Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg måtte si opp jobben, pga manglende barnehageplass og dagmamma.(Fikk et ultimatum av arbeidsgiver, si opp - eller bli sagt opp) Vi hadde i utgangspunktet en dagmamma, men hun måtte avslå avtalen pga forskjellige grunner. Saken er den, vi klarer oss ikke med lønna til min samboer. Han jobber mye, men det er ikke nok. Han får utbetalt kun 15.000 i mnd. Jeg vil veldig gjerne jobbe, og har meldt meg arbeidsledig. Ser etter helge og kveldsjobber, men akkurat nå er det INGEN jobber i sikte. Har vi mulighet til og få hjelp noe sted? Jeg føler meg utmattet, og sliten av og gå og bekymre meg stadig over denne økonomien. I august begynner min samboer i en ny jobb der han kommer til og tjene bedre, men det er jo altfor lenge til.. Vi har nå betalt noe regninger, på tilsammen halvparten av lønna allerede, og vi har mer vi må betale. Barnet kommer først, så vi sørger selvfølgelig for at den har det den trenger. Er det noen snille mennesker der ute som kan komme med noen forslag til hva vi/jeg kan gjøre? Er det noen hjelp og få? :-/ Vi leier et hus, knallbillig. 3700 i mnd. Vi har forsikringer, strøm, mm+ Denne økonomiske krisa begynte i begynnelsen av januar... Vil helst ikke ha noen sure/kvasse svar..
Hønemor30 Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Spesifiser alle utgifter så vi kan se hva dere har ut, i forhold til inn. Har du krav på dagpenger etter karantenetid (mener den er 8uker når man sier opp selv) Siden du er jobbsøker er du vel allerede under nav? Om du ikke har fått en saksbehandler, be om en. Og denne kan hjelpe deg videre med hva du evn har krav på osv. Jeg har veldig lite peiling på sosialestønader, men 15000 i mnd er lite å forsørge en familie på. Vet ikke om dere har krav på bostøtte når dere har så lav husleie. Dere er heldige som bor så billig:) Syns du skal ta kontakt med nav i dag jeg. De kan hjelpe.
Eliane Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 du kan vel søke om dagpenger? 8 uker etter at du sluttet i jobb. har du pass til barnet ditt nå da?
Kortslutning Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Finn frem ting dere kan legge ut for salg. Dere har sikkert noe i boden, loftet eller innerst i et sak som dere kan legge ut på Finn eller grupper på facebook. Selg unna det dere klarer dere uten. Du vil vel få litt i dagpenger vil jeg tro? Det er ikke all verden det, men det hjelper jo på litt. Men da må du søke om dagpenger hos NAV. Lykke til, håper det ordner seg for dere. (Men synes det er spesielt at du fikk valget om å si opp eller bli oppsagt når du faktisk har krav på ulønnet permisjon når barnet er under en viss alder)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Du må søke dagpenger, men for å kunne få dagpenger så må du igjen ha barnepass slik at du på kort varsel kan stille på møter, kurs, intervju etc. i regi av NAV.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Takk for svar #2 Jeg er så sliten av og tenke på dette hvert eneste minutt i hverdagen at jeg nesten er gått tom for ord.. sover dårlig, er bare svimmel og ja.. Er nesten så jeg ikke vet hva jeg skal si når jeg ringer de! helt utrolig.. Jeg som har så mye og si ellers.. Jeg får ringe de når barnet skal sove etterpå og se hva de sier. Forrige mnd, var det jo også så knagert med penger at vi rett og slett måtte be om utsettelse på selveste husleia.. Men tankene var jo selvfølgelig der at det ihvertfall ble knagert denne mnd. Så nå måtte vi betale 2 husleier. Har forsikring på et par tusen, regning for tven, regning for noen møbler vi kjøpte for en stund tilbake (avbetaling) strøm (ikke mye, rundt 500) Vi må ha bensin (bor langt unna byen og arbeidsstedet til min samboer) Mat, bleier, mme, grøt. ja.... Kommer ikke for øyeblikket på mer HI
