Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Noen skrev i et innlegg at da hadde hun bedt samboeren pakke snippsekken og reie... Hva er en snippsekk og hva betyr uttrykket? Og ja, jeg vet hva snippESKEN er... Jeg er bare fascinert av at folk bruker ord og uttrykk de ikke skjønner/vet betydningen av.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Mer fasinert over folk som gidderå kverulere så mye jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Hehe, jeg la også merke til det. Og mens vi lufter irritasjon må jeg få si at jeg irriterer meg grønn over folk som skriver 'sakt'. Det staves SAGT!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Mer fasinert over folk som gidderå kverulere så mye jeg. Dette er ikke kverulering. Hvis man ikke selv vet betydningen av det man skriver, kan man formulere seg på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Snippsekken er tørkle man pakket ting i og bar på enden av en stang over skulderen, sånn vi ser det på vitsetegninger av landstrykere eller barn som rømmer hjemmefra. Snippeske og snippsekk / snippveske er ikke det samme.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Nå dikter du vel? En snippeske er en faktisk eske til skjortesnipper. Landstrykere hadde vel ikke snipper!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Det finnes IKKE noe som heter "snippsekk", hverken i bokmålsordboka eller nynorskordboka. Det heter SNIPPESKE. Og det er slett ikke det tørkle landstrykere hadde i en stang over skuldra, nei, den er en eske brukt til å oppbevare løse skjortesnipper i. Det betyr i dagligtale å pakke sammen, pakke sakene sine, gi opp eller dra sin kos. Veldig greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Den "greia" til landstrykeren, er ikke det en skipsekk kanskje? Eller hva heter det da?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Nei, en skipssekk er noe annet. Den har man ikke "på pinne", men over skuldra.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Det finnes IKKE noe som heter "snippsekk", hverken i bokmålsordboka eller nynorskordboka. Det heter SNIPPESKE. Og det er slett ikke det tørkle landstrykere hadde i en stang over skuldra, nei, den er en eske brukt til å oppbevare løse skjortesnipper i. Det betyr i dagligtale å pakke sammen, pakke sakene sine, gi opp eller dra sin kos. Veldig greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg. Jeg skriver at det er to ulike ting! Skippeske og snippsekk er ikke det samme. Og på folkemunne er snippsekk som jeg beskrev i min kommentar. #5
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 Det finnes IKKE noe som heter "snippsekk", hverken i bokmålsordboka eller nynorskordboka. Det heter SNIPPESKE. Og det er slett ikke det tørkle landstrykere hadde i en stang over skuldra, nei, den er en eske brukt til å oppbevare løse skjortesnipper i. Det betyr i dagligtale å pakke sammen, pakke sakene sine, gi opp eller dra sin kos. Veldig greit å vite hva man snakker om før man uttaler seg. Jeg skriver at det er to ulike ting! Skippeske og snippsekk er ikke det samme. Og på folkemunne er snippsekk som jeg beskrev i min kommentar. #5 Det er ikke noe som heter SKippeske. Det heter SNippeske. Så er det noe som heter skipssekk, som sjømenn benyttet seg av. Dette er to helt forskjellige ting. Igjen, det er ikke noe som heter snippsekk- iallefall ikke noe ordentlig ord, det er bare noe man har funnet på, det finnes ikke i skriftspråket. Hvis man snakker om å hive ut en mann feks, så heter dte at man ber ham pakke SNIPPESKEN sin.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Dette; http://www.gaver-profilering.no/skipssekk-de-luxe-p-361-c-154.aspx - er et moderne eksempel på en SKIPSSEKK. Det er en sekk man snører sammen på topp, med stropper som man slenger over skuldra. Sjømenn brukte det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Og langt nede på siden her: http://www.agderkultur.no/Bydrakter/Side1.htm (nr 13) - er en SNIPPESKE.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Snippsekken er tørkle man pakket ting i og bar på enden av en stang over skulderen, sånn vi ser det på vitsetegninger av landstrykere eller barn som rømmer hjemmefra. Snippeske og snippsekk / snippveske er ikke det samme. Takk for at du bekreftet poenget mitt! Hvis du ikke skjønner hva du snakker om, snakk om noe annet! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå