Gå til innhold

Dere med peiling på medisin (mycoplasma)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten på 20 mnd og jeg har fått diagnosen mycoplasma. Var hos legen i dag, og lillemann fikk antibiotika, mens jeg skal klare meg uten (er gravid). Selvfølgelig glemte jeg å spørre om en hel del :)

Jeg er selv egentlig over det verste. Har vart i nesten tre uker nå, og er nå over på hoste (spes om natten), hodepine og en utmattelse jeg ikke har kjent maken til. Er vanligvis veldig aktiv, men nå må jeg legge meg ned etter å ha tatt ut av oppvaskmaskinen. Svært lite produktiv på jobb, men kommer meg dit for syns skyld :) Noen som vet hvor smittsom jeg er nå? Bør jeg holde meg litt for meg selv? Deler verdens minste kontor med ei som sannsynligvis smittet meg (fikk diagnosen et par uker før jeg ble syk). Men nå kan vel jeg smitte henne tilbake, siden hun fikk andibiotika og ikke har opparbeidet seg immunitet selv? Bør kanskje holde meg unna min skrøpelige svigerfar også? Hvor lenge pleier dette å vare? Har planlagt påsketur til mine foreldre, men min far har kols, og bør skjermes for slik smitte.

Når det gjelder lillemann: Han har vært hjemme fra barnehagen fra og med onsdag sist uke (altså ti dager medregnet helgen). Når han nå har startet på antibiotika, hvor lenge regnes han som smitefarlig? Kan han gå i barnehagen på mandag hvis formen er fin?

Og ut av nysgjerrighet: hvorfor er hosten verst på natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mykoplasma er ikke noe folk pleier bli sjuke av. De fleste merker det som mild forkjølelse som går over av seg selv, og som de dermed ikke vet at er Mykoplasma fordi de ikke går til legen med det. Og stort sett alle har hatt dette flere ganger og går rundt som smittebærere uten å vite det. Så har du noen få som blir syke av det..og sliter ofte med å bli kvitt det igjen. Sønnen ville jeg sendt i barnehage som vanlig når symptomene har gitt seg men en kolspasient tror jeg nok jeg ville holdt meg unna til jeg var sikker på jeg ikke er smittsom...

Skrevet

Takk for svar. Det er jo så mange som har dette nå, så man kan vel bli smittet overalt. Men trenger kanskje ikke sitte på lunsjrommet og hoste utover matpakkene :)

Min store frykt er at eldstemann skal bli smittebærer uten at vi merker noe (han er tilsynelatende helt frisk nå). Han har en kreftsyk gutt i klassen som akkurat er tilbake på skolen etter siste cellegiftkur. Vil selvfølgelig for alt i verden unngå å smitte ham.

Skrevet

Å hjelpes! Ja det skjønner jeg... Du får ta en prat med eldstemann i forhold til håndvask, hoste i albuen, ikke drikke av andres flasker osv. Ellers er det vel ikke så mye å få gjort med det annet enn å være obs på symptomer..

Skrevet

Vi har informert læreren i klassen, og følger veldig med. Men har fått inntrykk av at noen kan være smittebærere uten å bli syke selv (det var selvsagt en av tingene jeg glemte å spørre om). Tror klassen generelt er veldig flinke med håndvask, hosting etc på grunn av gutten.

Skrevet

jeg fikk beskjed om at guttungen kunne i barnehagen når han var feberfri, mycoplasmaen hadde han i to måneder, men hadde jo ikke feber hele tiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...