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Søk bostøtte gjennom kommunen. Søknad finner du på kommunens hjemmeside. send med bekreftelse på din og samboers inntekt PER IDAG. Legg ved kopi av husleiekontrakt. Frist er 14. hver måned, utbetaling 10. måneden etter.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Finn frem ting dere kan legge ut for salg. Dere har sikkert noe i boden, loftet eller innerst i et sak som dere kan legge ut på Finn eller grupper på facebook. Selg unna det dere klarer dere uten. Du vil vel få litt i dagpenger vil jeg tro? Det er ikke all verden det, men det hjelper jo på litt. Men da må du søke om dagpenger hos NAV. Lykke til, håper det ordner seg for dere. (Men synes det er spesielt at du fikk valget om å si opp eller bli oppsagt når du faktisk har krav på ulønnet permisjon når barnet er under en viss alder) #3 : Har ikke pass til barnet mitt nå. alt er fullt.. #4 : Eneste vi har fått solgt er gitaren til min samboer, det er en dyr gitar, og la den ut for 1500. Men ingen var intr, så da ble den til slutt solgt for 400.. Har lagt ut mer for salg, men ingen er intr! Har lett etter mer og jeg finner ingen ting av verdi. Alt vi har har vi bruk for.. :-/ Når jeg tok opp med arbeidsgiver om at vi plutselig ikke hadde barnepass, fikk jeg ultimatumet. Hun sa de ikke hadde vikar som kunne gå over en lengre periode, og måtte derfor da utlyse stillingen min til noen andre. Jeg føler meg lurt, og har etter dette hørt fra fler at jeg har krav på ulønnet permisjon.. Det er så utrolig trist at jeg ikke undersøkte dette grundigere. Jeg har alltid vært god venn med sjefen, og "stolte"liksom på at dette var det eneste valget jeg hadde.. Dumme meg..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 #7 : Det kan jeg gjøre. Skal ringe etterpå og forhøre meg om hva mulighetene er. Hi
Blabb00 Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Selg alt det dere ikke har behov for. Se over forsikring, hva har dere behov for og hva har dere ikke behov for. Kan dere kanskje låne penger av sparekonoten til sønnen? Gå til nav og sjekk ut hva du har krav på IDAG. Kjøp kun nødvendig og billig mat. Ikke brus, juice og sånne ting.. å først og fremst et råd. Betal alltid husleie først. Det er trossalt der dere bor.. Det er bedre å få stengt telefon pga ubetalt regning enn å bli kastet ut av huset pga ubetalt husleie.
Hønemor30 Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 Jeg tenker at du kan se gjennom forsikringer, finnes det noen som kan fjernes evn settes ned for en periode, evn ta en ringerunde til flere forsikringsselskaper å se om du kan få ned årsprisen. Skjønner at dere ikke har så mye å selge, alle har ikke det. Et annet tips til senere i livet er: ikke kjøp ting på avbetaling om det ikke er totalt nødvendig. Kjøp heller møbler og ting brukt på finn feks. Når du sa opp jobben fikk du feriepengene utbetalt med siste lønn, hvis ikke kan du kreve disse utbetalt nå Spent på å høre hva du fikk ut av nav, jeg tenker at noe hjelp har dere nok rett på. Men igjen, jeg har lite greie på sosialstønader.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Har noen av dere bursdag snart? Hvis ja; ønsk dere penger... Vet du hvordan dere ligger an i fht. skatt? Selvangivelsen kommer i posten i slutten av mars. Kanskje du kan søke på jobb som fks. støttekontakt i kommunen? Ikke så godt betalt, men litt er det jo. Og det er en nokså lett jobb å få vanligvis, og man jobber ofte på ettermiddag/kveld. Ellers vil jeg oppfordre deg til å søke sommerjobbb rundt om, kanskje noen trenger vikar i månedene før fellesferien også?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Hvor gammel er ungen deres? Kanskje dere har krav på kontantstøtte. Har dere noen i familien dere kan låne penger av i denne trange tiden? Ring de dere har ubetalte regninger fra og be om betalingsutsettelse. Dette får dere vanligvis, men det er viktig å spørre om dette før betalingsfristen går ut...
