Gå til innhold

Kan jeg sette plaster på en hamster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg tuller ikke :)

Jeg har en dverghamster som har klart å klore seg til blods. Det var et bittelite sår for 2 uker siden, men siden han stadig klorer av skorpa så gror det jo aldri. Nå er såret 3-4 mm i diameter og rødt og ser ikke noe pent ut. Det virker ikke som det er vondt når jeg tar på det, men når han klør seg og drar av skorpa, så piper han. Om såre bare hadde fått være i fred i noen dager så hadde det grodd fint.

Jeg har prøvd å lage en "drakt" av bandasje, men så fort jeg har fått den på, så vrikker han litt på seg, og den er av igjen. Jeg har prøvd å holde såret mykt med salve, men da slikker og vasker han seg frenetisk til den er borte, og da kommer han jo borti såret. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre for å hjelpe han. Det nytter lite å snakke han til fornuft. Tro meg, jeg har prøvd.

Jeg drar selvfølgelig til veterinær med han om det ikke gror snart, men jeg prøver dere kloke damer og menn her inne først :)

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det nytter lite å snakke han til fornuft. Tro meg, jeg har prøvd."

Haha dagens :)

Skrevet

Tror jeg ville kontaktet veterinær. Et plaster vil den nok bare rive av. Tror heller ikke det hjelper og snakke ;)

Skrevet

Kan du ikke klippe til en sånn søt, liten lampeskjerm du kan ha rundt hodet da? Slik de har på hunder og katter når de ikke skal slikke på sår?? :)

Skrevet (endret)

Kan du ikke klippe til en sånn søt, liten lampeskjerm du kan ha rundt hodet da? Slik de har på hunder og katter når de ikke skal slikke på sår?? :)

:D Jeg ser det for meg! Tenk så mye spon han kunne samla inni en sånn en!

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Hva med litt sykehusteip på foten, så klarer den bare å klø uten å klore!

Skrevet

:D Jeg ser det for meg! Tenk så mye spon han kunne samla inni en sånn en!

Du må du ta bilde og legge ut:) For det tror jeg er supersøtt:)

Fælt å le i en så alvorlig situasjon, men det er fredag:)

Skrevet

Hva med sånn "spray-on"plaster?

Dekk til pelsen rundt og spray på. Hold ham til det tørker, spray og gjenta... Så sprayer du flere ganger flere dager...

Lykke til!

Skikkelig teit av den hamstern å ikke høre etter når du snakkert til'n da!

Skrevet

Hva med sånn "spray-on"plaster?

Dekk til pelsen rundt og spray på. Hold ham til det tørker, spray og gjenta... Så sprayer du flere ganger flere dager...

Lykke til!

Skikkelig teit av den hamstern å ikke høre etter når du snakkert til'n da!

Svir ikke sånt plaster noe grusomt? Jeg har aldri prøvd det, men det lukter så sterkt.

Skrevet

Må jo tenke på om det kan være farlig for han å spise også, vil tro at han vil gnage slikke og kanskje spise opp plaster og ihvertfall spray-on plaster.

Skrevet

Kan du ikke klippe til en sånn søt, liten lampeskjerm du kan ha rundt hodet da? Slik de har på hunder og katter når de ikke skal slikke på sår?? smile.png

biggrin.png Jeg ser det for meg! Tenk så mye spon han kunne samla inni en sånn en!

Hehe... Har hatt marsvin i forb. med dyrebeskyttelsen som hadde slik lampeskjerm etter operasjon(kastrering)... Stakkar'n klarte jo knapt å gå rundt i buret jo :-P Dype spor i sponet etter han... :-D

Skrevet

Må helt alvolig si at håpet er nok ute for den hamsteren der.

Jeg var til dyrlegen med vår, da han hadde virkelig brukket foten(han klarte det selv, ved å vikle foten helt og totalt inn i sånn redeullgreier man kjøper på dyrebutikker. Skulle vært forbudt å selge det, men det er en annen sak), og jeg lurte på om de kunne operere eller gipse(røntgen og alt ble gjort, jada). Men det går ikke på så små dyr, og de vil heller ikke gjøre for mye med dyr med så kort liv(dverghamster=max 2 år). Det har med dette å gjøre - hvor lenge av livet de har til rådighet skal de pines med smerte? Kanskje det er bedre at akkurat den hamsteren får slippe mer?

Min døde ved overdose med narkosegass i masken. Sovnet helt stille og fint.

Jeg har også fulgt mange andre, og større dyr, i døden på tilsvarende måte, og kan ikke si det er vondt for dem. De sovner, og det er det man ser. Fredelig, det er det. Og verdig. Mer verdig enn hva vi gir til mange av våre virkelig syke og eldre.....

Skrevet

Jeg var til dyrlegen med vår, da han hadde virkelig brukket foten(han klarte det selv, ved å vikle foten helt og totalt inn i sånn redeullgreier man kjøper på dyrebutikker. Skulle vært forbudt å selge det, men det er en annen sak), og jeg lurte på om de kunne operere eller gipse(røntgen og alt ble gjort, jada). Men det går ikke på så små dyr, og de vil heller ikke gjøre for mye med dyr med så kort liv(dverghamster=max 2 år). Det har med dette å gjøre - hvor lenge av livet de har til rådighet skal de pines med smerte? Kanskje det er bedre at akkurat den hamsteren får slippe mer?

Jeg har også fulgt mange andre, og større dyr, i døden på tilsvarende måte, og kan ikke si det er vondt for dem. De sovner, og det er det man ser. Fredelig, det er det. Og verdig. Mer verdig enn hva vi gir til mange av våre virkelig syke og eldre.....

Det var vel litt overdramatisk vel? Jeg er lei meg for det som skjedde med hamsteren din, men mener du virkelig at jeg skal avlive en sprek og livat hamster fordi den har et sår på størrelese med et havregryn på skuldra?

Nei, det skal nok mere til her i huset. Som sagt så har han vondt bare når han kommer til å rive av rua, ellers får jeg ta på såret så mye jeg vil, og han er en liten pysehamster som ikke nøler med å si fra om det er noe som er ubehagelig, som å klippe klør.

Skrevet

Du får hekle/strikke hel dress til den :)

Helst i mohairgarn så kanskje den ikke skjønner at den blir lurt ;)

Skrevet

Du får hekle/strikke hel dress til den :)

Helst i mohairgarn så kanskje den ikke skjønner at den blir lurt ;)

Ja! Kanskje det er løsningen! Hamster-one-piece! Han måtte hatt noe litt maskulint noe da, selv om han sikkert hadde vært knallsøt i rosa pusedress :D

Skrevet

Det var vel litt overdramatisk vel? Jeg er lei meg for det som skjedde med hamsteren din, men mener du virkelig at jeg skal avlive en sprek og livat hamster fordi den har et sår på størrelese med et havregryn på skuldra?

Nei, det skal nok mere til her i huset. Som sagt så har han vondt bare når han kommer til å rive av rua, ellers får jeg ta på såret så mye jeg vil, og han er en liten pysehamster som ikke nøler med å si fra om det er noe som er ubehagelig, som å klippe klør.

Husk han er et byttedyr av natur, og skjuler smerter mer enn du tror. Svakhet hos byttedyr, er det dyret som først blir tatt av rovdyr. Dette ligger i våre kjæledyr, om vi vil det eller ikke. De skjuler, og later som de er friske. Faktisk omtrent helt til de faller om døde. Og jeg overdriver ikke. Jeg har selv hatt mange hamstere og mange kaniner, og ser det hver gang de dør. Har faktisk ikke rukket å ta annet enn den dverghamsteren til dyrlegen for avliving. Men har jadden meg fulgt mange katter og hunder dit for det samme.

Fakta kan være hard, men den er som den er. HVa vi tillegger hva som helst, har ikke betydning. Et havregryn er da ikke mye på et menneske, men for en dverghamster...

Gidder ikke si mer. Gjør som du vil.

Skrevet

Husk han er et byttedyr av natur, og skjuler smerter mer enn du tror. Svakhet hos byttedyr, er det dyret som først blir tatt av rovdyr. Dette ligger i våre kjæledyr, om vi vil det eller ikke. De skjuler, og later som de er friske. Faktisk omtrent helt til de faller om døde. Og jeg overdriver ikke. Jeg har selv hatt mange hamstere og mange kaniner, og ser det hver gang de dør. Har faktisk ikke rukket å ta annet enn den dverghamsteren til dyrlegen for avliving. Men har jadden meg fulgt mange katter og hunder dit for det samme.

Fakta kan være hard, men den er som den er. HVa vi tillegger hva som helst, har ikke betydning. Et havregryn er da ikke mye på et menneske, men for en dverghamster...

Gidder ikke si mer. Gjør som du vil.

Selvfølgelig gjør jeg som jeg vil. Hva trodde du? At jeg skulle løpe til veterinæren og avlive han fordi en anonym person på dib mener at det er bedre for han enn å ligge i fanget mitt og spise pizzaskorpe, som er det han gjør akkurat nå?

Det er ikke første dyret jeg har heller.Om veterinæren jeg bruker sier at han lider og det beste vil være avliving, så gjør jeg nok det, men akkurat din mening vektlegger jeg ikke.Og at han er et byttedyr er jeg klar over, men jeg kjenner dette dyret og kroppspråket hans, og han har ikke plager. Han er ikke veldig smart, men vondt har han ikke. Ville du ha avlivet en katt som hadde et overfladisk sår på str. med en femmer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...