Gå til innhold

Hva synes dere om dugnad? Stiller dere ofte opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn i skolekorps, hvor det er noe dugnad. Vi må kanskje bruke 5 dager i året på dugnad.

Nå har en pappa i dette korpset sendt ut en ganske krass mail til alle foreldrene om at vi må gjøre "opprør" mot all denne dugnaden.

Jeg synes dette er helt hårreisende... hvordan skulle vi ellers fått et skolekorps til å gå rundt? Det er snakk om MYE penger.

Her i huset har vi tre barn, som er med på tilsammen 4 forskjellige aktiviteter. Det sier seg jo selv at det blir litt dugnad i løpet av et år, men vi har nå en gang valgt å få barn, og da må man stille opp.

Jeg gjør jo dette for barna mine.

Ellers så synes jeg i tillegg at det er sosialt og helt greit med dugnad, og tar det som et pluss at jeg blir kjent med foreldrene til de barna mine bruker mye tid sammen med.

Hvordan er det med dere?

Skrevet

Jeg har et barn i skolekorps, hvor det er noe dugnad. Vi må kanskje bruke 5 dager i året på dugnad.

Nå har en pappa i dette korpset sendt ut en ganske krass mail til alle foreldrene om at vi må gjøre "opprør" mot all denne dugnaden.

Jeg synes dette er helt hårreisende... hvordan skulle vi ellers fått et skolekorps til å gå rundt? Det er snakk om MYE penger.

Her i huset har vi tre barn, som er med på tilsammen 4 forskjellige aktiviteter. Det sier seg jo selv at det blir litt dugnad i løpet av et år, men vi har nå en gang valgt å få barn, og da må man stille opp.

Ellers så synes jeg i tillegg at det er sosialt og helt greit med dugnad, og tar det som et pluss at jeg blir kjent med foreldrene til de barna mine bruker mye tid sammen med.

Hvordan er det med dere?

Enig med deg!!

Skrevet

Nå er ikke vår sønn gammel nok til at det er snakk om dugnader enda...

Men det er strengt tatt noe jeg gruer meg til... Med en rygg som ikke virker spesielt godt, og en psyke som er værre, så ser jeg for meg at dugnader blir et marerittt. Kommer vel ærlig talt til å prøve å slippe unna...

Skrevet

Barna mine er ikke så store at de er med på aktiviteter der det er dugnad, men vi har dugnader båre på skolen og i barnehagen, til sammen 4 ganger i året. Vi har bestandig stilt opp selv om det ikke er bestandig vi har lyst. Det blir uansett altid hyggelig når man kommer i gang.

Det jeg kan forstå er at såpessielt de som er alene med barn har vansklig for å stille på så mange dugnader. Jeg har en venninne som er alene med to gutter. Hun er enke med pleietrengende foreldre og lite annen familie. Da fotballklubben påla henne å stille med to voksne til 6 timer dugnad i forbindelse med en fotballcup synes jeg det gikk for langt. De mente hun måtte stille med to personer ettersom hun hadde to barn. Det er drøyt.

Skrevet

Nå er ikke vår sønn gammel nok til at det er snakk om dugnader enda...

Men det er strengt tatt noe jeg gruer meg til... Med en rygg som ikke virker spesielt godt, og en psyke som er værre, så ser jeg for meg at dugnader blir et marerittt. Kommer vel ærlig talt til å prøve å slippe unna...

De fleste dugnader består av mange oppgaver. Ikke alt krever en god rygg. Det trenger du nok ikke å bekymre deg for.

Om du har en psyke som gjør det vansklig å følge opp barna har du kansje en mann som kan ta seg av den delen. Det er sjeldent krav om at begge skal stille opp.

Skrevet

Velger man

Barna mine er ikke så store at de er med på aktiviteter der det er dugnad, men vi har dugnader båre på skolen og i barnehagen, til sammen 4 ganger i året. Vi har bestandig stilt opp selv om det ikke er bestandig vi har lyst. Det blir uansett altid hyggelig når man kommer i gang.

Det jeg kan forstå er at såpessielt de som er alene med barn har vansklig for å stille på så mange dugnader. Jeg har en venninne som er alene med to gutter. Hun er enke med pleietrengende foreldre og lite annen familie. Da fotballklubben påla henne å stille med to voksne til 6 timer dugnad i forbindelse med en fotballcup synes jeg det gikk for langt. De mente hun måtte stille med to personer ettersom hun hadde to barn. Det er drøyt.

Hvorfor skulle hun slippe unna når hun som andra har valgt å ha barna i en aktivitet som krever dugnad?

Da får hun velge andre aktiviteter for de.

Skrevet

Foreløpig har vi kun vært på dugnad i barnehagen og borettslaget - og stiller opp hver gang.

Synes til og med det er ganske så sosialt.

Skrevet

Stiller opp på dugnad hvert år i borettslaget og irriterer meg hvert år over at så få stiller opp.

Syns at det skulle vært krav om å stille en pr.husstand eller betale for seg.

Syns også dette skulle gjelde for andre situasjoner der det er dugnad.

Stille opp eller betale. Så fikk man selv velge.

Ellers har vi valgt bhg som ikke har dugnad :)

Skrevet

Hvorfor skulle hun slippe unna når hun som andra har valgt å ha barna i en aktivitet som krever dugnad?

Så barna skal holdes utenfor den aktiviteten de elsker, fordi man ikke har noen å ta med seg på dugnad? Eller fordi man har problemer med å stille opp selv fordi man er alenemor? Latterlig.

Jeg selv hater dugnader. Både fordi jeg er sosialt svak selv og misliker det sosiale ved dugnader, og fordi jeg syns det er vanskelig å delta på pga et barn med spesielle behov. Dugnadene er ofte lagt opp så man skal ha med barna sine for å gjøre det lettere å stille opp. For oss hjelper det ikke noe, for det er ikke barebare å ha med barna. Så jeg er ikke fan av det. Men da sønnen gikk på korps var jeg klar til å stille opp på tre dagers loppemarked. Men så sluttet han noen uker før, så da slapp jeg unna det.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Velger man

Syns du virkelig at en aleneforeldre ikke kan ha to barn på samme aktivitet fordi hver unge skal ha en foresatt med?

Syns du at vi får et godt samfunn hvis alt er så firkantet?

Skrevet

Enkelte korps er i overkant når det gjelder dugnad synes jeg og jeg kommer ikke til å satse på at snupp begynner i korps, men forøvrig stiller vi gjerne opp på dugnad. Det er greit å møte de andre foreldrene og ta i et tak for fellesskapet.

Skrevet

Kan en ikke stille på dugnad, kan en heller ikke melde barn på aktiviteter som krever dugnad. Alle bør bidra til fellesskapet. Om en ikke fikser å møte opp, kan en heller bake en kake til kaffepausen/sende litt frukt.. Det viser at en iallefall viser litt omsorg for fellesskapet og setter pris på at andres foreldre stiller opp for alles barn. Om det ikke hadde vært dugnad ville kontingenten blitt økt tilsvarende slik at foreningen leide inn folk/kunne betale stevner og turer istedet for å ha kakelotteri og drive inn penger på den måten. Men alle får jo mene det de vil.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ville ha betalt med glede.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Har ikke så stort barn at dugnad er aktuelt i forbidelse med aktiviter for henne, men jeg stiler ofte på dugnad for andre ting, som feks. kystlaget, idrettsforeningen osv. Ting som må gjøres som kommer alle tilgode i et lite lokalsamfunn.

Jeg liker dugnad jeg. Morsomt og sosialt :)

Skrevet

Hvordan er det med dere?

Dugnader er en uting. Det burde være valgfritt om man ville delta eller betale mer.

Skrevet

Hvordan er det med dere?

Dugnader er en uting. Det burde være valgfritt om man ville delta eller betale mer.

Dugnad er en svært rettferdig ordning der ingen kan kjøpe seg fri slik at de rike kan late seg hjemme mens de som har mindre penger må stille opp.

