Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hvordan var overgangen fra et barn til to? Kom nr 2 i rutinene som nr1 og resten av familien har, eller ble alt snudd på hodet? Jeg venter nr 2 nå, og må si jeg gruer meg litt. Førstemann var så enkel som baby. Han hadde mye magevondt, og vi har slitt med både spising og søvn altså, men han var enkel for det. Han kom selv inn i rutinene sine når han var rundt 10uker. Sov natten igjennom fra han var 3mnd, og nattavente seg selv igrunn. Spiste mye på dagtid, og hadde bare korte lurer. Likte å kjøre bil. Hatet bæresele, likte ikke bagvognen sin, men likte om han fikk ligge å se ut av vognen. Spiste på faste tider, har lagt seg kl. 7 uten problemer siden han var 3mnd. Håper jo at vi som foreldre har gjort noe riktig og da, og ikke bare skikkelig flaks, men han har hele tiden vært ganske medgjørelig og bestemt liten kar. Er så redd for at de gode rutinene vi har skal skli helt ut når babyen kommer. santidig som jeg vet at de første mnd ikke blir som vanlig. Men etterhvert vil jeg gjerne at de legger seg tidlig, er jo tross alt blitt ganske bortskjemt på alenetid på kveldene. Har et vennepar der ingen av ungene la seg før klokken var 10-11 når minstejenta var 0-2år, og slik vil jeg ikke ha det.
Mandalas Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Vel, her er det elsdte som var mest krevende som baby. Så vår nr to var som en skikkelig drøm til sammenligning Det var sjelden noen problemer med henne. Det eneste var at hun aldri ble mett (kunne die i 45 min, men hylte av sult etter 15 min igjen) før vi begynte med mme. Men da vi begynte med det, løste det seg også.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Litt krøll blir det jo i begynnelsen, men uansett hvor 'ille' den nye babyen er, ødelegger ikke nødvendigvis de fine rutinene dere har med førstemann. Det går helt sikkert kjempefint, iallefall etter hvert. Vi hadde også en baby som sov bra om nettene, og ingen -inkludert meg selv- trodde vi kunne være like heldige med nummer to. Men jammen meg gikk det fint. Så fikk jeg nummer tre, og DA ble alt snudd på hodet..!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Jeg syns definitivt overgangen fra 0 til 1 barn var verst! Med den første var jeg usikker på alt, og ungen var håpløs når det gjaldt soving på dagtid (ikke en engel på natten, heller, men litt nattevåk regnet jeg med) og hatet å ligge i vogna. Men fikk inn rutiner på dagen etter hvert. Med nr 2 visste jeg hva jeg gikk til, var tryggere på meg selv og "styrte" henne mer eller mindre greit inn i våre rutiner. Hun sov mer på dagtid, likte vogn, og la seg for natten klokken halv sju/sju når hun var tre uker gammel (selvfølgelig med endel oppvåkninger for mat på natta), så vi fikk fort kveldene tilbake. Nr 1 var vel knappe to måneder når hun la seg for natta klokka sju, så enten har vi vært heldige med ungene på det punktet, eller så har det rett og slett hjulpet å gå inn for tidlig kveldslegging fra de er ganske små. Kjørte tidlig faste kveldsrutiner som begge falt greit inn i. Dere finner ut av det:-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Ja, vi hadde kveldsrutine fra dag 1. Tidspunktet varierte jo fra fra dag til dag, kom jo helt an på tid jeg ammet han osv, så tror jo at det har hjulpet litt. Ja, jeg vet jo hva vi går til nå, men gruer meg litt for det. Mye å tenke på. Hvordan var det med søskensjalusi? Merket dere noe til det? Noe man kan gjøre for å forebygge? Nå vil førstemann være litt over 2 år når minstemann kommer. HI
honningbien Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Det med søskensjalusi lurer jeg også på! Storebror vil være ca 3 når lillebror kommer.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Han kom inn i rutinene med en gang. Selv om han bare ligger der og sover, så tar det litt ekstra tid om morningen, og sånt da.. Men det har gått veldig bra! Størstemann var veldig enkel som baby ja, sov, alt var greit ogdet der..Så var jo spent på nestemann, men han er veldig "enkel" han og. Er litt skriking noen kvelder, men det går seg til og er gudskjelov etter at størstemann har lagt seg;-) Storebror (2 år) har ikke vært så veldig sjalu, han bare koser på lillebroren sin og passer på at han har smokken. I starten var han veldig interessert i å hjelpe med bleieskift og mating(flaske), kle på og sånt. Det er ikke like spennende nå men koser bare. Han har heller ikke vist noe sjalusi overfor oss - men vi slet en periode med at han var litt forvirret og sint, ikke på noen da. Så det eneste som er krevet av oss etter at babyen ble født, er vel at vi må ta oss mye mer tid til storebror, selvfølgelig. Men en dag hvor han er sliten, alt er litt "Kaos" og blir mye "nei", så må vi heller sette oss ned med han, ikke prate om babyen, bare leke og bruke god tid. Da koser han sæ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå