Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb, hvem bestemmer innholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 5. måned, og sjefen vil tilrettelegge for meg, noe som i utgangspunktet er bra. Problemet er bare at vi ikke blir helt enige i hva som er den beste tilretteleggingen..

Jeg jobber natt, og synes jeg fungerer greit bortsett fra at jeg må skjerme meg fra eventuelle utaggerende brukere. Jeg har derfor skjermet meg til en roligere avdeling. Sjefen vil tilrettelegge for meg så jeg får jobbe dagtid. Han får visstnok ikke noe tilretteleggingstilskudd fra NAV dersom han ikke tar meg ut av min faste nattestilling.

Jeg på min side sliter med søvn på natt, våkner ofte pga bekken eller at jeg må på wc, og får ikke sove igjen. Legger jeg meg 21:30, våkner jeg i 2 tiden på natten. Ligger et par timer før jeg bare må stå opp. Legger jeg meg ett på natten kan jeg sove til morgenen om jeg er heldig. Skal jeg starte på tidligvakter, innebærer dette å starte på jobb kl 07, og at jeg må stå opp ca kl 05.

Når jeg jobber natt kan jeg hvile meg hjemme på dagtid, ta igjen noe av den tapte nattesøvnen, og komme uthvilt på jobb til natten. Oftest er det rolig på natt, mer stress på dagtid.

Jobber jeg dag får jeg ikke nok søvn på natt, får ikke sovet noe på dagtid, og kommer hjem til barn jeg må ta meg av. Kan heller ikke sove noe på ettermiddagen, for da risikrerer jeg å "klusse" til nattesøvnen ytterligere.

Jeg har konkludert overfor meg selv at jeg og baby i magen har det best ved å jobbe natt, jeg får tilstrekkelig med hvile, og slipper mye stress som følger med det å jobbe dagtid. Jeg sliter med kynnere og bekken dersom jeg stresser, går eller står for mye. Jeg skjermer meg på en roligere avdeling med tanke på eventuell fare for utaggering.

Jeg kan legge til at jeg i hjemmesituasjon også må ta mye hensyn til graviditeten, som feks at jeg aldri kan triller turer med minstebarnet, eller deltar på sosiale arrangementer som "barselgrupper". Jeg må hele tiden prioritere det å ta det med ro, og er så glad jeg dette svangerskapet selv syntes jeg hadde funnet en flott måte å løse dette på, slik at jeg også fikk være i jobb.

Blir jeg flyttet over på dag, slik sjefen mener jeg må, vil raskt bekken og kynnere plage meg, og jeg risikerer å bli sykemeldt.

Jeg er klar over at tilrettelegging vel så mye er ment for å beskytte det ufødte barnet, og at noen hevder at nattarbeid ikke er egnet når man er gravid. For meg er nok dette allikevel den beste måten å beskytte barnet mitt mot stress, og meg selv mot smerter og sykemelding.

Selvfølgelig må jeg tenke på barnets sikkerhet, og mener derfor sjefen burde leid på et ekstra personal de vaktene jeg er på jobb på natt. Da er jeg jo en ekstra ressurs, og skulle det bli noe vet jeg at de uansett ikke ville vært flere på jobb dersom jeg ikke hadde vært der. Jeg får da heller ta andre oppgaver, som en slags organisator i slike tilfeller.

En annen ting er at sjefen min ikke vil fornyte vikariatet mitt, som går ut om 2 måneder. Dette er et vikariat på natt, og iom han hevder jeg ikke kan jobbe natt kan han heller ikke fornye vikariatet. Det blir for dyrt å skulle betale meg for å få forlenget et vikariat jeg ikke kan gå i, og samtidig tilrettelegge for meg på dagtid. Andre i tilsvarende vikariat får forlenget dem, men pga min graviditet får jeg ikke det. Dette gjør at jeg mister en betraktelig del av opptjeningen til fødselspengene.

Hva synes dere, er jeg urimelig vanskelig? Og er det greit å bli "degradert" lønnsmessig 2 måneder før permisjon? Hva synes dere?

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg høres det da ikke ut som om du trenger noen tilrettelegging utover det som er normalt å tilrettelegge for gravide innen stillingen...

Hvorfor skal sjefen din ha tilretteleggingstilskudd om du jobber 100 % natt og har tenkt å fortsette med det? Hva er det han/ hun har som økonomisk tap da..?

Han/ hun har heller ikke lov til å la være å fornye vikariatet ditt dersom det er sannsynlig at årsaken er gravid.

Skrevet

På meg høres det da ikke ut som om du trenger noen tilrettelegging utover det som er normalt å tilrettelegge for gravide innen stillingen...

