Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Har en flott gutt som nå antageligvis får denne diagnosen, Det gjør meg vondt men godt at han får hjelp. Men vil veldig gjerne høre andre som har barn med dette tips osv. Noen???
Mandalas Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har en gutt med mild autisme. Han fikk diagnose da han var fem år gammel. Det var delvis forventet, men fy søren så vondt det var når vi fikk diagnosen. Da datt jeg helt sammen av tanken på at vi skulle ha det så vanskelig for alltid. Heldigvis har ting bedret seg, vi har det ikke så vanskelig hele tiden. Gutten er nå åtte år gammel. Jeg skriver mer imorgen. Måtte bare få tråden i mine innlegg.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Takk da venter jeg på svar, min sønn er 9 år.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Har ikke barn med denne diagnosen selv, men har vokst opp med en autistisk bror. Diagnose, mild autisme. Fullførst vanlig skolegang, inkl videregående. Kokkelinja. Bor for seg selv i leilighet med tilsyn, fungerer bra. Styrer sin egen økonomi, men trenger hjelp med store innkjøp. kan lese og skrive. Han fungere mye bedre nå som voksen enn som barn. Kan gi en klem, har god øyekontakt, har humor. Som barn var han en periode redd for alt, og da mener jeg ALT. Heiser, men med skjegg, duer, fluer, løv, dokker...mm Veldig opptatt av at ting skulle være på sin plass, og laget seg usynlige løyper mellom div ting. Krise hvis løypene ble ødelagt (hvis noen flytta en ting)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Han fungerer greit i det meste, men sliter veldig med selvbilde ( enda vi skryter osv av han) og det sosiale. Eller går ting veldig greit, er skoleflink heldigvis. Men hvordan fungerer det som med bil lappen osv du som hadde en bror med dette. Kjæreste, fest osv? Fikk han mye hjelp på skolen? Venner?
Mandalas Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Da er jo guttene våre ganske jevngamle. Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive egentlig. Det er litt stort å skulle komme med tips uten en mer konkret problemstilling. Får sønnen deres noe ekstra støtte og hjelp på skolen? Har han venner? Sønnen min er relativt sosial til å ha autisme. Han har alltid noen å leke med i skoletida, men ikke på fritida. For det første er han selv ikke intr, for det andre antar jeg at de andre barna heller leker med andre venner. Det begynner å bli et større og større sprik mellom han og de jevngamle barna merker jeg. Han henger ikke helt med i samtaler siden han ikke klarer å koble de referansene de andre barna bruker (ulike butikker, aktiviteter, tv-program etc). Også har han mer umodne intr. Som feks å plukke pinner og skrot fra bakken. Han kommer ut av timen litt hver morgen for å gå gjennom dagen og øve på lesing, også får han iblant være med på timer med spesialpedagog. Jeg syns sønnen vår har ufattelig lite ekstra hjelp og støtte på skolen, og det har vært endel skolevegring. Jeg lurer veldig på hvordan vi skal løse sommeren som kommer med en sfo-vegrende gutt... Tja..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Min sønn er veldig sterk skoleflink, men sliter med det sosiale. Har venner osv , men trekker ofte nedover i alder en gjevnaldrende. Han har ikke fått diagnose enda, men dama på ppt mener han har dette. Han har to timer som han har hatt i 1 år men blir nok mere nå. Her bruker vi mye belønning eller goder som han får, han er en del med en gutt som har ADHD , han har en assistent så de spør om vår sønn vil være med av og til. Problemet til vår sønn er at han er veldig følsom, 'låser' seg hvis det noe som er andeledes ( vikarer, eks) som han ikke kjenner. Eller når han er sliten , slik at vi liksom ikke kommer inn til han. Dette sliter jeg veldig med for jeg vil hjelpe men anner ikke hvordan jeg skal få snud det vonde sirklen. Er veldig glad i sand og biler, men de andre sier han er barnslig siden han leiker i sand osv . Liker ikke fotball eller slike ting, ting som har med prestasjon eller nye ting da kommer selvbilde hans inn ( dette er dårlig ) enda vi aldri rakker ned eller sier han er dårlig på noe.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Lager en del lyder og veldig urolig i kroppen . HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå