Gå til innhold

Om å sende barna Vekk for å leke......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går en diskusjon på skilsmisseforumet, om rom tid, og det å sende barna på romet for å leke, eller ut.

Jeg gjør dette med mine barn. Og jeg har også en leggetid som er tidligere enn sovetiden for eldste min.

Er det virkelig så uakseptabelt? Jeg er i det store og hele en engasjert og tilstedeværende mor. Men av og til vil jeg bare være meg, eller bare være voksne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ingen barn har vondt av å leke litt alene, enten på rommet eller ute (om alder, modenhet og bosted sier at det er forsvarlig å la barnet være ute alene), for man må ikke glemme at barn også trenger litt alenetide og at barn trenger frihet.

Ingen barn trenger å bli underholdt konstant og jeg vil påstå at det er sunt for barna å leke litt alene.

Når det er sakt så ER det også godt med litt alenetid ;)

Skrevet

Veit ikkje heilt om skjønte problemstillinga.

Her i huset leikar i allefall 3åringen for seg sjølv tidt og ofte. Både ute og i stova/på romet. Han vil jo leike, vi må gjerne gjere andre ting(lage mat, dusje, betale regningar osv osv), ville vore stusseleg for han å sitte å vente på at mor/far skal ha tid til å vere med inn i same rom for å passe på når han leikar.

Han likar friheita han får, sjølv om han og likar at vi er med han å leikar(kven gjer ikkje det?:P).

Leggetida er og fastsatt, og leggeprosedyren startar i god tid før sovetidspunktet, slik at kvelden skal vere fri for tull og fjas (jo lenger vi drøyer legginga, jo lengre tid tek det før han legg seg til å sove). Aleinetid er viktig. Då tenkjer eg på aleinetid der ein får vere heilt aleine, og aleinetid der ein får vere saman som eit par.

Trur og at barn har godt av aleinetid, då lærer dei mykje, utan at foreldra til ei kvar tid overvakar den minste bevegelse. Så her i huset blir ungane sendt ut for å leike aleine(har heldigvis uteareal som tillet at ein liten unge kan vere ute utan konstant tilsyn).

Skrevet

Problemstillingen er om det er greit å be ungene gå andre steder, eller om det er litt stygt og avvisende. En ting er om de går å leker for seg selv, en annen ting er om de blir bedt om å gå på rommet, eller ut.

Jeg er enig med dere ovenfor, at det er greit å be dem leke et annet sted enn på kjøkkenet når man lager mat, eller andre steder enn i stua når man setter seg ned med avisen og en kaffekopp og vil ha litt ro.

Men det var en del på den andre diskusjonen som mente at det var svært dårlig barneoppdragelse og at barna har vondt av dette.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Om barnet føler seg avvist og får vondt beror nok mer på måten man sier det på ("åHH! Gå nå på rommet og lek!" vs. "Nå kan du leke litt på rommet ditt").

Klarer man ikke å formidle ting med respekt og på en skikkelig måte så vil jeg si at det er dårlig barneoppdragelse, men det å si pent til et barn at nå han han/hun leke litt på rommet eller gå ut for å leke er ikke dårlig oppdragelse (med forbehold om at dette ikke er noe som skjer hele tiden fordi man aldri har tid til å være sammen med barnet).

Skrevet

Hm, litt kinkig, vil jeg si. Det kommer også an på hvordan man formidler dette til barnet. Hvis barnet gjerne vil leke alene, så finnes det jo ikke noe problem, det er hvis barnet blir beordret på rommet man lurer på om det egentlig er så lurt.. Min mor var slik, fordi hun stadig krevde 'alenetid'. Jeg følte meg ofte avvist, men innbiller meg at jeg hadde følt meg mindre avvist om jeg hadde hatt søsken.

Vil si at å leke alene/kreve alenetid er uproblematisk i seg selv, det er helt avhengig av hvordan det gjøres..

Skrevet

Vi er ikke skilte, men sender allikevel barna for å leke litt selv innimellom. Alle voksne har behov for litt voksentid/ en pause innimellom - og ungene har veldig godt av å leke for seg selv!

De utvikler god fantasi og lærer å ha det bra i eget selskap. Mer tvilsom til foreldre som hele tiden skal være med på leken og underholde ungene.

Vanligvis gjør vi litt husarbeid, prater sammen og sånt mens barna er våkne mens de leker selv. Registrerer at med en gang man setter seg ned og leser avis eller annet - så blir de mer urolige og vil ha med mor/far, men om man går omkring og smårydder litt, småprater litt og lager god stemning - og er tilstede - så leker barna helt flott selv.

Skrevet

Lørdag formiddag ekte vi ut, for da skulle mamma vaske huset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...