Gå til innhold

Oppkast av feber?

Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et helt år uten sykdom har vi fått det igjen til gangs nå ser det ut for :( Og med fire unger og to voksne som skal igjennom alt, helst etter tur, så tar det tid også *sukk* Men, jeg lurer på noe. Vesla på 2,5 år ble syk like før jul og fikk da feber i ca 1 døgn. Om natten kastet hun opp litt en gang. Vi lurte litt på om det kunne være omgangssyken først, men slo det fra oss siden ingen av oss andre ble syk og det var så lite.

Nå fikk hun feber igjen i går kveld, og kastet opp en gang i natt. Samme som sist. Liten mengde (ikke sånn tømme seg som ved omgangssyken), og sånn sett fin igjen nå. Eller, fin og fin, hun har knapt spist, og ligger nå og sover for tredje gang i dag. Er helt slått ut stakkars liten :( Men klager ikke over vondt i magen. Hun har også hatt en runde med feber mellom disse to gangene, men da lavere feber og over lenger tid. Hva er det som gjør at hun kaster opp? Begge gangene hadde hun fått paracet et par timer før, og feberen var gått ned (hun har fått paracet ellers også, og hun tåler det fint). Noen som har noen erfaringer med dette? Kjenner at jeg kan komme til å bli litt nervøs hver gang hun får feber framover dersom det kan bety oppkast også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så frekk at jeg dytter den opp en gang for å se om det er kommet noen andre inn her nå med noen erfaringer :)

Skrevet

Her har alle fire ungene vært syke de siste par ukene, alle har hatt feber, forkjølelse og hoste. Minstejenta som akkurat har fylt 3 år kastet opp den natten hun fikk feber, hun kastet opp to ganger da også sov hun til morgenen.

4-åringen hadde høyere feber, 40,2 målte jeg på henne et par ganger første døgnet hun var syk, men hun kastet ikke opp.

Jeg regner med alle fire har hatt en kraftig forkjølelse med feber, hvor bare den ene kastet opp. Dårlig matlyst et par dager på alle sammen, men ingen klaget over vondt i magen eller kvalme, bare minste som spydde.

Ingen tradisjonell omgangssyke, de er jo forkjølet, men kanskje en virus som noen mager reagerer på? Vet ikke jeg altså, men har ihvertfall opplevd det samme som deg.

Forrige vinter hadde vi en lignende runde, alle fire ungene var syke med feber og forkjølelse, men da spydde begge de to yngste. Da spydde begge to bare en gang hver, og ikke noe mer magetrøbbel. Så det virker som det er noe som følger med infeksjonen?

Skrevet

Hun har sannsynligvis en eller annen infeksjon som gir både feber og oppkast. Dette tenker jeg siden hun også er slått ut, sover mange ganger og er litt tufsen.

Ellers kan man få oppkast når man blir helt nedkjørt. Du har kanskje hørt uttrykket "jeg er så trøtt at jeg spyr"?

Særlig er dette vanlig med små barn, de tar seg for mye ut, de blir lett så trøtte at de spyr. Da bare en liten spy og en hvil så er de tilbake igjen, dette er ikke forbundet med feber.

Feber er jo ikke en sykdom i seg selv, det er noe kroppen setter i gang med for å drepe ulike virus og bakterier, som er svært temeperatur ømfintelige.

Tror nok jenta di har en sånn infeksjon.

Dessuten er det ikke noen grunn til å utelukke omgangssyke at ikke hele familien ble smitta. Er jo ikke slik at allemann blir smitta av alle slike syker som går. Det har noe å gjøre med hvilken smitte man har hatt før, og hvordan de ulike virusene utvikler seg, og hvor like de er på det viruset man allerede er motstandsdyktig mot.

Det er helt klart mulig at bare et husstandsmedlem får omgangsyken. Skjedd oss flere ganger. Det erjo ikke sånn at man må bli smitta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...