Gå til innhold

Rettsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. lurer på om noen har erfaring evnt noen gode råd til meg.

Var igjennom et samlivsbrudd i fjor sommer. jeg og barnefar har 3 barn sammen.. De er 8,4 og 1,5 år gamle. barna bor fast hos meg og vi har en 60/40 avtale. (dette var noe barnefar bestemte)

Nå ønsker jeg å flytte tilbake til hjemstedet mitt. Det ligger ca 45 min unna. og innebærer da at eldstemann må bytte skole og de to minste bytte barnehager. men tror det skal gå veldig bra med dem der. der har barna besteforeldrer,tanter og onkler og søskenbarn. og det vil bli lettere for meg å å familie nært. her vi bor nå har jeg ingen.

Barnefar nekter meg å flytte med barna. han er kjempebestemt der. så jeg må nok regne med han går til rettsak. synst det er en kjempeskummel tanke, og tanken på at han skal vinne og få full foreldrerett er bare helt forferdelig. jeg veit at eldstemann kommer til å ta det litt tungt om jeg hadde sagt at vi skulle flytte ( han har jo alle vennene sine her), men er sikker på at vi hadde fått det veldig fint.

Nå lurer jeg på om dere det ute kan gi meg noen gode råd? skal jeg bare gi meg, eller skal jeg prøve å igjennomføre dette? vanskelig...vanskelig!!!

jeg har vert i møte på familiekontoret og de skjønner meg veldig godt. har også pratet med to advokater som mener at dette er noe jeg mest sannsynlig kan vinne. om vi flytter blir det annenhver helg hos far. da avstanden er såpass.

uansett, takknemlig for svar!

:-)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge avtalt samvær er gjennomførbart (og det vil det være med 45 min. avstand) så tror jeg at barnefar har lite å hente.

Du overholder din varslingsplikt og så flytter dere om det er det du ønsker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå vet ikke jeg de direkte omstendighetene... Men min generelle mening er at det er dårlig gjort overfor barna å redusere samvær med far på den måten. Det er flere forskningsrapporter som konstanterer at barn trenger både mor og far for å klare seg bra senere i livet. Jenter f.eks, som mangler nok oppmerksomhet fra far har stor sjanse for å ta det fra enhver mann som gir oppmerksomhet - og som regel er utnyttere og misbrukere flinke til å spore opp disse jentene.

Her har du en barnefar som elsker barna sine og ønsker så mye samvær som mulig, og da er det dårlig gjort å ta det i fra barna!! Barna skal komme først - no matter what! Når familien din bor bare 45 min unna, kan du fint besøke dem i helger, både alene og uten barna. Det er kjempekjekt med god kontakt med slektninger, men far er og blir aller viktigst i barnas liv. Ikke glem det!

Klart det er kjipt å mangle barnepass, men venter du til minsten er litt større, så er det gode muligheter for å finne søte barnevakter. Det er mange flotte tenåringsjenter der ute som gjerne vil sitte barnevakt og som elsker å leke med små barn. Mangel på barnepass er ingen unnskyldning for å frata barna muligheten til å være 40% hos sin far.

Skrevet

Ser forresten at dere skilte lag for kun kort tid siden... Skal du legge enda tyngre sten på byrden til barna (særlig 8-åringen som forstår mer og er mer preget), ved å igjen rykke opp og riste på tilværelsen og tryggheten deres?

Klart bf ville at de skulle være 60/40, barna trenger jo sin mor ekstra mye når de er så små. Minsten var vel bare 1 år (eller mindre) ved bruddet? Men barna vokser fort til, og da trenger de pappaen sin mer enn bare annenhver helg...!

Skrevet

Du skriver at tanken på at barnefar skal vinne og få omsorgretten er helt forferdelig...... Tenk hvordan han føler det nå som du snakket om å flytte og ta vekk ungene fra han?

Kjenn på følelsen av hvordan det må være å kun se ungene dine hver 2.helg, savnet og sorgen. Sånn kommer det til å være for din eksmann.

45 minutter reisetid er ikke langt for deg eller din familie. Jeg håper virkelig du tar til fornuft og innser at å skille barna dine fra sin pappa er utrolig egoistisk. Din familie kan fint kjøre 45 min for å være barnevakt når du trenger det.

Gjest marie-s
Skrevet

Har du familie og venner som kan stikke innom der du tenkte å flytte så ville jeg ha gjort det uten å tenke meg om. Jeg tror ikke barna får det bra om du sitter inne alene der du er nå i 3-4 år fremover.

Ok, 45 min er ikke så langt om man er alene, men skal man begynne å ordne barnepass så blir det fort dyrt også med 45 min reisevei. Nå bor jeg i Oslo og her er det da mange som har 45 min og mer reisevei til og fra jobb. Selv synes jeg ikke det er noe problem, når sønnen min er på skole, men skulle jeg hatt barnevakt ville det fort blitt noen kroner.

Har barnefar familie der dere bor nå? Om ikke kan du jo foreslå at han også flytter litt nærmere.

Hva med at han får de en ekstra uke på sommeren?

Til dere som sier dette er egoistisk og sånn: Hadde barnefar her hatt den fulle omsorgen også valgt å flyttet med ungene ja så hadde jeg valg å flytte etter om det så var til verdens ende. Men jeg må si jeg synes det finnes mange menn der ute som for det meste sitter og klager om de ikke får alt lagt til rette: "Nei hun tok med seg ungene og flyttet, så nå ser jeg de ikke så ofte".

Skrevet

Så flytt litt nærmere, f.eks et kvarter-20min. Da kan ungene fortsatt gå i samme barnehage og på samme skole, mens du kommer nærmere vennene og slektningene dine. Synes ikke 15-20 min til skole å barnehage er sååå mye reisevei hver dag. Mange pendler med 1-1,5 time reisevei hver vei.

Og til innlegget over her:

Det er ikke alltid bare å flytte etter. Det kan være vanskelig i forhold til jobb, man kan ha slitt og jobbet for å få drømme-leiligheten/huset og oppussingen, og man kan ha sterk rotfølelse der man bor (hvilket jeg enser HI har til sitt hjemsted), mange involverer seg med ny dame og det er slettes ikke sikkert har lyst til å flytte - alt med uvissheten om når eks'en finner det for godt å flytte igjen. Ingen vet hva fremtiden bringer, og det er ikke bare bare å flytte etter eks'en sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...