Gå til innhold

sydenferie med småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" reiser jo til syden med småbarn, så det burde kanskje ikke vere så stress, men jeg lurer litt på om det egentlig er noe avslappende for foreldrene. Vi har ei på 4 og en på snart 2 og har enda ikke vært på typisk badeferie. Ser for meg at det er veldig slitsomt da man må ha øynene festet på ungene hele tiden pga faren for å dette i vannet osv.

Godt mulig at jeg er litt overbekymret, håper derfor noen kan berolige meg. Men er det egentlig mulig å lukke øynene i to minutt på stranda når man har en toåring og en fireåring? Nå er vi to foreldre altså, men viss ungene går i hver sin retning kan det jo faktisk vere en utfordring for en voksen å passe på. Og dersom begge må følge med aboslutt hele tiden blir det vel en veldig slitsom ferie??

Eller finnes det steder som er så tilrettelagt at barna kan gå litt rundt?

Kom gjerne med tips!

ønsker å reise i juni siden gutten blir 2 i juli, og han reiser vel gratis så lenge han er under 2? eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avslapping for dere foreldre blir det nok ikke... Det blir på barnas premisser.. Har vært med 3 barn, men har kun reist med besteforeldre og annen familie i tillegg.. og det er meget behagelig, så man kan få litt ferie som foreldre også ;-) Men mange gjør det og det går sikkert veldig bra.

Skrevet

Lønner seg nok hvertfall å dra på på type Sunwing center, der mye er tilrettelagt for å ha med barn.

Skrevet

Vi har flere ganger vært på sydenferie med barn under skolealder. Vi passer på ungene hele tida, slipper dem ikke ut av synet et øyeblikk. Synes bassengområder er mer oversiktlig enn strand, spesielt dersom det er mye folk på stranda.

Vi har pleid å ha siesta midt på dagen, godt for store og små å ha pause fra solen. Og når vi er ved basseng eller strand har ungene felles badetid og badepauser, slik at en av oss foreldre får lese bok. Mannen hører en del på lydbøker, og da kan han ha øynene på barna mens han hører.

Til tross for litt styr koser vi oss ordentlig på ferie med god tid, varme, is og bading. Restaurantbesøk kan være slitsomt, spesielt dersom barna er overtrøtte. Vi bestiller alltid leilighet for å ha litt plass, og ha mulighet ti meget enkel matlaging, f.eks pasta, pannekaker, havregrøt.

Skrevet

Legg heller barna til vanlig tid, og sett dere på terrassen og nyt kvelden. Hvis dere ikke absolutt vil ut på livet om kveldene. Vi synes det er fantastisk å bare nyte den varme syden luften på kveldene med en god bok på terrassen.

Skrevet

Bamseklubben er den moderne verdens gave til foreldre på sydentur.

Skrevet

Reis i vei, sier jeg. Vi har to barn og har reist ganske mye med begge. Storesøster på 5,5 år har vært i sju land, mens lillebror på snart 3 år har vært i fem land.

Man kan selvsagt ikke sammenligne ferie med barn med hvordan det var å være på ferie den gang man ikke hadde barn. Lange late timer på en solseng får du ikke. Men slik har du det ikke om du er hjemme heller.

Det er fullt mulig å både være på strender, ved basseng og å dra på sightseeing med unger. Sightseeing forutsetter at man ikke gjør ting som varer for lenge. Man må velge seg ut noe som man tror er litt barnevennlig. Min eldste syntes f.eks det var topp å være i Italia da hun var fire. Vi var i kirker og tårn og hun syntes det var moro å gå alle trappene til topps i tårnet på en katedral.

Se muligheter, ikke begrensninger!

* På stranda har du på begge to armringer hele tida. Da trenger du ikke holde dem i henda hele tida. Men dere må selvsagt følge med.

* Restaurantbesøk er faktisk det jeg synes kan være mest krevende med å reise med små barn. Barnemenyer har de riktignok overalt, men ikke alle unger som er like glade i å sitte ordentlig ved bordet. Men det ordner seg som regel det og. VI går på restaurant litt tidlig, og da er det ikke så mange gjester der likevel. Så går vi til hotellet og legger ungene, mens vi sitter på balkongen og leser og slapper av.

* Bestill leilighet! Litt mer plass og mulighet til å ordne litt enkel mat selv. Vi prøver så langt det er mulig å kjøpe brødmat og lage lunsj selv. å sitte på restaurant både til lunsj og middag blir litt mye for utålmodige unger.

Barn under to er ikke helt gratis, men nesten. Koster et par hundre kroner eller noe. Vær imidlertid klar over at du må ha barnet på fanget på flyturen. Og det er slitsomt. å ha en baby på fanget på lange flyturer går helt fint, men å ha en på 1,5-2 år på fanget i et trangt flysete i flere timer er ikke moro. Måltider kan du bare glemme da. Vi har bevisst valgt å ikke dra på langturer i den alderen for flyturene blir så slitsomme. Ventet til minsten var over to, men da dro vi til gjengjeld til Asia. Da kunne han sove i sitt eget flysete og flyturen på tolv timer gikk helt fint.

Hilsen oss som er reiseglade, men som styrer unna alt som ligner på Sunwing og bamseklubber.

Skrevet

Har reist til "syden" to ganger med små barn. Første gang med to barn på 3,5 år og 1,5 år, og neste gang med tre barn på 20 mnd, 4,5 år og 6,5 år. Vi skal i sommer også, og da er det fire barn på (nesten) 3 år, 5 år, 7,5 år og 9,5 år. Regner med det blir mye mer avslappende i år når vi ikke skal ha med oss noen smårolling :)

Ja, det er krevende å reise med veldig små barn, men mest selve reisen egentlig. Det er mye bagasje som skal håndteres samtidig som en skal bære/passe på småtroll som løper i alle retninger. Mye ventetid, lang flytur (husk at barn under 2 år ikke får eget sete på flyet!), ofte er ankomst sent på kvelden, eller avreise grytidlig på morgningen, så blir fort overtrøtte barn osv.

Selve oppholdene har vært veldig fine. Vi har reist med hele svigerfamilien begge gangen, og skal det nå også, men begge gangene har de andre også hatt småbarn, så det har ikke blitt noe særlig med avlasting. Litt siste gangen. Man må belage seg på at minst en voksen hele tiden har øynene limt fast på barna, og det blir ikke mye tid til å ligge i ro for å sole seg. Men det er jo guddommelig deilig da, å være i varmen og solen og bare kooooose seg! Så lenge en reiser på de rette premissene og med realistiske forventinger, så blir det fint å reise sydover også med småbarn :)

Skrevet

P.S

Ang restauranter... De har det med å absolutt skulle servere barna maten før de voksne, i hvertfall de stedene vi har vært. Så i hvertfall vi passer på å be spesifikt om at barna IKKE skal ha maten sin før vi voksne får vår. Da har en av oss gått og tuslet etter ungene mens vi har ventet på maten, og så har selve maten underholdt de små akkurat lenge nok til at vi voksne har fått spist også.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Du må nok passe på de små ja, men Jeg gleder meg til å slippe å tenke på matlaging og husvask. I 14 dager. Pluss den deilige solen.

Skrevet

Fordelen med å reise bort (uansett sted), er at man ikke kan få gjort noe av alt man "burde" ha gjort hjemme. å komme til en annen plass og oppleve noe nytt er en bonus.

Vi har foretrukket å spise en del måltider i rommet som har et lite kjøkken. Spist middag til lunsj og brødmåltid til middag for å slippe å snu på døgnet. Det siste medfører nemlig ikke å snu på døgnet, men at den lille bare får mindre søvn. Middag får man ofte ikke før i 19- tiden og da er det natta for snupp.

Skrevet

Vi har bare reist en gang og da var det med mine foreldre. Barna var da 2 og 4 år gamle. Jeg syns det var en veldig deilig tur! Det eneste stresset var på flyplassene med bagasje som skulle håndteres, leveres, barn som skulle passes på etc. Under selve oppholdet var det bare kos. Men selvsagt kan man ikke ligge å døse i sola i timesvis, men det er uansett ikke noe jeg gidder.

Skrevet

Sunwing resort Kalithea, Rhodos. Fikk tips om det her for 2 år siden og det var så avslappende. Vi valgte en Happy Baby © leilighet på Athena, som var mot bassenget og men inngjeret.

Hadde alt vi trengte. Og kos, kos, kos : )

På hjemreisen, kunne en sjekke bagasjen inn på hotellet.

Vi skal garantert tilbake dit : )

Skrevet

Dere må være tilbake, før han fyller 2 år. vi klarte det med noen dager. Reiste med Ving. Men ta en telefon og hør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...