Hvorfor skal sjefen din ha tilretteleggingstilskudd om du jobber 100 % natt og har tenkt å fortsette med det? Hva er det han/ hun har som økonomisk tap da..?

Han/ hun har heller ikke lov til å la være å fornye vikariatet ditt dersom det er sannsynlig at årsaken er gravid.

På meg høres det ut som om sjefen vil ha deg ut av vikariatet ditt, og i tillegg få til seg ekstrainntekter fra NAV for tilrettelegging du ikke trenger... Jeg ville ha fortsatt i nåværende stilling, og sagt at du vil at vikariatet forlenges. Dette kan han ikke nekte, dersom dette har vært vanlig praksis i bedriften, og det fremdeles trengs noen som vikar i stillingen.

Skrevet

Heisann, og takk for svar!

Jeg var kanskje litt uklar i begrunnelsen for hvorfor sjefen mener jeg må over på dagtid og hvorfor han har merutgifter ved å ha meg gående på natt.

Vi er ferre på jobb på natt, og selv om jeg skjermer meg på en roligere avdeling er det ganske sårbart bemanningsmessig dersom det skulle oppstå utaggering.

Jeg ønsker derfor at sjefen leier på en ekstra ressurs på natt, slik at de ikke blir så "avhengig" av meg dersom noe skulle oppstå. Han mener da han ikke får tilretteleggingstilskudd for dette, sålenge jeg er i min faste stilling.

Han vil ha meg over på dag, da det er flere på jobb på dagtid, og sjansen for at jeg meg god samvittighet kan holde meg unna utaggering er bedre. Han vil også kunne få tilretteleggingstilskudd, iom jeg må ut av min faste stilling.

HI

Skrevet

Heisann, og takk for svar!

Jeg var kanskje litt uklar i begrunnelsen for hvorfor sjefen mener jeg må over på dagtid og hvorfor han har merutgifter ved å ha meg gående på natt.

Vi er ferre på jobb på natt, og selv om jeg skjermer meg på en roligere avdeling er det ganske sårbart bemanningsmessig dersom det skulle oppstå utaggering.

Jeg ønsker derfor at sjefen leier på en ekstra ressurs på natt, slik at de ikke blir så "avhengig" av meg dersom noe skulle oppstå. Han mener da han ikke får tilretteleggingstilskudd for dette, sålenge jeg er i min faste stilling.

Han vil ha meg over på dag, da det er flere på jobb på dagtid, og sjansen for at jeg meg god samvittighet kan holde meg unna utaggering er bedre. Han vil også kunne få tilretteleggingstilskudd, iom jeg må ut av min faste stilling.

HI

Det blir en ekstra utgift for sjef og måtte leie inn en arbeidstaker ...

Han har tilrettelagt helt riktig om du ikke kan yte topp under situasjoner med utagerende pasienter ( regner m det var pasienter) .

Så opp til deg om du vil ha tilrettelegging eller ikke, og om du ikke vil ha denne tilretteleggingen så sier du egentlig at du kan gjøre dine arb.oppgaver på nattestid.

Gravide skal ikke jobbe natt heller, for det er ikke bra for gravide....

Så da må du finne en rutine som foreks å legge deg tidligere og våkne litt før fem.

Skrevet

Sjefen din har helt rett her, han kan ikke ansette en person ekstra og la deg gå på toppen, da vil han jo sprenge lønnsbudsjettet sitt (det er ingenting som heter aktiv sykemelding lenger, så dette er ikke mulig å få til).

Han er også i sin fulle rett til å la være å fornye vikariatet ditt, han trenger ingen begrunnelse overhodet for det. Det som blir sagt lenger opp i tråden her at han ikke har lov å nekte forlenge det pga din graviditet er rent oppspinn.

Man har ikke lov å si opp folk pga svangerskap, men når et vikariat (korttidskontrakt) løper ut trenger man ikke forlenge det. Det er en av ulempene ved å være vikar.

Du må enten tilpasse deg bedriftens beste ved å ta en dagstilling eller søke svangerskapspenger, evt sykepenger.

Skrevet

Det sier seg vel selv at det ikke er økonomisk forsvarlig å la deg jobbe natt, OG betale et menneske til for å avlaste deg.

Det er heller ikke anbefalt å jobbe natt som gravid, da faren for sa øker betraktelig, uavhengig av om mor trives med å jobbe natt eller ikke.

