Gå til innhold

Evinnelig mas..samboer er selvstendig næringsdrivende


bolla12

Anbefalte innlegg

Er det noen andre i samme situasjon? Dersom han skal ta ut 12 uker permisjon kommer firma rett og slett til å gå konurs, da det er bare han alene som driver det. Og dersom vi skal droppe de 12 ukene må jeg få plass til ungen som da er 8 mnd i barnehage...kan si det er uaktuelt.

Og ver så snill, ikke si at jeg kan ta ulønnet permisjon, for det er faktisk ikke alle som har økonomi til det, uansett hvor mye de sparer. Skal liksom leve et normalt liv og ønsker ikke å snu hver eneste krone under hele permisjonstiden.

 

Har lest en paragraf unde fedrekvoten der det står at man kan søke om å få ukene over på mor dersom det faktisk skulle gå ut over bedriftens økonomi.... MEN, hvor reelt og lett er det egentlig å få de overført? Har hørt at det ikke er så innmari enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vi er i akkurat samme situasjon som dere. Mange sier "men pappa kan jo bare ta ut gradert perm"- men hvis han feks tar fri to dager i uka i x antal uker, så må jo barnet i barnehage tre dager i uka, fra åtte måneders alder. :( Og pappas jobb er av en sånn art at det er ikke bare å ta 100 % fri- når kundene ringer må han stille opp uansett om det er på en søndag eller midt i et bleieskift.

 

Jeg har undersøkt litt om å få overta fars permisjon, har ikke vært bort det du sier om å få overta om det går utover bedriftens økonomi. All info jeg har funnet om dette sier at far må være syk for at perm kan overføres til mor.

 

Er selvfølgelig flott å bo i et av verdens rikeste land med verdens beste permisjonsordning, men jeg blir forbanna over politikerne som ikke har tiltro til at vi selv vet hva som er best for vår familie!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste godkjente grunnene for å få overført fedrekvoten til mor er:

- far har ikke opptjent rett til foreldrepenger

- mor er aleneforsørger

- far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet..

 

Så sjansen for å få overført fedrekvoten i deres tilfelle er lik null.. Sånn er det bare, husk at du kan jo evt forlenge din egen permisjon om du kan jobbe litt på kvelder eller helger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nav.no/rettskildene/lovhistorikk/BL19970228-19_P14-10

 

Her står det følgende:

  1. d) dersom faren er selvstendig næringsdrivende i en mindre virksomhet, eneaksjonær e.l., og det kan godtgjøres at uttak av fedrekvoten vil medføre betydelige økonomiske problemer,

 

Kan ikkje skjønne hvorfor det skal stå i lover og regler dersom de faktisk ikke praktiserer det.

 

Joda, kunne godt vært mulig for meg å jobbe helger og kvelder. Men da jeg er avdelingsleder i en bhg så er det litt vanskelig å ha fleksibel arbeidstid:)

Og samboeren jobber 12-14 timers dager omtrent nonstop for ikke å miste kunder. Og det er jo faktisk en jobb og firma som han har slitt hardt for å bygge opp, og vil jo gjerne fortsette med det han driver med.

 

Jaja, vi skal gjøre et tappert forsøk, sende inn en søknad og krysse fingra for at det lar seg gjøre.

 

Hold meg gjerne oppdatert du anonym over her...om du finner en ordning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4:

Linken du viser til er gammel. Den er fra 2007. Loven ble endret i 2009, og da kom det nye regler om overføring av fedrekvote.

Retten til å overføre pga økonomi ble fjernet når loven ble endret i 2009.

Nav kan ikke praktisere en gammel lov.

 

Skal du lese om retningslinjene vedr overføring av fedrekvote kan du lese her:

 

http://www.nav.no/re...vote.147852.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan...det var kjipt. Men blir nav sitt problem den dagen mannen sitter her uten inntekt. Kjenner jeg blir litt irritert på systemet her. Situasjonen er faktisk ikke lik for alle som venter barn og skal stifte familie. Men men, ikke så mye å gjøre med :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å tråkke noen på tærne, men hva med å ta ut evt 40/60 fra ganske tidlig? Da kan dere begge jobbe gradert og dere får benyttet dere av hele permisjonen. Du har krav på ammepause, tror det er en time pr. dag. Vi løste det slik med forrige:) Tror det er utrolig vanskelig å overført permisjonen nå for tiden...

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida....ingen tær som blir tråkket på:) Er bare det at det er bortimot umulig for mannen å ta perm. Isåfall så må han ha ungen på dagtid og jobbe med en gang jeg kommer hjem....det er jo en mulighet. Vi får ta et møte med nav og finne en løsning. Kanskje noen uker med permisjon uten lønn innimellom... Ordner seg nok...vil bare tape minst mulig peng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke jobbe de dagene han tar ut permisjon og får penger fra NAV.

 

Hva tenker dere å gjøre når du og ungen blir syk?

Har dere andre som stiller opp da eller klarer han å ta fri da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og ungen BLIR syk?? Det er egentlig noe jeg ikke tenker på. Og skulle det være så alvorlig. at vi ikke skulle klart å tatt vare på oss selv så er det nok ikke mangel på folk som stiller opp. Men vi finner en løsning. Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok pappan perm hver mandag fra uke 6 . Jeg brukte ferien min den mandagen til den var brukt opp :) så tok jeg ulønna den mandagen etter ferien var tom. Men denne gangen tror jeg at jeg jobber den dagen etter ferien er brukt opp. Da er ungen ca 6 mnd tror jeg. Spørs hvor mange ferie uker du har. Det kan jo være en løsning?? Og om han går på jobb på ettermiddagen de dagene han har perm, så er det ingen som kan si noe på det, merke det så lenge han ikke skriver timer for den dagen :) de kan trikse mye når de er selvstendige :) sånn gjor hvertfall mannen det sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være noe i den retning vi må satse på også. Er det som er det fine med å fakturere selv :) Og tusen takk for en fornuftig tilbakemelding. Er så merkelig, det er alltid en eller annen som skal komme med tåpelige svar bare for å være vanskelige. Det er faktisk ikke like lett for alle å følge reglene for permisjon....takk til audun lysbakken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi er også i denne situasjonen. Løsningen for oss blir to mnd ulønnet permisjon for meg, gradert uttak for far (må da jobbe litt på kveldstid allikevel, må bare fakturere senere..) og litt hjelp fra besteforeldre samt ferie. På denne måten klarer vi å strekke det til barnehagestart i aug '13. Det er helt uaktuelt for oss å sende et barn på 8-9 mnd i barnehage, ikke er det realistisk å få barnehageplass før 1.august heller. Løsningen måtte ha blitt en dagmamma, men det synes jeg heller ikke er en holdbar løsning for et så lite barn. Jeg har irritert meg grønn over regjeringens forsøk på å styre familielivet vårt, det er flott med foreldrepermisjon men tvungen fedrekvote uansett arbeidssituasjon er jeg sterkt i mot. Det burde være mulig å gjøre et unntak... Så hos oss blir det sparing til ulønnet permisjon med barnetrygd, skattepenger, feriepenger pluss pluss. Vi skal nok klare oss. Men det er jo jeg som på papiret blir den lidende part med lavere årslønn, og mindre feriepenger året etter... Likestilling... Vet ikke helt jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når har du term?

 

Vi får mikse og trikse litt, uten at det blir for ulovlig. Her blir det også noe ulønnet permisjon, ferie etc. Og far kan ta ut en dag eller to i uka, og heller jobbe på kvelden... Og siden han fakturerer per jobb så merkes det ikke noe på lønna. Sitter jo ikke å noterer når den og den jobben blir gjort. Så kan Nav og Audun kysse seg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin i mai. Ja tror det er mange som gjør sånn, kombinerer litt permisjon og litt jobb allikevel. Her får far til å ta ut 8 uker på denne måten, men det blir jo ikke pappaperm som andre pappaer får ha det.. De fire neste ukene kan han bruke på ferie de neste par årene. Glemte også å fortelle at jeg i tillegg til to måneder uten lønn må jobbe 80% i to måneder... Så inntektstapet mitt blir merkbart!

Man vil jo gjøre alt lovlig, men litt rusk må det bli for å få ting til å gå opp. Har null dårlig samvittighet sånn som systemet er lagt opp nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei.

Ser at det er en stund siden dere skrev her, men lurer på om noen av dere søkte på å overta fars permisjon?

 

Vi sliter med samme problem her.. Far er selvstendig næringsdrivende og har ingen mulighet for å ta farspermisjonen. Jeg skal egentlig begynne i jobb igjen i mars, men far kan ikke ta permisjon og det finnes ikke barnehageplasser i kommunen.

Jeg må altså gå 6 mnd (fom mars-august) i lønnet perm, det vil mildt sagt merkes godt på økonimien.

Hadde tenk å iallefall søke om å få overta fars perm, selv om jeg har forstått at det vanskelig lar seg gjøre.

 

Noen her som har fått overtatt fars permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på nav idag. Her er mannen fulltidsbonde og jobber hver dag fra 06 til 21-22. Jeg ikke helt hvordan jeg skal ta ut ulønnet permisjon for å slippe å putte ungen i bhg så tidlig. Jeg har full jobb ved siden av gården og er den eneste av oss som tjener penger. Pga dårlig vær og dårlige avlinger, samt livsviktige investeringer så gikk vi blant annet 2 mill i underskudd ifjor. Da sier det seg selv at ulønnet permisjon betyr null penger inn.

Fedrekvoten kan være veldig fin den, for en typisk familie hvor far og mor er i ni til fire jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over alle som problematiserer de 12 ukene som er forbeholdt far. Det er ikke slik at de ukene kunne vært brukt av mor, de ER forbeholdt far! Utrolig mange damer som ser de som "sine" egentlig. Fakta er at ikke bare har vi verdens beste permisjonsordning, den er også veldig fleksibel. Det er hundrevis av forskjellige måter å løse det på. Hvorfor må ungen i barnehage 8 mnd gammel? Selv uten fedrekvote kan du med 80% dekning være hjemme i 42 uker etter fødsel. Hvis du i tillegg kan ta ferie 5 uker etter permisjonen, og kanskje til og med 5 uker til (avhengig av når du har termin kan du kanskje ta ferien i forskjellig år).

Slik gjorde vi det: termin september. Ventet med å ta ut ferien min til etter fødsel, og fikk 4 uker (NAV stopper foreldrepenger kun 4 uker, siste uka får du overført til neste år) ferie i 2011. Permisjonen over i mai, tok da 5 uker ferie + uka fra 2011. Så tok pappa ut 4 uker pappaperm fra sin bedrift, uker gaza egentlig må ha ferie og ikke får noe særlig lønn, og jeg 2 uker ulønnet før vi hadde barnehageplass fra tidlig august. Pappa skal ta perm de to neste somrene også.

Med neste må vi gjøre noe av det samme, men fordi vi har mer lån nå er vi litt mindre fleksible. Var til en prat med banken i dag, der var de veldig positive til å gi oss avdragsfrihet også på de dyreste lånene i 3 mnd. I tillegg får du 5000 kr i kontantstøtte dersom du ikke har barnehageplass til barnet ditt mellom 13 og 18 mnd. Det løser seg!

 

Anonym poster: baed82ba66e9b5577fc545b62d4272c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om far har grradert uttak feks 40% så er det ikke slik at han må melde til nav at han jobber mandag, onsdag ,fredag feks. Det blir i så fall ikke feil at det jobbes litt på kveldene. Han kan jo forsåvidt teoretisk passe barn hele dagene og jobbe kveldene. (skjønner jo at det ikke er praktisk og alltid mulig.)

 

Mannen min er selvstendig og må finne en løsning når vi kommer til pappapermen.

Jeg tenker at han tar ut gradert, og da jobber han det han kan. Muligens jobber jeg gradert også.

 

Han er ganske heldig for han har en stor kunde der man kan melde fra at man tar x uker ferie eller permisjon, men det er klart at det alltid lønner seg å være av den fleksible og tilgjengelige typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...