Gå til innhold

Noen som har barn med hveteallergi og kan gi meg svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som sannsynligvis har hveteallergi. Nesten helt siden fødselen har han vært skrikete og irritabel, plaget med betydelig gulping og magesmerter. Sen motorisk utvikling. Da vi etter introduksjon av fast føde begynte med hvetegrøt, fikk han kraftig forverring av gulping og magesmerter, ren havregrøt tåler han. Vi har gjentatte ganger kjørt hvetefr/glutenfrii kost, da blir han en helt annen gutt. Blid og fornøyd og mye mer motorisk aktiv.

Nå har vi nettopp gitt han hvete- og glutenholdig kost igjen en periode for å ta blodprøver mtp allergi og cøliaki. Han fikk igjen kløe i øyne og nese og litt pipete pust med en gang, men gulpingen og magesmertene/sutring kom tilbake etter ca 1 uke. Blodprøvene utelukker nærmest cøliaki. Han hadde også negative allergiprøver, men disse er som regel negative hos så små og utelukker ikke allergi.

Jeg lurer på hva jeg kan gi når han sannsynligvis har hveteallergi? (Han reagerer forresten også på speltgrøt og speltbrø kjøpt på helsekost -Holle. Går bra med ren havregrøt og hirsegrøt). Hvilke kornsorter går greit? Må man kjøre helt glutenfritt og tåler han glutenfri kost som inneholder hvetestivelse?

Når kan man håpe at han vokser det av seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han vært på gastroskopi noen gang? Mener at man aldri kan sette en sikker diagnose på cøliaki uten å ta biopsi.

Hvis det er hveteintoleranse og ikke cøliaki vil jo sikkert ikke blodprøvene indikere noe heller.

Hva sier fastlegen?

Skrevet

Har han vært på gastroskopi noen gang? Mener at man aldri kan sette en sikker diagnose på cøliaki uten å ta biopsi.

Hvis det er hveteintoleranse og ikke cøliaki vil jo sikkert ikke blodprøvene indikere noe heller.

Hva sier fastlegen?

Nei, ikke gastroskopi, men han har tatt vevstyping som nærmest utelukker cøliaki. Fastlegen mener han har hveteallergi.

Skrevet

Det er gluten i alt mel utenom havre (også i speltmel). Det er ikke gluten i hvetestivelse.

Jeg kan egentlig bare fakta rundt cøliaki, og har aldri skjønt/lest meg opp på hva hveteallergi er.

Betyr det feks at man tåler bygg, selv om det er gluten i det?

Har man cøliaki så ødelegger gluten tarmtottene, og det er tarmtottene som fanger opp all næring som vitaminer osv, derfor veldig viktig å ha de i orden. Den eneste sikre metoden for å sjekke dette er gastroskopi, blodprøver gir ingen sikre svar.

Skrevet

Dersom man har hveteallergi, trenger det ikke være glutenet man reagerer på, men andre proteiner i hveten. Derfor kan man tåle andre typer korn som ikke er lik hveten i proteinsammensetning.

Det er 2 vevstyper som er forbundet med cøliaki. Tror 99% av de med cøliaki har en av disse vevstypene, dermed er det veldig lite sannsynlig å ha cøliaki dersom man har en annen vevstype, noe sønnen min har. Men har man en av de to vevstypene, trenger man ikke ha cøliaki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...