Skjønner sjefen din godt jeg. Selvfølgelig skal du flyttes over på dag, og om det blir for slitsomt kan arbeidsoppgavene dine tilrettelegges.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du vil ha frynsegodene ved å jobbe natt; roligere enn på dagen, bedre betalt osv.... Synes også det høres storforlangende ut at sjefen din skal måtte ansette en ekstra fordi at du vil jobbe natt. Jeg mener, sikkert som sjefen din at skal du jobbe natt så må du også ta det ansvaret det innebærer!

Hvis ikke tror jeg nok at du må ta til takke med dagvakter, da får sjefen din dekket noe, men ikke alt, ser ut som at det blir et tapsprosjekt for sjefen din uansett.

Hvis du ikke klarer å jobbe mer får du heller gå til legen å forklare situasjonen din, så får det være opp til h*n om du blir sykemeldt eller ikke. Skjønner jo at det ikke er bra for deg eller baby å jobbe med utagerende mennesker, noe som kan være til skade for baby. Hvis du er i en jobbsit som kan være til skade for baby kan jordmor/lege søke om svangerskapspenger ut svangerskapet. Dette vil ikke gå ut over sykepengerettighetene dine og heller ikke utover sjefen din.

Skrevet

Du vet at nattarbeid kan øke faren for spontanabort, lav fødselsvekt og for tidlig fødsel?

Fastleger oppfordres nå til å bruke skjema for omplassering av ansatte og ikke sykemelding ved gravide og nattarbeid. Ved dagarbeid kan du jo få tilrettelegging til det du trenger; ikke noe stell/løft/cytostatika/smittefarlige eller utagerende pasienter, mer tid til å sette deg ned og bare hvile og spise litt flere ganger per vakt, kun utføre adm.arbeid. Det er mange løsninger som finnes :) Men du kan få svangerskapspenger og ikke sykepenger hvis du ikke kan omplasseres til dag, selv om det ikke høres ut som et problem her da.

Skrevet

Hei igjen, opg takk for svar!

Mulig jeg nok en gang var litt uklar!

Sjefen får uansett om jeg blir i min nattstilling eller ikke en ekstra utgift med å leie på en annen på natt.

Tar han meg ut av nattestillingen må jeg jo erstattes.. Og på dagtid blir jeg også satt "oppå" en allerede fullbemannet avdeling..

Forskjellen ligger nok i at arbeidsgiver må ta meg ut av min faste nattestilling for å få dekt dette fra NAV.

Ang vikariatet, så er det pga min graviditet at jeg ikke får forlenget dette. Hadde jeg ikke vært gravid kunne jeg fortsatt på natt, og da hadde jeg fått det forlenget, som alle andre ved min avdeling. Det er altså ikke snakk om at vikariatet jeg går i skal utlyses eller at den jeg vikarierer for kommer tilbake til stillingen.

HI

Skrevet

Ehh et par ting. Det er ikke et vikariat dersom det er en stilling man har behov for over lengre tid og du ikke er ansatt i stedet for en navngitt person (arbeidsmiljøloven §58). Hvis det er tilfelle at du ikke går for en navngitt person, er du per definisjon fast ansatt.

Som gravid bør du ikke jobbe natt. Du bør gå over til dagstilling, og jeg er sikker på at på en større arbeidsplass med turnus er det fort gjort å sette opp en turnus som gjør at alle får jobbet det de skal. Du kan ikke kreve at arbeidsgiver setter inn en ekstra person "bare" fordi du er gravid.

Håper det var litt klargjørende.

Skrevet

Jeg er ansatt for en navngitt person ja, men vedkommende skal ikke over på natt med det første.

Arbeidsgiver må uansett ansette en annen på natt, også dersom jeg går over på dag.

HI

Skrevet

Jeg er ansatt for en navngitt person ja, men vedkommende skal ikke over på natt med det første.

Arbeidsgiver må uansett ansette en annen på natt, også dersom jeg går over på dag.

HI

Dette er ganske så enkel matte:

- Du + en ekstra på natt = arbeidsgiver betaler alt selv

- Du på dag + en på natt = arbeidsgiver får redundert endel av utgiftene

Det er ikek så vanskelig å skjønne at enten så jobber du natt som vanlig, uten tilrettelegging, eller så godtar du tilretteleggingen som tilbys deg sog går over på dagvakter.

Skrevet

Ja, det er akkurat dette jeg mener, det er kun det økonomiske som styrer arbeidsgiver til å sette meg over på dag.

Jeg vil ikke kunne fungere på dag, og det å bli med på en slik tilrettelegging er for meg det samme som å be om å bli syk.. Og ja, jeg har hatt dager hvor jeg har måtte gått litt, eller ikke fått slappet av nok, og vet hvilke smerter jeg sitter igjen med i bekken, samt massive kynnere i etterkant.

Synes det er dumt det ikke er mulig å tilrettelegge på en slik måte at jeg kan forbli i jobb..

HI

Skrevet

Ja, det er akkurat dette jeg mener, det er kun det økonomiske som styrer arbeidsgiver til å sette meg over på dag.

Jeg vil ikke kunne fungere på dag, og det å bli med på en slik tilrettelegging er for meg det samme som å be om å bli syk.. Og ja, jeg har hatt dager hvor jeg har måtte gått litt, eller ikke fått slappet av nok, og vet hvilke smerter jeg sitter igjen med i bekken, samt massive kynnere i etterkant.

Synes det er dumt det ikke er mulig å tilrettelegge på en slik måte at jeg kan forbli i jobb..

HI

Når du legger frem et "krav" om en ekstra person så blir det selvsagt et spørsmål om økonomi. Og når du legger frem et "krav" om en ekstra person så tilsier det at du ikke kan utføre dine plikter på nattevakt og da er eneste alternativ at du får tilrettelegging over til dagvakt.

Jeg forstår ikke at du ikke skjønner det.

Skrevet

Jeg ser ikke helt det med at sjefen ikke får tilretteleggingstilskudd ved å la deg fortsette på natt. Som du sier blir du jo på topp uansett. Jeg jobber kun dag, og skjermes mot noen brukere. Etter som jeg blir tyngre blir der flere jeg ikke kan gå på. Da har vi søkt tilretteleggingstilskudd for å kunne leie inn ekstra. Se om du kan få noe hjelp hos nav, forhåpentligvis treffer du på en som har litt peiling.

Skrevet

Jeg ser ikke helt det med at sjefen ikke får tilretteleggingstilskudd ved å la deg fortsette på natt. Som du sier blir du jo på topp uansett. Jeg jobber kun dag, og skjermes mot noen brukere. Etter som jeg blir tyngre blir der flere jeg ikke kan gå på. Da har vi søkt tilretteleggingstilskudd for å kunne leie inn ekstra. Se om du kan få noe hjelp hos nav, forhåpentligvis treffer du på en som har litt peiling.

Det er nok fordi hun jobber natt og man burde ikke jobbe natt som gravid. Jobber man natt er det å gå over til dagvakt tilrettelegging. Man tilrettelegger ikke for at en gravid skal jobbe nattevakter.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke tilrettelegge for at en gravid skulle kunne jobbe nattevakter, dersom dette er det beste for foster og mor? De fleste ser på nattevakter som en belastning, men kanskje andre ser på dagvakter som en belastning. Dette er individuelt, det er det mange ikke skjønner.

Det er ingenting som heter at gravide ikke kan gå natt, men det er kommet med anbefalinger om at gravide skal kunne ha mulighet for å slippe dette dersom de føler det som en belastning. Den gravide blir også informert om farene som KAN følge med det å jobbe natt, men står selv fritt til å vurdere de ulike farene ved dagjobbing opp mot nattjobbing selv.

Her er det dagvaktene som blir sett på som en belastning av den gravide, skal dette overprøves av alle som mener hun Må gå dag, fordi de har bestemt at dette er til beste for den gravide?

Jeg mener arbeidsgiver må kunne søke tilretteleggingstilskudd for at den gravide skal kunne fungere på jobb, enten det være seg på dag eller natt. De får da dekt tilrettelegging på dagtid uten å ta den gravide ut av stillingen sin, skulle de ikke kunne gjøre dette på natt også? Hovedpoenget med tilretteleggingen må vel være at den gravide har det best mulig (og da har vel barnet det best også?), og kan være lengst mulig ute i jobb.

Skrevet

Sjefen din har helt rett her, han kan ikke ansette en person ekstra og la deg gå på toppen, da vil han jo sprenge lønnsbudsjettet sitt (det er ingenting som heter aktiv sykemelding lenger, så dette er ikke mulig å få til).

Han er også i sin fulle rett til å la være å fornye vikariatet ditt, han trenger ingen begrunnelse overhodet for det. Det som blir sagt lenger opp i tråden her at han ikke har lov å nekte forlenge det pga din graviditet er rent oppspinn.

Man har ikke lov å si opp folk pga svangerskap, men når et vikariat (korttidskontrakt) løper ut trenger man ikke forlenge det. Det er en av ulempene ved å være vikar.

Du må enten tilpasse deg bedriftens beste ved å ta en dagstilling eller søke svangerskapspenger, evt sykepenger.

Dette stemmer ikke. DERSOM vikariatet tar slutt fordi det ikke trengs vikar lengre, er det en ting. Men dersom det fremdeles er behov for vikar, har man ikke lov til å ansette noen andre enn henne i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...