Gå til innhold

Hva i alle dager er snippsekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen skrev i et innlegg at da hadde hun bedt samboeren pakke snippsekken og reie... Hva er en snippsekk og hva betyr uttrykket?

Og ja, jeg vet hva snippESKEN er... Jeg er bare fascinert av at folk bruker ord og uttrykk de ikke skjønner/vet betydningen av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Mer fasinert over folk som gidderå kverulere så mye jeg.

Skrevet

Hehe, jeg la også merke til det.

Og mens vi lufter irritasjon må jeg få si at jeg irriterer meg grønn over folk som skriver 'sakt'.

Det staves SAGT!

Skrevet

Mer fasinert over folk som gidderå kverulere så mye jeg.

Dette er ikke kverulering. Hvis man ikke selv vet betydningen av det man skriver, kan man formulere seg på en annen måte.

Skrevet

Snippsekken er tørkle man pakket ting i og bar på enden av en stang over skulderen, sånn vi ser det på vitsetegninger av landstrykere eller barn som rømmer hjemmefra.

Snippeske og snippsekk / snippveske er ikke det samme.

Skrevet

Nå dikter du vel? En snippeske er en faktisk eske til skjortesnipper. Landstrykere hadde vel ikke snipper!

Skrevet

Det finnes IKKE noe som heter "snippsekk", hverken i bokmålsordboka eller nynorskordboka.

Det heter SNIPPESKE.

Og det er slett ikke det tørkle landstrykere hadde i en stang over skuldra, nei, den er en eske brukt til å oppbevare løse skjortesnipper i. Det betyr i dagligtale å pakke sammen, pakke sakene sine, gi opp eller dra sin kos.

Veldig greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg.

Skrevet

Den "greia" til landstrykeren, er ikke det en skipsekk kanskje? Eller hva heter det da? :P

Skrevet

Nei, en skipssekk er noe annet. Den har man ikke "på pinne", men over skuldra.

Skrevet

Det finnes IKKE noe som heter "snippsekk", hverken i bokmålsordboka eller nynorskordboka.

Det heter SNIPPESKE.

Og det er slett ikke det tørkle landstrykere hadde i en stang over skuldra, nei, den er en eske brukt til å oppbevare løse skjortesnipper i. Det betyr i dagligtale å pakke sammen, pakke sakene sine, gi opp eller dra sin kos.

Jeg skriver at det er to ulike ting! Skippeske og snippsekk er ikke det samme. Og på folkemunne er snippsekk som jeg beskrev i min kommentar.

Skrevet

Det heter SNIPPESKE.

Jeg skriver at det er to ulike ting! Skippeske og snippsekk er ikke det samme. Og på folkemunne er snippsekk som jeg beskrev i min kommentar.

Det er ikke noe som heter SKippeske. Det heter SNippeske.

Så er det noe som heter skipssekk, som sjømenn benyttet seg av.

Dette er to helt forskjellige ting.

Igjen, det er ikke noe som heter snippsekk- iallefall ikke noe ordentlig ord, det er bare noe man har funnet på, det finnes ikke i skriftspråket.

Hvis man snakker om å hive ut en mann feks, så heter dte at man ber ham pakke SNIPPESKEN sin.

Skrevet

Snippsekken er tørkle man pakket ting i og bar på enden av en stang over skulderen, sånn vi ser det på vitsetegninger av landstrykere eller barn som rømmer hjemmefra.

Snippeske og snippsekk / snippveske er ikke det samme.

Takk for at du bekreftet poenget mitt!

Hvis du ikke skjønner hva du snakker om, snakk om noe annet!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...