Dugnad krever at alle stiller opp uansett om man er rik eller fattig. En god ordning!

Gjest Antarctica
Skrevet

Nr 16 har helt rett. Men når det setter en enslig mor med to fotballunger og pleietrengende foreldre i klemma, er det ikke en god ordning. Da blir det "rik eller fattig, syk eller frisk, enke eller gift!" Da blir det en tvangstrøye.

I mitt tilfelle blir jeg bare litt oppgitt. Hvorfor skal jeg male barnehagen, når det å male hus er et helt fag? Jeg velger profesjonelle til å gjøre det hjemme, hvorfor skal det klattes på av amatører i barnehagen?

Skrevet

Da jeg gikk i speideren for mange år siden kunne faktisk foreldrene kjøpe seg fri fra dugnad. Det var ikke så mye dugnad der så den gangen tror jeg det var 1000kr for to dugnadstimer +loddbøker.

Hvis man skal kunne kjøpe seg fri for dugnad bør det iallefall beregnes en timespris som tilsvarer det å leie inn profesjonell hjelp. Men, jeg synes dugnad er en bra ting med det norske organisasjonslivet. Det gjør at de fleste kan delta selv uten rike foreldre, det skaper tilhørighet til klubben og gjør at foreldre kan bli bedre kjent, noe som hjelper på miljøet generelt.

Korps er jo forresten beryktet når det gjelder dugnader. Dere som har korpsbarn, er det pga dyre instumenter, lite tilskudd eller hva?

Skrevet

HI her.

Å drive et korps er ganske sÅ dyrt ja.

Instrumentene koster veldig mye, og er jo ikke evigvarende nÅr det er barn som bruker dem.

Uniformer koster mye, dirigentene skal ha penger, det koster for privattimer, gjerne gjennom kulturskolen. SÅ ja, mye penger.

SÅ klart kunne man kuttet ut dugnadene, men da hadde vi i vÅrt korps betalt 4000 kr i Året for Å ha med vÅrt barn, og da med tanke pÅ at det er mange søsken der, sÅ tror jeg det ikke hadde blitt store korpset.

Mange som mener at man burde kunne kjøpe seg fri. Ja, det er vel en grei tanke det. Men hva med de som ikke har mulighet til det?

Vi har ogsÅ en i speideren, og der er dugnaden varetelling i en stor butikk. Tenk om alle med penger skulle betalt seg bort fra dette, da hadde det blitt en stoooor jobb for det som ikke har mulighet til det.

ForstÅr virkelig ikke at det er sÅ ille Å gjøre en jobb for sine barn.

Skrevet

Jeg synes også det er sosialt og faktisk litt koselig med dugnad. Nå har vi enda bare dugnad i barnehagen, men synes det er superkoselig:) Har vært med på dugnader på diverse andre ting, og synes det også er litt sosialt.

Jeg liker å bli kjent med nye mennesker og dette er en fin måte. Og jeg liker å kjenne foreldrene til de ungen min skal gå på skole med, være med hjem sammen med etc, og da er det greit å bli litt mer kjent gjennom dugnad også.

Synes ikke denne mannen virker særlig oppegående. Korps, idrett etc er avhengig av at folk stiller på dugnad, og det er en del av det. Hvis det ikke hadde vært for dugnadene, måtte det betales inn mer pr år. Og da hadde det vært galt også.

Skrevet

Jeg er ikke så glad i dugnad, men vi stiller selvsagt opp - for at arbeidet skal bli utført og fordi hvis ikke vi stiller, blir det mer på de som stiller. Har ikke så store barn enda da, så det har bare vært aktuelt i barnehagen og borettslaget så langt. 3-4 ganger pr. år. Vet det blir mer i årene framover ;) Må innrømme jeg godt kunne tenke meg å betale litt mer for å slippe dugnader, eller, dugnader er greit, det er konkret arbeid i noen timer en dag, jeg tror det er verre med sånn "barna/ungdommene skal jobbe for å tjene penger til klasseturen etc. i stedet for at foreldrene skal betale" - det tror jeg er fryktelig mye organisering og jobb for foreldrene, og mye planlegging, godt eksempel på et tilfelle der jeg glatt ville betalt det turen kostet...

Har ellers forståelse for at enkelte grupper har problemer med å stille på dugnad. Og generelt synes jeg familier ikke skal trenge å stille med mer enn en voksen på dugnad (jf. alenemora som måtte stille med to) - noen skal jo passe barn i mens.

Skrevet

HI her.

Å drive et korps er ganske sÅ dyrt ja.

Instrumentene koster veldig mye, og er jo ikke evigvarende nÅr det er barn som bruker dem.

Uniformer koster mye, dirigentene skal ha penger, det koster for privattimer, gjerne gjennom kulturskolen. SÅ ja, mye penger.

SÅ klart kunne man kuttet ut dugnadene, men da hadde vi i vÅrt korps betalt 4000 kr i Året for Å ha med vÅrt barn, og da med tanke pÅ at det er mange søsken der, sÅ tror jeg det ikke hadde blitt store korpset.

Mange som mener at man burde kunne kjøpe seg fri. Ja, det er vel en grei tanke det. Men hva med de som ikke har mulighet til det?

Vi har ogsÅ en i speideren, og der er dugnaden varetelling i en stor butikk. Tenk om alle med penger skulle betalt seg bort fra dette, da hadde det blitt en stoooor jobb for det som ikke har mulighet til det.

ForstÅr virkelig ikke at det er sÅ ille Å gjøre en jobb for sine barn.

Da ville dere jo brukt pengene fra de som kjøpte seg fri til Å leie inn effektive og profesjonelle folk. Kunne hende det ble mindre jobb pÅ alle da.

Skrevet

JA til dugnad! Skulle berre mangle. VI gjer det for borna våre! Hadde sonen min i ein privat SFO ein gong, og der betalte dei "rike" seg ut av dugnadane. FY SKAM SEG! Har fire born og stiller gjerne opp på dugnad!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er ikke så glad i dugnad, men vi stiller selvsagt opp - for at arbeidet skal bli utført og fordi hvis ikke vi stiller, blir det mer på de som stiller. Har ikke så store barn enda da, så det har bare vært aktuelt i barnehagen og borettslaget så langt. 3-4 ganger pr. år. Vet det blir mer i årene framover wink.png Må innrømme jeg godt kunne tenke meg å betale litt mer for å slippe dugnader, eller, dugnader er greit, det er konkret arbeid i noen timer en dag, jeg tror det er verre med sånn "barna/ungdommene skal jobbe for å tjene penger til klasseturen etc. i stedet for at foreldrene skal betale" - det tror jeg er fryktelig mye organisering og jobb for foreldrene, og mye planlegging, godt eksempel på et tilfelle der jeg glatt ville betalt det turen kostet...

Har ellers forståelse for at enkelte grupper har problemer med å stille på dugnad. Og generelt synes jeg familier ikke skal trenge å stille med mer enn en voksen på dugnad (jf. alenemora som måtte stille med to) - noen skal jo passe barn i mens.

Da må jo de som er alene betale barnevakt i stedet, da. For at de andre skal slippe å betale noe, men heller stå og male eller hva det er.

Forresten syns jeg argumentet om "vi gjør det for barna våre, er det så vanskelig å gjøre noe for barna sine" ikke holder en meter. Det er for barna våre vi jobber også, ikke sant? Så vi kan holde liv i dem. Dugnad er som regel i helgene, når vi endelig er i stand til å være sammen med barna. Skal man da betale en barnevakt for å kunne dra og gjøre et arbeid hele formiddagen som en profesjonell kunne få ferdig på to timer?

I mitt tilfelle er det i barnehagen det særlig er snakk om dugnad, og det er lekeapparater og utearealer vi særlig flikker på, og maling, beising o.l. Sikkert hyggelig å være på dugnad om det består i å steke vafler på julemessa, så kan ungene bli med, men snekring og beising er forbeholdt fagfolk syns jeg.

Skrevet

Ta med ungene! Det har eg gjort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...