lykkeli1979 Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hei! Jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon til barnet mitt er 2 år. Jeg planlegger å være dagmamma for ett barn til, og lurer på følgende: Hvor mye ville du gitt for å ha barnet ditt hos en dagmamma? (Jeg er utdannet førskolelærer, arbeider i barnehage og har 14 års erfaring med barn.) Tusen takk for alle svar!!!
lykkeli1979 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2012 Snakker du "svart" nå? Nei, jeg vil ta det "hvitt."
kattemamma Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Ei venninne av meg jobbet i en kort periode som dagmamma. Hun tok betalt tilsvarende kontantstøtte+makspris barnehageplass+litt ekstra for mat og slikt. Hun hadde da ingen utdannelse innen barneomsorg eller annen barnepassererfaring utenom å være tobarnsmamma. Du kan jo prøve å ta noe mer, men det kan nok være vanskelig å få noen villige til å betale mer enn hva de måtte ha gjort for en barnehageplass (da vil man jo miste kontantstøtta). Det kommer nok an på barnehagedekninga der du bor, er den dårlig kan du nok fint ta mer betalt, men er den god kan det være det blir vanskelig å få et barn selv om du ikke tar noe mer enn kostnaden ved å ha en barnehageplass.
Gjest Miryks Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Ser ikke helt hvordan utdanningen skal ha noe å si. Jeg bryr meg mer om erfaring ute i felten. Altså hvor mye du har vært med unger før osv. Mamma var dagmamma når jeg var liten, og hun tok vel en 2500,- per unge. De fikk mat her, foreldrene kjøpte bleier selv som de hadde her.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Ser ikke helt hvordan utdanningen skal ha noe å si. Jeg bryr meg mer om erfaring ute i felten. Altså hvor mye du har vært med unger før osv. Mamma var dagmamma når jeg var liten, og hun tok vel en 2500,- per unge. De fikk mat her, foreldrene kjøpte bleier selv som de hadde her. Ser du ikke hvorfor det at Hi er utdannet førskolelærer skal ha noe å si??? Jeg mener det har svært mye å si! En førskolelærer har 3år med høyere utdanning der de lærer om barns utvikling, selfølgelig må det da telle posetivt i hennes favør. Hun har har jobbet 14år i barnehage så har hun da mer erfaring en de fleste andre. Jeg hadde sett svært posetivt på at du er utdannet førskolelærer og har så mange år som yrkesaktiv, dette hadde jeg også vert villig til å betale mer for. Synsest vertfall du kan ta betalt hele kontantstøttebeløpet og kanskje noe mer?
Tutla Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Jeg betaler 40 kr timen for dagmamma hvitt. Grunnen til at jeg betaler timepris er at det varierer veldig hvor mye vi bruker henne. Da får mini mat inkl. i prisen. Vi holder bleier og våtservietter. Dette er en erfaren dagmamma med 5 egne barn i alderen 5-12 år, hvor minstemann er hjemme. Det er flere barn som rullerer på på være hos henne i løpet av uken og noen dager kan de være opptil 4 barn utenom hennes eldste. Mannen hennes er selvstendig næringsdrivene og jobber i nærheten av huset og har ofte de eldste barna (over 3år) med seg ute. Hun er ikke utdannet noe inne barnehage eller skole (tror faktisk hun er hjelpepleier), men en trygg flink og erfaren dagmamma. Jeg var overrasket over hvor billig hun var. Har hørt om andre som er uerfarne og uten egne barn, eller utdannelse og som tar 60 kr timen hvitt + 20 kr per måltid.
lykkeli1979 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2012 Tusen takk, alle sammen. Jeg kommer til å ta deres råd og innspill med. Ikke lett å vite hvor en skal legge lista, vil liksom ikke "flå" foreldrene heller, men når kontantstøtta går opp så går det kanskje an å klare seg på en liten lønn likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå