Gå til innhold

Barn som er undervektige.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kurven sin lå h*n rett under midtstreken for to år siden. Da pekte vekkurven litt nedover på vekten.

Nå var vi en gang til, og h*n er nå på den helt nederste streken på persentilkurven (heter det det?) på vekt, og litt under på lengde.

Helsesøster var ikke videre bekymret over det, men er det noe vi må tenke på er hjemme ? H*n spiser normalt og variert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det viktigste er at han følger sin egen kurve. Det må noen til for å lage et gjennomsnitt:) mine har alltid ligget nederst, men alltid fulgt sin egen kurve:)

Skrevet

Vel, da er vel alt normalt? Det kommer ikke noe godt ut av det å være bekymret og problematisere noe som er normalt.

Det eneste jeg ville vurdert er å bruke mer høy-kalori matvarer til barnet (H-melk, smør, seterrømme ++)

Går så bra så!

Skrevet

På kurven sin lå h*n rett under midtstreken for to år siden. Da pekte vekkurven litt nedover på vekten.

Nå var vi en gang til, og h*n er nå på den helt nederste streken på persentilkurven (heter det det?) på vekt, og litt under på lengde.

Helsesøster var ikke videre bekymret over det, men er det noe vi må tenke på er hjemme ? H*n spiser normalt og variert.

Men ungen er vel ikke undervektig i og med at lengden også ligger nedenfor persentilskjemaet. Slik du beskriver det høres det ut som han er passe i vekten i forhold til lengden.

Noen er korte andre er lengre og ligger over persentilskjemaet.

Skrevet

Det viktigste er at han følger sin egen kurve. Det må noen til for å lage et gjennomsnitt:) mine har alltid ligget nederst, men alltid fulgt sin egen kurve:)

Det er barnets egen kurve det er snakk om, og den skrår nedover - og h*n er på nederste linje på sin kurve. På fire år har de veid og målt ganske mange ganger, så de har jo grunnlag for å lage kurve da.

HI

Skrevet

gutten min ligger helt på øverste linje i høyde og helt nederste linje i vekt. 5 år...

Skrevet

Men ungen er vel ikke undervektig i og med at lengden også ligger nedenfor persentilskjemaet. Slik du beskriver det høres det ut som han er passe i vekten i forhold til lengden.

Noen er korte andre er lengre og ligger over persentilskjemaet.

HI her.

Jo, lengden har bare skrådd litt ned, mens vekten har gått veldig mye ned - på barnets egen kurve.

Litt klønete forklart ser jeg.

De plotter jo inn alle veiinger og målinger fra de små blir født og oppover - og det er denne kurven som dannes da som har endret seg mye på vekta, mens høyden bare er litt under.

Vi måtte komme inn på ekstra veiing om 4 mnd for å sjekke utviklingen.

Skrevet

gutten min ligger helt på øverste linje i høyde og helt nederste linje i vekt. 5 år...

Hvor høy og tung er han ?

Skrevet

han var 112 cm og 17,5 kg på 4års kontrollen

Skrevet

han er forresten 17,8 kg nå (veid hjemme)

og 115 cm (målt hjemme) ble 5år i februar

Skrevet

Ok, takk for svar.

Min ble veid til 15 kg før jul, men har av en eller annen grunn gått ned igjen i vekt siden da.

Når var han 14 kg blank.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Åja, men da skjønner jeg...(tror jeg)

Min er ogsÅ sÅnn, at han gÅr opp og ned i vekt. Han er ganske sped i forhold til de andre pÅ hans alder i barnehagen f.eks, men han er ikke mager pÅ noe mÅte.

Han er 4 1/2 År, og veier alt fra 14.5-16 kg... sÅ ikke noe kraftkar :)

Skrevet

Noen barn er veldig slanke. Vårt barn var dysmaturt ved fødsel (mye) og det har gjort at vi har et "minstemål" på hva hun skal spise (er på omtrent samme alder som ditt). 1 halvskive til hvert brødmåltid osv. Vi kjører på med rød fisk og annet pålegg ved siden av skiva. Litt druer, en yoghurt (feit yoghurt) osv. Vi passer på å sitte sammen å spise hele familien (eller en voksen og henne).

Vi bruker også "barnegrøt" til kvelds og smoothie til kveldskos.

Vi spiser hver 3. time.

Hun er nå rett under gjennomsnitt på vekt i forhold til høyde og har vært det siden 1-årsdagen med denne måten å gjøre det på.

Det er jo også viktig å ikke "presse" inn for mye mat. Da ødelegger barnet "apestaten" - det om gjør at man kjenner når man er mett. Det er en vanskelig balansegang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...