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Kan du ta inn dagbarn selv? Det kan du tjene en god del på. Om du har en bedre utdanning enn mannen din kan dere bytte slik at du jobber på dagtid og han passer barn + eventuelt jobber kveld og helg. Hva med en helgejobb langt unna. Kan du bo hos famile eller venner i helgene og jobbe masse?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Kan du ta inn dagbarn selv? Det kan du tjene en god del på. Om du har en bedre utdanning enn mannen din kan dere bytte slik at du jobber på dagtid og han passer barn + eventuelt jobber kveld og helg. Hva med en helgejobb langt unna. Kan du bo hos famile eller venner i helgene og jobbe masse? En ting til. Kan dere selge bilen og kjøpe en billigere en?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Hønemor 28: Jeg har vært i permisjon, så feriepengene utbetales av nav og ikke før i mai/juni fikk jeg beskjed om. Skal ringe nav rundt kl13, skriver her etterpå hva de sa. #12: Samboeren min har bursdag til søndag Har ønsket seg penger. #13: Barnet vårt er snart 11 mnd. så har ikke krav på det enda. Vi lånte litt penger forrige mnd, da vi hadde noen ekstra utgifter. Ikke mye familie, så ikke mange og spørre :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 Kan du ta inn dagbarn selv? Det kan du tjene en god del på. Om du har en bedre utdanning enn mannen din kan dere bytte slik at du jobber på dagtid og han passer barn + eventuelt jobber kveld og helg. Hva med en helgejobb langt unna. Kan du bo hos famile eller venner i helgene og jobbe masse? Vi har en veldig billig bil som var et godt kjøp. Stasjonsvogn med den plassen vi trenger til hund og barnet. Kostet 60.000. :-/ Den kjøpte vi i desember. Vi har et lite hus, så tror ikke det egner seg og ha flere barn her mtp dårlig plass. Skulle ønske, for jeg elsker barn og kunne gjerne tenkt meg det. Jeg tjener desverre ikke mer enn han.. og får nok heller ikke en bedre betalt jobb. Jeg ser etter kvelds/helgejobber, men ingen plasser som har ledige stillinger enda. Har ringt litt rundt. Mannen min jobber 3 helger i mnd, på lørdager. Rart det der, hvordan ting plutselig går helt på skeiva, når alt egentlig var i boks og fungerte supert! :-/ Hi
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 kontantstøtte,er ikke det fra 1 år? Bare en mnd igjen da?
MamaLadyBug Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 kontantstøtte,er ikke det fra 1 år? Bare en mnd igjen da? kontantstøtte,er ikke det fra 1 år? Bare en mnd igjen da? man får kontantstøtte fom måneden etter barnet fyller 1år.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Det spørs om det ikke hadde vært lurere om du ble sagt opp, med tanke på støtte, men dette vet jeg ikke og det er uansett ikke noe å gjøre med dette nå. Du kan ikke ha det sånn, så klart du blir psykisk sliten av sånne problemer! Ring NAV, eller dra dit og grin om du må. Hva med støttekontakt, som noen nevner? Det gjorde jeg da jeg var student og trengte ekstra penger. Dette høres kanskje rart ut, men det er ingen spøk; jeg kjenner ei som var i lignende situasjon, hun søkte jobb som søppelkjører (renovatør, heter det vel, dersom noen blir fornærmet). Hun tjener ok og arbeidstiden er sånn at mannen bare begynner litt seinere på jobb. Hva med noe telefonsalg? Eller sånne markedsundersøkelser? Det har vel ikke noe å si hvor i landet man er da. Jeg har ikke kunnskap om dette, bare kommer med forslag.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #21 Skrevet 2. mars 2012 God nyhet: kontantstøtte til 1-åringer på Kr 5000,- pr mnd fra august. Det er mye penger. Før det blir det vel vanlig kontantstøtte: kr 3000,- pr mnd. Tror det endrer seg når barnet blir 1,5 år, kanskje 3000,- igjen da. Ellers: Sosialhjelp. Sikkert ikke morsomt, men bare i en fase. Ikke kjøpekort el. Det vil dere angre på!
MrsMilla Skrevet 2. mars 2012 #22 Skrevet 2. mars 2012 For det første; har du sagt opp jobben, eller skal du det. For om du ikke har gjort det ennå; IKKE GJøR DET! Om du sier opp selv mister du rettigheter du trenger nå, sånn som arbeidsledighetspenger etc. Og de kan ikke si deg opp om det er grunnet barnehageplass da du har rett til et år ekstra permisjon uten lønn. Om du har sagt opp selv - uff da - så er det bare å brette opp armene og skaffe seg jobb. Dette kan ta tid og være temmelig tidkrevende og vanskelig. Søk på alt du er kvalifisert som, også jobber du egentlig ikke ønsker - alt er bedre enn ingenting! Søk mange mange jobber - selv sender jeg ofte ut 70-80 søknader når jeg skifter jobb - og alle søknadene er tilpasset den aktuelle stillingen. Vær kjempepositiv, og få deg selv til også å tenke riktig, se på det som en mulighet og at du synes det blir bra å jobbe på! Da blir det lettere å jobbe med noe nytt og lettere å få jobb. Men så lav inntekt har dere garantert krav på bostøtte - snakk med nav! Et alternativ er også å skaffe seg en utdanning om du ikke har det. Da kan du søke lån i lånekassen til utdanning. Eventuelt i tillegg til en ekstrajobb. Da jeg tok utdannelse i økonomi jobbet jeg mye og hardt i bar om natten for å klare dette selv. Hadde barn den gangen også - så det er ikke nødvendigvis lett - men det handler om innstilling. Ellers ville jeg vært veldig bevisst på forbruk, satt opp et budsjett og spart inn der det kan spares inn (kutt luksusprodukter som røyk,snus alkohol, snop etc). Ta kontrollen og gå på!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #23 Skrevet 2. mars 2012 Har nå snakket med en dame på nav, og hun sa jeg skulle bli kontaktet på Tirsdag. Uff, stemmen min begynte og skjelve, og jeg var nesten på gråten.. Fra august av, håper jeg vi får barnehageplass, så da ordner alt seg. Og da begynner samboeren min i ny jobb i forsvaret. Vi må nesten bare ta den hjelpen vi kan få nå, om det er sosialhjelp eller hva det er. Hater virkelig og føle at jeg ikke har kontroll på økonomien.. :-/ Håper det dukker opp en jobb veldig snart.. Og ikke minst barnepass. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #24 Skrevet 2. mars 2012 For det første; har du sagt opp jobben, eller skal du det. For om du ikke har gjort det ennå; IKKE GJøR DET! Om du sier opp selv mister du rettigheter du trenger nå, sånn som arbeidsledighetspenger etc. Og de kan ikke si deg opp om det er grunnet barnehageplass da du har rett til et år ekstra permisjon uten lønn. Om du har sagt opp selv - uff da - så er det bare å brette opp armene og skaffe seg jobb. Dette kan ta tid og være temmelig tidkrevende og vanskelig. Søk på alt du er kvalifisert som, også jobber du egentlig ikke ønsker - alt er bedre enn ingenting! Søk mange mange jobber - selv sender jeg ofte ut 70-80 søknader når jeg skifter jobb - og alle søknadene er tilpasset den aktuelle stillingen. Vær kjempepositiv, og få deg selv til også å tenke riktig, se på det som en mulighet og at du synes det blir bra å jobbe på! Da blir det lettere å jobbe med noe nytt og lettere å få jobb. Men så lav inntekt har dere garantert krav på bostøtte - snakk med nav! Et alternativ er også å skaffe seg en utdanning om du ikke har det. Da kan du søke lån i lånekassen til utdanning. Eventuelt i tillegg til en ekstrajobb. Da jeg tok utdannelse i økonomi jobbet jeg mye og hardt i bar om natten for å klare dette selv. Hadde barn den gangen også - så det er ikke nødvendigvis lett - men det handler om innstilling. Ellers ville jeg vært veldig bevisst på forbruk, satt opp et budsjett og spart inn der det kan spares inn (kutt luksusprodukter som røyk,snus alkohol, snop etc). Ta kontrollen og gå på! Jeg har dessverre alt sagt opp jobben :-/ Jeg har øynene vidåpne og ser etter kveld/helgejobber, ingen i sikte enda, og har til og med ringt rundt til plasser som ikke har utlyst noen stillinger. Saken er den at om vi hadde fått barnepass, så hadde mulighetene vært åpne for evt videre utdanning, noe jeg kunne tenkt meg. Siden samboeren min jobber mye, må vi ha det. Vi har begge snuset.. Og har nå selvfølgelig sluttet, for der flyr det penger ut av vinduet som er helt unødvendig Hi
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #25 Skrevet 2. mars 2012 Ta kontakt med lokale sykehjem og hjemmetjenste.. De har alltid behov for ekstravakter og det er lett å få en del vakter spesielt på ubekvemme tidspunkt som kvelder, natt og helger.. Du kan jo omså jobbe netter og ha barnet på dagtid, tungt men alt går om man må..... Vil tro dere har rett på sosialstønad såfremst dere ikke har masse penger på bok eller andre midler dere burde bruke av først, ta kontakt med nav nå og søk sosialstønad!Bostøtte vil dere nok også kunne få men det blir uansett ikke mye når dere i utgangspunktet har såpass lite utgifter til bolig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå