Gå til innhold

Fullammer baby 4,5 mnd. Fikk mensen i dag?


Mamma4livet

Anbefalte innlegg

Er dette vanlig? Gutten min har vært litt sutrete i et par uker og jeg ammer ofte, men med kort varighet hver gang. Lurer på om jeg holder på å miste melka. Jeg prøver å leggehan ofte til,men han mister for interessen når melka ikke strømmer på lengre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 uker tok det å få mens her. Med begge barna. Til tross for fullamming natt og dag. Ikke vanlig nei, vanlig å få tilbake mens når man slutter m nattamming. Men ikke helt uvanlig heller. Bare urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappe 3 mnd her, kun amming. Men hun hadde noen timers opphold hver natt da. Skikkelig nedtur å få den tilbake så tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer gutten min med to-tre timers mellomrom, dag og natt.

 

Dere mistet ikke melka altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er 6 mnd nå, og jeg har fortsatt melk. De kan reagere litt på melka når man får mensen, både smaksmessig og magen. Og du kan produsere litt mindre, men det retter seg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Jeg fikk tilbake mensen etter bare 9 uker med førstemann, til tross for at jeg fullammet. Og merket ikke noe forskjell på mengden av melk pga dette.. ammet til frøkna ikke ville ha mer når hun var 10 mnd. Så tror nok ikke at mensen påvirker produksjonen så voldsomt at man mister melken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk tilbake mensen etter bare 6 uker og 5 dager, og jeg fullammet. Jeg kan se at mensen kanskje påvirker smaken på melka, for hun er litt mindre interessert i den perioden. Men har ikke mistet melka fordi - jeg fullammet henne i nesten 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt tredje barn.. Nå er mitt siste barn bare noe få uker gammel,så har ikke fått mensen enda :) Men med de to andre fikk jeg mensen tilbake etter 4,5 mnd. Når jeg fikk mensen fikk jeg mindre melk og dårligere utdrivningsrefleks,men det rettet seg med en gang mensen var over.

 

Helsesøsteren min sa at dette var helt normalt. Er også normalt, som andre sier, at babyene kan reagere litt på smak og derfor spise litt mindre de dagene også.

 

Men som sagt, det retter seg når du er ferdig med mensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det litt tekniske ammehjelpersvaret:

 

Når man ammer så produseres hormonet prolaktin, som igjen gjør at hormoner som gjør at man får eggløsning ikke blir produsert. Men akkurat hvor mye hormoner som skilles ut/produseres varierer fra kvinne til kvinne, og det varierer også hvor følsom kroppen er når det gjelder reaksjonen på dette.

 

Dermed kan to kvinner som ammer like ofte og like lenge få tilbake mensen på forskjellig tid.

 

Det mest vanlige er at mensen kommer tilbake når man ikke lenger fullammer, men det er ikke unormalt at det skjer før den tid. Når man har fått tilbake mensen, er ammingen IKKE lenger regnet som effektiv prevensjon - selv om man som regel ikke har eggløsning den første mensen. Dess tidligere man får mensen, dess mindre sjanse er det for at en eggløsning skjedde før mensen.

 

Mensen er IKKE tegn på at man holder på å miste melka, selv om du som flere sier kan oppleve litt lavere produksjon eller litt mindre spisevilje hos barnet akkurat når mensen står på (eller i dagene før). Ofte er det sånn at kvinner som får tidlig mens etter svangerskapet ikke ammer så lenge om gangen, men det er slett ikke alltid sånn. Det er fullt mulig å fullamme med hyppig natamming og lange ammestunder og likevel få mensen "urettferdig" tidlig tilbake.

 

Et blogginnlegg om amming og graviditet, eggløsning og hormoner: http://amme.typepad....graviditet.html

 

For ordens skyld, her er direktelink til Ammehjelpens artikkel om amming som prevensjon: http://ammehjelpen.n...-prevensjon-LAM (amming ER like trygt som p-piller/minipiller, men da må du følge "reglene").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar! :) Min gutts mindre vilje til å die og en nedadgående melkeproduksjon har altså en forklaring.

 

Jeg har alle intensjoner om å fortsette å amme og håper at gutten min fortsatt ønsker å die selv om jeg menstruerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

heia fikk mensen for 3 dager siden med førstebanet mitt og lurte mister man melka fort når mensen er over jeg fortsetter og ammer hele tia når hun er sulten er det noe jeg ska fortsette med selvom jeg har lite melk pga blødning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.8.2018 den 15.33, enbarnsmamma1993 skrev:

heia fikk mensen for 3 dager siden med førstebanet mitt og lurte mister man melka fort når mensen er over jeg fortsetter og ammer hele tia når hun er sulten er det noe jeg ska fortsette med selvom jeg har lite melk pga blødning?

Du har ikke lite eller mindre melk selv om du har fått mensen.  Den endrer seg kanskje litt i lukt og smak akkurat når du får mensen, det kan.gjøre at barnet er litt urolig en stund. Bare fortsett du, alt er normalt. Sjekk ammehjelpen.no 

Anonymkode: 6baf3...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...