærmest fettfrie ovnbakte potetene gubben lager, og majonesen han får til av eggeplomme, litt olje og eddik. Nam, nam, jeg styres av smaken. Men det blir ikke usunt av den grunn. Og speilegget blir ikke feitere om du steker det i melange, meierismør eller håndpresset økologisk tistelkjerneolje fra Mongolia. Forutsatt at du bruker like mange gram fett i steikinga. Så Melange er ikke synderen her, men det forholdet til maten som mange har: et junkie-forhold.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Her brukes melange pga at det finnes en uten melk... Så ungen her kommer til å bli feit pga min holdning ang egen helse pga allergi? HI Sannsynligvis ikke, men du vet at du kan bytte ut melange med planteolje i mange tilfeller...litt sunnere men like fetende selvfølgelig.
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Er dette den tredje tråden i dag om dette temaet? Hvorfor slikt stort engasjement? Jeg er 1,57 høy og 55 kg, anser ikke verken meg eller barna som spesielt feite selv om jeg bruker Melange HI Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle, mener ikke å skjære noen med kammen min her;) Men, engasjementet mitt kommer fordi det er jo et stort helseproblem og jeg kan ikke fatte og forstå hvordan folk egentlig kan "slippe unna" med å fete opp barna sine med usunt kosthold (de verste tilfellene). Det er jo til tider et slags overgrep mot dem...de gangene det er virkelig ille. Og generelt så synes jeg denne holdningen er usmakelig, rett og slett. At fordi det smaker så godt så gidder jeg ikke bruke noe annet, men klage over vekta mi, det gjør jeg med glede/smerte!(gjelder da ikke deg....men du burde kanskje tenkt på å bytte ut melange uansett, da den rett og slett ikke gjør deg noe godt i det hele tatt....det bare synes ikke) Joda, jeg ser hva du mener. Men jeg har rett og slett ikke tenkt over det før jeg leste disse trådene i dag Fikk bare litt følelsen av å stå til rette ovenfor Gillian McKeith i hovedinnlegget (Og ja, nå gjeipa jeg til deg.. hehe)
Tauriel Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Her brukes melange pga at det finnes en uten melk... Så ungen her kommer til å bli feit pga min holdning ang egen helse pga allergi? HI Sannsynligvis ikke, men du vet at du kan bytte ut melange med planteolje i mange tilfeller...litt sunnere men like fetende selvfølgelig. Til baking er melange kjempebra, og de gangene jeg har brukt planteolje i baking har maten vært mislykket. I tillegg har jeg også opplevd at jeg må bruke mer av det i steking. (Ja jeg har prøvd) Som det er sakt over her, alt med måte. Jeg super ikke i meg melange med sugerør eller dynker maten min i det, man bruker det ved steking og baking. Mat skal smake godt, hvis ikke spiser jeg den rett og slett ikke. Jeg kutter heller ut snax som potetgull eller søtsaker enn smaken i en god middag.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Det er stort sett ikke bruken av litt melange eller meierismør som ligger til grunn for blant annet det økende fedmeproblemet. Fedmeproblemet ligger stort sett heller ikke hos de som er mer opptatt av smaken på maten. De som er opptatt av smak, spiser nemlig ikke junk...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Smaken er ikke bare en vane. Jeg er oppvokst i et land der vi ikke har havrebrød og grovbrød, og klarer til dags dato ikke spise det, uansett hvor sunt det er. Spiser rugbrød og loff om hverandre. Samtidig som jeg heller ikke spiser rosenkål, blomkål, paprika, tran og gulrotjuice, selv om det er sunt, fordi jeg brekker meg av smaken. Og tro meg, jeg har prøvd flere ganger å venne meg til smaken mange ganger, men synes det smaker like ille hver gang. Hadde de laget mer sunn mat med smak (og ikke trukket all fett og sukker ut av matvarer, slik Tine har gjort med yoghurten for eksempel, med det resultat at den har ekkel konsistens og smaker høgg), så hadde flere spist sunt. Jeg spiser ikke sjokolade eller potetgull, nettopp fordi jeg ikke synes det smaker noe godt. Men is er stor favoritt Forresten, til dere tilhengere av lette produkter istedet for seterrømme, meierismør, saft osv, hadde dere visst hva som var i tilsetningsstoffene som gjør maten "lett", så hadde dere besvimt. Aspartam og andre kreftfremkallende stoffer er ikke akkurat sunt Her i huset lager vi mye mat fra bunn. Vi spiser matvarer med fett, proteiner, sukker og kalorier i. Men ungene vil av en eller annen grunn ikke ha lørdagsgodt, fordi de bruker å få dessert i ny og ne og ikke synes godteri er så spennende, siden det ikke er "fysj og æsj og farlig". Eldste spiser ikke godteri og drikker ikke brus, helt av eget tiltak. Han ber om vann i bursdager osv. Yngste er litt mer godtemons, men ikke mer enn naboungene som har "sukkerrestriksjoner" hjemme. Hele familien er sporty, slanke, energiske, og ungene er så å si aldri syke. Eldste har ikke hatt omgangssyke på flere år, selv om det herjet både i barnehagen og skolen her flere ganger om året.
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Tipper du er dansk, med loff og rugbrød?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Tipper du er dansk, med loff og rugbrød? Nope, russisk
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 Åja, men da er du jo sikkert vokst opp med en tradisjon for masse smak i alle fall!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker hverken smør eller Melange jeg, hvertfall ikke til hverdags. Så om jeg får i meg et par julekaker fra svigermor i året, bakt med Melange, så tviler jeg på at det er det som tar livet av meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå